چهار هزار خانوار همدانی از مستمری بازنشستگی استفاده می کنند


چهار هزار خانوار همدانی از مستمری بازنشستگی استفاده می کنند

همدان- ایرنا- مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر همدان گفت: چهار خانوار این استان از مزایای مستمری ماهانه بازنشستگی پیش از موعد، فوت و از کارافتادگی این صندوق استفاده می کنند.

مهدی سماواتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در ایران نظام تامین اجتماعی و بیمه‏‌های اجتماعی به اندازه ای اهمیت دارد که اصل بیست و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز به آن اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه هم اجرای بیمه‏ اجتماعی در سطح جوامع روستایی و عشایری مورد تاکید قرار گرفته است افزود: در حال حاضر صندوق بیمه اجتماعی استان همدان بیش از 93 هزار و 500 نفر را زیر پوشش قرار داده که از این تعداد 64 هزار و 196 نفر بیمه شده روستایی، یک هزار و 600 نفر بیمه شده عشایری، سه هزار و 502 نفر بیمه شده کمیته امداد امام (ره) و 2 هزار نفر بیمه شده زنان سرپرست خانوار بهزیستی هستند.
وی اظهار داشت: از این تعداد یک هزار و 121 خانوار در اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 96 مشمول دریافت مستمری ماهانه شده اند.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر همدان ادامه داد: میانگین جذب کشوری 28 درصد و میانگین جذب صندوق استان 42 درصد است که نسبت به میانگین کشوری 14 درصد بالاتر است.
سماواتی، تعداد جامعه مشمول استان همدان را 211 هزار نفر عنوان کرد و افزود: صندوق استان از نظر تعداد ثبت نام در سال های 93،94 رتبه سوم کشور و در سال 95نیز رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: ارایه خدمات بیمه اجتماعی به کاهش فقر‌، بهبود زیر ساخت‌های اقتصادی و در نتیجه توسعه اقتصادی و اجتماعی بخش کشاورزی، روستایی و عشایر منجر می شود.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر همدان خاطرنشان کرد: در این راستا، دولت جمهوری اسلامی، مصمم است تا با رویکرد گسترش بیمه‌های اجتماعی در جهت کاهش فاصله طبقاتی جمعیت روستایی و شهری، کاهش محرومیت و گسترش عدالت اجتماعی گام‌های موثرتری بردارد.
به گفته وی، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر دارای هشت کد درآمدی بوده که هر فرد با توجه به توان مالی خود، یک کد را به عنوان سطح درآمدی انتخاب و به صورت سالانه یک بار آن را پرداخت می کند.
وی افزود: دولت به ازای مبلغ پرداختی توسط فرد 2 برابر آن را به عنوان سهم دولت در حمایت از افراد روستایی و عشایری به صندوق پرداخت می کند.
سماواتی ادامه داد: جامعه هدف صندوق شامل ساکنان روستا و مناطق عشایری ، افراد ساکن در شهرهای زیر بیست هزار نفر و شاغلان فصلی، قالیبافان، زنبورداران، کشاورزان شهرهای با جمعیت بالای 20 هزار نفر ، رانندگان برون شهری در روستاها وشهرهای زیر بیست هزار نفر، زنان سرپرست خانوار بهزیستی، همه مشاغل وابسته به کشاورزی، کارکنان مراکز دامپزشکی و اعضا نظام مهندسی کشاورزی و شاغلین صنایع دستی در شهر و روستا بوده که مشمول عضویت و استفاده از مزایای صندوق هستند.
وی اظهار داشت: بازنشستگی ، ازکارافتادگی ، مستمری فوت به بازماندگان از مزایای اصلی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر محسوب می شود و هر فرد برای عضویت با سن 18 تا 50 سال و با همراه داشتن مدارک شناسنامه ای با حضور در کارگزارای رسمی صندوق در سراسر استان می تواند ثبت نام کند.
سماواتی با اشاره به اینکه در راستای تکریم ارباب رجوع و آشنایی روستاییان و عشایر از خدمات صندوق در مناطق و بخشهای مختلف، کارگزارانی ایجاد شده است افزود: صندوق استان همدان موفق شد تا ابتدای مرداد ماه سال 96 وضعیت تمامی کارگزاران را مشخص و تعداد 47 کارگزاری را در طرح تطبیق کارگزاران در مناطق استان فعال نماید.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر همدان بیان کرد: کارگزاران مسئولیت اطلاع رسانی، ثبت نام و تمدید افراد را در مناطق تحت پوشش بر عهده دارند و افراد مشمول با مراجعه به دفاتر کارگزاری اطلاعات خود را در سامانه صندوق ثبت می کنند.
سماواتی گفت: برای رشد و توسعه بیمه روستاییان و عشایر در استان به تفکیک هر شهرستان و هر کارگزاری سهمیه ای تکلیفی مشخص و اعلام شده است و کارگزاران موظفند نسبت به تحقق این سهمیه که بر اساس سرشماری سال 95 درنظر گرفته شده اقدام به جذب افراد بدون بیمه اجتماعی کنند.
وی افزود: در راستای ارایه خدمات دولت الکترونیک تمامی امور صندوق بیمه روستاییان و عشایر از جمله ثبت نام ، پرداخت حق بیمه، تمدید و انجام امور مربوط به تعهدات صندوق بصورت الکترونیکی صورت می گیرد و سامانه الکترونیکی صندوق سامانه سبا به سامانه های ثبت احوال، راهداری، بانک کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متصل شده است که این موضوع میزان رضایتمندی بیمه شدگان را افزایش و موجب شده کارگزاران صندوق در مناطق در کمترین زمان ممکن امور بیمه ای افراد را انجام داده و از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کنند.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر همدان افزود: در سال 1397 صندوق استان همدان به عنوان صندوق نمونه کشوری در جشنواره شهید رجایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شد.
وی، انعقاد تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید، سازمان بیمه سلامت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شبکه بهداشت از سایر اقدامات شاخص سال 1397 در راستای توسعه بیمه نام برد.
7523/2087

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی