افتتاح و کلنگ‌زنی 5 طرح پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی


افتتاح و کلنگ‌زنی 5 طرح پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

5 طرح میانی و پایین‌دستی پتروشیمی همزمان با ایام بزرگداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

به گزارش شانا به نقل از سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، روز سه‌شنبه (16 بهمن‌ماه) دو طرح پتروشیمی میان‌دستی و پایین‌دستی افتتاح و کلنگ سه طرح دیگر به زمین زده شد.

براساس این گزارش، افتتاح شرکت‌های اهدا پلیمر پاک و اکسیرسازان اطلس و کلنگ‌زنی شرکت‌های هیرسا پلیمر سهند، پترو زمرد سبز و طرح توسعه شرکت اکسیرسازان اطلس با حضور غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، امید شهیدی‌نیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و پیام بیرانوند، فرماندار ماهشهر انجام شد.

میزان سرمایه‌گذاری این طرح‌ها 2 هزار میلیارد و 338 میلیون ریال و 276 میلیون دلار است و 492 هزار تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی منطقه می‌افزایند. همچنین اجرای این طرح‌های پتروشیمی در مجموع برای 219 نفر اشتغال مستقیم و 390 نفر اشتغال غیرمستقیم به ارمغان می‌آورند. همچنین محصولات این شرکت‌ها در صنایع خودروسازی، ساختمانی، رنگ‌سازی، چسب و رزین، نساجی و بسته‌بندی کاربرد خواهد داشت.

امید شهیدی‌نیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در این آیین با اشاره به میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم این طرح‌ها افزود: اگر چه این شرکت‌ها پس از بهره‌برداری اشتغال بیش از 200 نفر را به دنبال خواهند داشت، اما به طور معمول در طول ساخت‌وساز و قبل از بهره‌برداری، تعداد افراد بیشتری در آنها مشغول فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: ما در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، طرح‌های خوبی داریم که در حال اجرا هستند و در صورت برطرف شدن موانع آنها، ظرفیت اشتغال‌زایی مطلوبی در منطقه شکل می‌گیرد.

شرکت اهدا پلیمر پاک، انواع آمیزه‌های پلیمری که از جمله صنایع پایین‌دستی واحدهای الفینی است، تولید می‌کند. این شرکت در زمینی به مساحت 5 هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری ۳۶ میلیارد ریال و یک میلیون دلار و ظرفیت تولید سالانه 3 هزار تن احداث شده است. عملیات اجرایی این واحد از سال ۱۳۹۵ آغاز شد. میزان اشتغالزایی این طرح به صورت مستقیم ۱۴ نفر و به صورت غیرمستقیم ۲۵ نفر است.

شرکت اکسیر سازان اطلس نیز تولیدکننده انواع هیدروکربن‌های سبک و سنگین متیل استات، بوتیل استات، اتیل استات و تولید بشکه‌های پلی‌اتیلنی از جمله صنایع پایین‌دستی آروماتیک الفین و متانول است.

این طرح با سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد ریال، سالانه ۱۴۰ هزار تن محصول تولید می‌کند. این طرح برای ۴۵ نفر به صورت مستقیم و ۹۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

شرکت هیرسا پلیمر سهند، تولیدکننده پروپیلن از گاز پروپان و تولید پلی پروپیلن به عنوان یک طرح میانی از زنجیره پروپان خواهد بود که این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۷۹ هزار متر مربع با سرمایه‌گذاری 2 هزار و ۴۲ میلیارد ریال و ۲۷۵ میلیون دلار قرار است سالانه ۳۰۰ هزار تن محصول تولید کند. پیش‌بینی می‌شود این طرح سه سال دیگر با اشتغال‌زایی ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم به بهره‌برداری برسد.

طرح پترو زمرد سبز نیز به عنوان طرحی زیست محیطی با سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد ریال، پسماندهای کلردار شرکت‌های پتروشیمی را بازیافت و آنها را به ۱۹ هزار تن محصول قابل فروش تبدیل می‌کند. محصولات این شرکت در صنایع رنگ‌سازی، چسب و رزین کاربرد دارد. این طرح که پیش‌بینی‌ می‌شود در ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری برسد، برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۵ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت.

محصولات طرح توسعه شرکت اکسیر سازان اطلس که به عنوان بخش پایین‌دستی زنجیره آروماتیک و متانول فعال خواهد شد، در صنایع رنگ‌سازی، خودروسازی و نساجی کاربرد دارد. در این طرح ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است و تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه پتروشیمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!