نخستین عرضه اولیه فروشگاهی و انعطاف قابل تأمل بورس تهران


نخستین عرضه اولیه فروشگاهی و انعطاف قابل تأمل بورس تهران

آخرین شنبه بهمن ماه امسال موعد عرضه اولیه سهام نخستین فروشگاه زنجیره ای در بورس اوراق بهادار تهران اعلام شده که قرار است ارزش بازاری معادل یک هزار و 695 میلیارد تومان را برای این ناشر رقم زند.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری فارس؛در روزشنبه 27 بهمن ماه امسال 5 درصد ازکل سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره ای افق کوروش معادل 50 میلیون سهم از تعداد یک میلیارد سهام این شرکت از سوی شرکت گروه مدیریت صنعت خرده فروشی کوروش متعلق به گروه گلرنگ برای نخستین بار در بورس تهران به قیمت 1695 تومان عرضه اولیه می‌شود.

نخستین عرضه اولیه فروشگاهی و انعطاف قابل تأمل بورس تهران

گروه صنعتی گلرنگ به عنوان مالک شرکت‌هایی همچون پاکشو و گلرنگ موتورز که نماینده خودروهای وارداتی هیوندای است دارای شرکت‌های اقماری مختلفی از جمله یک شرکت موازی با شرکت فروشگاه‌های زنجیره ای افق کوروش تحت عنوان فروشگاه‌های سراسری سورنا است که ساختار سهام داری آن در درون شرکت ستاره طلایی سینا قرار گرفته است.

نخستین عرضه اولیه فروشگاهی و انعطاف قابل تأمل بورس تهران

شرکت ستاره طلایی سینا در سال 1396 با سرمایه گذاری گروه صنعتی گلرنگ تأسیس شده و دستیابی به 1700 فروشگاه جدید تا پایان سال 1398 را با برند تجاری سورنا هدفگذاری کرده است.

از این رو می توان انتظار داشت در صورت واگذاری فروشگاه افق کوروش به سایر رقبای فروشگاهی خرده فروشی در کشور،گروه گلرنگ از طریق فروشگاههای سورنا به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش فارس،عرضه اولیه 5 درصد کل سهام افق کوروش در بورس تهران با کشف قیمت 1695 تومانی هر سهم آن برای سهامدار عمده آن ، مارکت کپ یا ارزش بازاری کل سهام "افق" را به یک هزار و 695 میلیارد تومان بالغ خواهد کرد که با احتساب دلار 12 هزار تومانی می‌توان گفت برای خرید کل این شرکت باید معادل 141 میلیون و 250 هزار دلار آمریکا در روز عرضه اولیه به گروه گلرنگ پرداخت.

مطابق با گزارش ارزشگذاری سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره ای افق کوروش ، هر سهم این شرکت بر اساس مدل تنزیل جریانات نقدی (DCF) ارزشی بالغ بر 2628 تومان و 7 ریال را در بر خواهد داشت که با احتساب تعداد یک میلیارد سهم «افق" باید گفت ارزش کل سهام این شرکت فروشگاهی مطابق با مدل مذکور معادل دو هزار و 628 میلیارد و 700 میلیون تومان است.

همچنین میانگین ارزش سهام این شرکت بر اساس مدل تنزیل سود نقدی( FCFE) معادل 3177 تومان و 9 ریال عنوان شده است.

امید نامه پذیرش و درج شرکت فروشگاه‌های زنجیره ای افق کوروش را از اینجا ببینید.

ارزشگذاری سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره ای افق کوروش را از اینجا ببینید.

بر اساس این گزارش ، عرضه اولیه 5 درصد از کل سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره ای افق کوروش به قیمت هر سهم 1695 تومان در حالی ارزش بازار (Market Cap) یک هزار و 695 میلیارد تومانی را برای این سهم در نخستین روز معامله ،رقم خواهد زد که با توجه به ارزشگذاری های صورت گرفته برای این سهم شامل 3177 تومان و 2628 تومان، دلیل کاهش فاحش قیمت برآوردی نسبت به قیمت مورد وثوق بورس تهران در روز عرضه اولیه قابل تامل است.

در این عرضه اولیه 84 میلیارد و 750 میلیون تومان برای خرید 5 درصد از کل سهام "افق" از سوی متقاضیان در شبکه کارگزاری‌ها واریز خواهد شد و این در حالی است که با توجه به ویژگی مدل ارزشگذاری قیمت سهام و همچنین حاشیه سود نیم درصدی فروش این شرکت ، دلیل انعطاف قابل تأمل هیات پذیرش بورس تهران بر سر عرضه اولیه این سهم در محدوده 1600 تا 1695 تومانی مشخص نیست.

سوابق شرکت ستاره طلایی سینا به عنوان مالک برند فروشگاه‌های سراسری سورنا با ۴ سهامدار متعلق به گروه گلرنگ در روز نامه رسمی کشور قابل رویت است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور