افزایش افسارگسیخته قیمت جوجه یکروزه بوقلمون/ انحصار تولید در دست چند نفر!


افزایش افسارگسیخته قیمت جوجه یکروزه بوقلمون/ انحصار تولید در دست چند نفر!

روند افزایشی قیمت جوجه یکروزه بوقلمون از دو ماه پیش آغاز شده و اکنون به بیش از 25هزارتومان برای هر قطعه رسیده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ جوجه یکروزه بوقلمون 20درصد از هزینه تمام شده تولید بوقلمون گوشتی را شامل می‌شود. قیمت این نهاده مهم تولید واحدهای پرورش بوقلمون گوشتی از دو ماه پیش روند افزایشی به خود گرفته و اکنون به بیش از 25 هزار تومان برای هر قطعه رسیده است.

دو ماه پیش قیمت هر قطعه جوجه یکروزه بوقلمون 13 هزار تومان بود در کمتر از یک هفته قیمت آن با جهشی غیرقابل توجیه به 17 هزارتومان رسید کمی بعد قیمت هر قطعه جوجه یکروزه بوقلمون از مرز 19 هزار تومان گذشت و حالا قیمت 25 هزارتومان را پشت سر گذاشته و افزایش قیمت آن همچنان ادامه دارد.

یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت جوجه یکروزه بوقلمون منحصر بودن تولید آن به چند تولیدکننده است که پس از ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از تولید داخلی با بهره مندی از ارز دولتی بازار این نهاده اساسی را در دست گرفته‌اند و متناسب با منفعتشان به آن جهت می دهند.

کامبیز جعفری یکی از تولیدکنندگان و فعالان بازار گوشت بوقلمون در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره آنچه این روزها در بازار جوجه یکروزه بوقلمون می گذرد، اظهار کرد: از حدود 2 ماه پیش افزایش قیمت در جوجه یکروزه آغاز شد و اکنون قیمت آن از مرز 25 هزارتومان گذاشته است.

وی ادامه داد: ادامه روند افزایش قیمت جوجه یکروزه بوقلمون در حالی ادامه دارد که قیمت سایر نهاده های تولید نیز افزایش زیادی داشته است.

جعفری با انتقاد از عدم نظارت وزارت جهاد کشاورزی بر تولیدکنندگان جوجه یکروزه، گفت: پرورش دهندگان بوقلمون گوشتی نامه های متعددی را به وزارت جهادکشاورزی برای کنترل قیمت جوجه یکروزه ارسال کرده اند، اما این وزارتخانه اعلام کرده که عامل بازدارنده ای برای کنترل قیمت ندارد و نمی تواند در نرخ گذاری جوجه یکروزه دخالت کند.

وی تاکید کرد: سوال ما این است که چرا مجوز جوجه کشی به تعداد بیشتری داده نشود که بازار در انحصار تعداد محدودی نباشد.

به گفته جعفری؛ محدود بودن تعداد تولید کنندگان جوجه یکروزه این قدرت را به آن ها می دهد که پرورش دهندگان بوقلمون را برای تامین سود بیشتر تحت فشار قرار دهند.

وی با اشاره به تاکید وزارت جهادکشاورزی به راه اندازی زنجیره تولید در بخش تولید بوقلمون گوشتی، افزود: چطور می توان امید به راه اندازی زنجیره پرورش بوقلمون داشت در حالی که حلقه اول آن یعنی تولید جوجه یکروزه انحصاری شده و کنترل نمی‌شود.

این فعال حوزه حوزه تولید و بازار گوشت بوقلمون؛ قیمت واقعی هر قطعه جوجه یکروزه با ارز 4200 تومانی را حداکثر 13 هزارتومان عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، بررسی های میدانی نشان می دهد که در حال حاضر واحدهای پرورش بوقلمون گوشتی بدون مجوز برای تامین جوجه یکروزه از بازار آزاد مجبور به پرداخت 50 هزارتومان برای هر قطعه هستند. هم اکنون تعداد واحدهای پرورش بوقلمون به بیش از 300 واحد رسیده است که همگی آن ها جوجه یکروزه خود را از تولیدکننده محدود عنوان شده تامین می کنند، این موضوع علاوه بر ایجاد مشکل در حوزه تامین جوجه یکروزه به اعمال قیمت های ناعادلانه نیز منجر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !