ترکیه تصمیم فرانسه در زمینه نسل کشی ارامنه را محکوم کرد


ترکیه تصمیم فرانسه در زمینه نسل کشی ارامنه را محکوم کرد

ترکیه در واکنش به ثبت 24 آوریل به‌عنوان روز یادبود نسل‌کشی ارامنه در فرانسه، این اقدام را محکوم و نسل‌کشی ارامنه را تکذیب کرد.

خبرگزاری فارس: تصمیم «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برای اعلام ۲۴ آوریل به‌عنوان روز یادبود نسل‌کشی ارامنه، موجب خشم ترکیه شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» روز چهارشنبه «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما اقدام آقای ماکرون که با مشکلات سیاسی در کشور خودش مواجه است و روزی را برای وارونه کردن رویداد‌های تاریخی در بستر سیاسی ثبت می‌کند را محکوم و رد می‌کنیم».

ترکیه پذیرفته است که بسیاری از ارامنه که در امپراطوری عثمانی زندگی می‌کرده‌اند در درگیری با قوای عثمانی در خلال جنگ جهانی اول کشته شدند، اما تعداد ذکر شده برای قربانیان را تکذیب کرده و کشتار سازمان‌یافته و ارتکاب به نسل‌کشی را رد کرده است.

ماکرون امروز در خصوص ثبت این تاریخ به عنوان روز یادبود نسل‌کشی ارامنه گفت: «فرانسه اولین و مهمترین کشوری است که می‌داند چطور با تاریخ مواجه شود و از نخستین کشور‌هایی بود که کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ را نسل‌کشی دانست. همان‌چیزی قانون که در سال ۲۰۰۱ پس از مدت‌ها مبارزه، آن را به رسمیت شناخت».

ارمنستان می‌گوید که اقدامات امپراطوری عثمانی در آن زمان باعث مرگ ۱.۵ میلیون نفر شده است. به گفته ارامنه، این افراد بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ قربانی کشتار‌های برنامه‌ریزی‌شده، کوچ اجباری و گرسنگی شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403