صنعت رمزارزها درآمد انویدیا را تحت تاثیر قرار داده است


صنعت رمزارزها درآمد انویدیا را تحت تاثیر قرار داده است

درآمد شرکت انویدیا تولیدکننده کارت‌های گرافیکی به علت سقوط قیمت رمزارز دچار تغییرات بزرگی شده است.

براساس گزارش Markets Insider، انویدیا ۱.۹۵ میلیارد دلار درآمد از طریق کسب‌وکار کریپتو خود کسب کرده است. اگرچه میزان درآمدی که شرکت به صورت رسمی اعلام کرده در حدود ۶۰۲ میلیون دلار است؛ اما میچ استیوس (Mitch Steves) تحلیل‌گر رویال بانک کانادا معتقد است که میزان اصلی درآمد این شرکت سه برابر بیشتر از مقدار اعلام شده توسط شرکت است.

استیوس می‌گوید:

ما فکر می‌کنیم که مجموع درآمد شرکت انویدیا از طریق فعالیت‌های مرتبط با کریپتو و بلاکچین ۱.۹۵ میلیارد دلار باشد. این رقم را با میزانی که خود شرکت اعلام کرده است (۶۰۲ میلیون دلار) مقایسه کنید.

آیا فعالیت در عرصه‌ی رمزارزها موجب عملکرد ضعیف انویدیا شده است؟

در سه ماه سوم سال ۲۰۱۸، مدیر مالی شرکت انویدیا، کالیت کریس (Colette Kress) به سرمایه‌گذاران خود اعلام کرد که هیچ‌گونه درآمدی از کسب‌وکار مرتبط با کریپتو نداشته‌اند. در آن زمان، توقف سرمایه‌گذاری منجر به کاهش قیمت سهام این شرکت شد.

کریس در ماه اوت نیز چنین گفت:

ما اعتقاد داریم که شرایط فعلی برای ما کاملا عادی است، چراکه افزایش و رشد قیمت رمزارزها متوقف شده و این موضوع تاثیر مستقیمی بر کسب‌وکار ما دارد. چشم‌انداز درآمد ما به گونه‌ای بود که از بروز شرایط فعلی مطلع بودیم و می‌دانستیم که احتمالا به کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای پیش رفته که میزان درآمد از محصولات مرتبط با کریپتو به ۱۸ میلیون دلار رسیده است. ما انتظار تغییرات بزرگی در آینده نداریم.

صنعت رمزارزها درآمد انویدیا را تحت تاثیر قرار داده است

بسیاری از تحلیل‌گران در طول پنج ماه گذشته کاهش درآمد شرکت را مرتبط با کاهش ۸۵ درصدی بازار رمزارزها می‌دانند. کریس اعلام کرده که در ماه اوت از انویدیا خارج می‌شود؛ بدون شک علت خروج او به دلیل سقوط بازار و شرایط فعلی این شرکت است.

در شرایطی که قیمت رمزارزها به شدت کاهش پیدا کرده، استخراج رمزارزها دیگر صرفه اقتصادی ندارد

گزارش جدید رویال بانک کانادا حاکی از آن است که مشکلات انودیا در حال حاضر به مراتب بزرگ‌تر از مشکلات سال گذشته است. استیوس تحلیل‌گر رویال بانک کانادا درآمد انودیا از طریق تجهیزات استخراج کریپتو از آوریل ۲۰۱۷ تا ژوئیه ۲۰۱۸ را حدود ۲.۷۵ میلیارد دلار برآورد کرده است؛ البته هنوز این اعداد و ارقام به طور کامل تایید نشده‌اند.

استیوس احتمال می‌دهد که این شرکت ۷۵ درصد از بازار استخراج کارت‌های گرافیکی را در اختیار داشته است؛ مابقی بازار نیز در کنترل رقیب قدیمی اندیدیا یعنی AMD بوده است. از ۲۵ تا ۲۹ ژانویه ارزش سهام Nvidia از ۱۶۰.۱۵ دلار به ۱۳۱.۶ دلار کاهش یافته که به معنی کاهش ۱۸ درصد در ظرف چهار روز است. برای شرکت خوشه‌ای مانند انودیا این میزان کاهش قیمت سهام در کوتاه مدت تقریبا بی‌سابقه است. اما در طول چند ماه گذشته تحلیل‌گران اعلام کرده‌اند که کاهش تقاضا در بازار کریپتو تاثیر مخربی بر عملکرد شرکت در بازار کارت‌های گرافیکی برای بازی‌های رایانه‌ای گذاشته است.

صنعت رمزارزها درآمد انویدیا را تحت تاثیر قرار داده است

شرایط بازار کارت‌های گرافیکی بازی‌های رایانه‌ای

شرکت Motley Fool گزارش می‌دهد که طرفداران بازی‌های رایانه‌ای به سه دلیل کارت‌های گرافیکی جدید انودیا را خریداری نمی‌کنند:

اکثر بازی‌های رایانه‌ای نیازمند کارت‌های گرافیکی بسیار قدرتمند نیستند. کارت‌های گرافیکی جدید ویژگی‌های خیره‌ کننده‌ای ندارند. طرفداران بازی‌های رایانه‌ای مانند گذشته به طور مداوم کارت‌های گرافیکی خود را به‌روزرسانی نمی‌کنند.

شرکت‌های Newzoo، a games، esports، mobile market research firm تمایل بیشتری به کارت‌های گرافیکی GTX 1060، GTX 1050 Ti، GTX 1070 را داشته‌اند.

صنعت رمزارزها درآمد انویدیا را تحت تاثیر قرار داده است

انودیا از دیرباز در حال رقابت با AMD بوده است؛ البته استراتژی کسب‌وکار این دو شرکت با یکدیگر کاملا متفاوت است. AMD در تلاش برای تسلط بر بازار کارت‌‌های گرافیکی ارزان قیمت است،‌ در حالی‌که انودیا به دنبال تولید کارت‌‌های گرافیکی قدرتمند و گران قیمت برای افزایش درآمدهای خود است. یکی از علل کاهش درآمد شرکت انودیا در جریان سقوط بازار ارزهای دیجیتال تولید کارت‌های گرافیکی قدرتمند و گران‌قیمت بود، چراکه این محصولات تنها در بازار استخراج رمزارزها طرفداران بسیاری داشتند؛ البته کاهش درآمد تنها مختص به انویدیا نیست و AMD نیز در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ عملکرد ضعیفی از نظر میزان درآمد داشته است.

در ماه دسامبر ۲۰۱۸ زمانی که اولین نشانه‌های کاهش درآمد ظاهر شد، میهمان برنامه CNBC جیم کرامر (Jim Cramer) اعلام کرده بود که کاهش قیمت سهام انودیا جدای از شرایط بازار کریپتو قابل پیش‌بینی بود.

کرامر می‌گوید:

انودیا هنوز هم بهترین تراشه‌های گرافیکی را تولید می‌کند که به مراتب از ریزپردازنده‌های سنتی قدرتمندتر هستند. هنوز هم معتقد هستم که در رقابت شرکت‌های تولیدکننده کارت‌های گرافیکی انویدیا بهترین عملکرد را دارد؛ احتمالا شما استدلال خواهید کرد که AMD در حال سلطه بر بازار مرکز داده‌ها و اینتل هم در زمینه خودروهای خودران رقابت تمرکز کرده است. به نظر من پیش‌بینی‌های انودیا صحیح نبوده است و این شرکت می‌توانست از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟