شعار مردم در روز 19 بهمن 57 چه بود؟


شعار مردم در روز 19 بهمن 57 چه بود؟

راهپیمایی 19 بهمن توأم با نظم بود و در میان شعارها، شعارهای تازه‌ای به گوش می‌رسید که بعضی از آن‌ها نیز روی پلاکاردها نوشته شده بود.

مجله فارس‌پلاس: بهمن‌ماه 57 انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد. این ماه در سال 57 آنقدر حوادث عجیب و جالب داشت که مرور آن‌ها می‌تواند نکات تاریخی زیادی برای ما روشن کند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم حوادث بهمن‌ماه 1357 را از روزنامه اطلاعات دنبال کنیم.

شعار مردم در روز 19 بهمن 57 چه بود؟

مردم به بازرگان رأی اعتماد دادند

در روز پنجشنبه 19 بهمن 1357 مردم در سراسر کشور در حمایت از مهندس بازرگان به خیابان‌ها ریختند. روزنامه اطلاعات در گزارشی در این باره نوشته است: «امروز میلیون‌ها نفر در سراسر کشو با راهپیمایی‌های گسترده و اجتماع، به دولت بازرگان، منتخب امام خمینی، رأی موافق دادند.

با اعلام راهپیمایی و تظاهرات امروز، از نخستین ساعات بامداد در تهران و شهرستان‌ها طرفداران حضرت آیت‌الله العظمی خمینی برای تأیید حکومت انقلابی و نخست‌وزیر مهندس مهدی بازرگان در راهپیمایی شرکت جستند و با شعارهای گوناگون یکبار دیگر راه امام خمینی را تأیید کردند.

راهپیمایی امروز همانند راهپیمای روزهای تاسوعا و عاشورا و اربعین از 9 منطقه آغاز شد و تا میدان آزادی ادامه یافت.

گزارش خبرنگار سیار ما حاکیست که راهپیمایی امروز توأم با نظم بود و در میان شعارها، شعارهای تازه‌ای به گوش می‌رسید که بعضی از آن‌ها نیز روی پلاکاردها نوشته شده بود.

اولین گزاش خبرنگار ما از میدان شهناز بود. در این میدان گروه‌های مختلفی از مردم در دسته‌های چندصد نفری از خیابان‌های شهناز، نیروی هوایی، فرح‌آباد، میدان خراسان، نارمک، پدرثانی، نظام‌آباد و سایر خیابان‌های اطراف به یکدیگر ملحق شدند و سپس با دادن شعار به سوی میدان آزادی حرکت کردند.

این گروه‌ها علاوه بر شعارهایی که دو روز گذشته بر سر زبان‌ها جاری بود، شعار جدیدی نیز به این مضمون تکرار می‌کردند:

سرباز توهم از مایی

فردا میان مایی

وقتی که اینچنین است

امروز چرا نیایی

حکومت خودکامگان هرگز

حکومت بازرگان آری

قانون اساسی شاه هرگز

قانون اساسی قرآن آری»

بختیار: من و بازرگان می‌توانیم توافق کنیم

بختیار در روزهای آخر حکومت خود به دنبال توافق با مهندس بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت، بود. روزنامه اطلاعات یکی از آخرین مصاحبه‌های مطبوعاتی بختیار را این‌گونه منعکس کرده است: «شاپور بختیار در مصاحبه مطبوعاتی امروز موضع دولت خود را با توجه به تظاهرات خیابانی انبوه و مداوم مخالفان، اعتصاب‌ها و کمبودهای ناشی از اعتصاب هزاران کارمند دولتی و کنترل عملی بعضی از شهرها به دست مخالفان روشن ساخت.

بختیار ضمن تاکید بر باقی‌ماندن در پست نخست‌وزیری فاش کرد که با مهدی بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت اسلامی، تماس‌هایی گرفته است.

بختیار گفت: من با کسانی که با بازرگان بسیار نزدیک هستند در تماس تلفنی هستم. من برای او احترام زیادی قائلم. اگر او بخواهد با دولت تماس بگیرد و همکاری کند، من برای این کار حاضرم.

بختیار گفت: بازرگان مردی وفادار است و ما در بسیاری مسائل می‌توانیم به توافق برسیم. برای مذاکره با او هیچ شرطی قائل نخواهم شد.

بختیار در همین حال تاکید کرد تنها یک حکومت می‌تواند وجود داشته باشد. این حکومت باید یا بازرگان باشد که رسمیت ندارد و یا دولت من که به وسیله قانون منصوب شده است. اگر قانون اساسی بناست عوض شود، باید این امر به وسیله پارلمان باشد.

بختیار هم به جبهه ملی و هم به 44 نفر نمایندگان پارلمان که استعفا کرده‌اند شدیداً حمله کرد. وی اعلام کرد برنامه‌های پیشنهادی انقلاب را انجام می‌دهد.

بختیار گفت: مردم در خیابان‌ها فریاد می‌زنند و شعار می‌دهند در حالی که به طور صحیح معنی آن را نمی‌دانند. همه جا تعطیل است و مشارکت در این تظاهرات نوعی تفریح شده، اما مردم حق دارند در آرامش و با تشکیل احزاب سیاسی که به طور دموکراتیک تشکیل شده باشد، نظر خود را بیان دارند.»

شاه در دادگستری محاکمه می‌شود

«اطلاعات» در گزارشی از ملاقات امام خمینی با قضات و وکلا می‌نویسد: صبح دیروز وکلا و قضات دادگستری با حضرت آیت‌الله خمینی ملاقات کردند. در این ملاقات امام طی سخنانی به وضع اسفناک کشور اشاره کرد و متذکر شد که قضات و وکلا در آینده در بازسازی کشور وظایف خطیری به عهده خواهند داشت.

امام خمینی ضمن اشاره به وضع نابسامان قوه قضاییه در گذشته گفتند: در آینده کلیه فاسدان و کسانی که از بیت‌المال مردم سوءاستفاده کرده در دادگستری محاکمه خواهند شد و در رأس این اشخاص شاه قرار داد، ما از کشوری که شاه در آنجا بسر خواهد برد خواهیم خواست او را تحویل دهد تا محاکمه و به مجازات برسد، اما اگر آن‌ها از استرداد وی خودداری کردند در دادگستری او را غیابا محاکمه کرده و پس از محکومیت، اموال او را ضبط خواهیم کرد.»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس