شیوه نگهداری و تکثیر گیاه سرخس در خانه


شیوه نگهداری و تکثیر گیاه سرخس در خانه

یکی از بهترین گیاهان برای نگهداری در داخل آپارتمان و محل کار سرخس است. سرخس گیاهی همیشه سبز است و می‌توان آن را به صورت آویز و یا گلدانی در محل کار یا زندگی نگه داشت. در ادامه با ما همراه شوید برای یادگیری شیوه نگهداری و تکثیر گیاه سرخس.

یکی از بهترین گیاهان برای نگهداری در داخل آپارتمان و محل کار سرخس است. سرخس گیاهی همیشه سبز است و می‌توان آن را به صورت آویز و یا گلدانی در محل کار یا زندگی نگه داشت. در ادامه با ما همراه شوید برای یادگیری شیوه نگهداری و تکثیر گیاه سرخس.

شرایط مناسب برای نگهداری گیاه سرخس

خاک – خاک این گیاه باید دارای زهکش بالا، سبک و سرشار از مواد غذایی باشد. بهترین خاک برای نگهداری این گیاه خاک جنگلی است. همچنین شما می‌توانید ترکیبی از شن درشت، پیت ماس و خاک لومی را نیز برای نگهداری این گیاه استفاده کنید.

آبیاری – این گیاه نیاز به آب زیادی دارد و دقت کنید که سطح خاک آن مرطوب باشد و نه البته خیس. دو تا سه بار آبیاری گلدان بسیار عالی است. بهتر است که برای آبیاری از آب جوشیده و بدون املاح استفاده کنید. در هنگام آبیاری به صورت مستقیم آب روی برگ‌ها نپاشید و به شدت برگ‌ها را غبارروبی نکنید که این کار باعث پژمردگی آن می‌شود.

نور – این گیاه به نور خورشید به صورت متوسط نیاز دارد و در سایه هم می‌تواند رشد کند. هرگز سرخس را مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. این کار باعث پژمردگی و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها می‌شود.

رطوبت – سرخس رطوبت دوست دارد و همین باعث رشد بهتر آن می‌شود. می‌توانید در محیط رشد آن یک دستگاه بخور سرد قرار دهید و گزینه دیگر این است که زیر گلدانی آن را پر از آب کنید تا به مرور تبخیر شده و هوای اطراف گیاه مرطوب شود. دقت کنید که زیرگلدانی به گلدان نچسبیده باشد که اب دوباره وارد خاک نشود.

کود – برای کوددهی گیاه از کود مایع یا کود گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

آفات و بیماری‌های گیاه – شته و کنه مهترین آفات این گیاه هستند که برای از بین بردن آن می‌توانید از سم مالاتیون بهره ببرید.

هرس گیاه – انبوه برگ‌های این گیاه زیبایی آن را دوچندان می‌کند، اما افزایش بیش از اندازه آن باعث ابتلای گیاه به بیماری قارچی می‌شود. سعی کنید در این صورت گیاه را به چند بوته تقسیم کنید و در چند گلدان بکارید یا برگ‌های آن را از مرکز هرس کنید.

تکثیر گیاه سرخس

در روش اول ساقه‌های رونده ریشه زا را با یک چاقوی تیز که قبلا ضدعفونی شده ببرید. یک گلدان با قطر ۹ سانتی متر انتخاب کنید و کمپوست بذر و قلمه یا کمپوست بذر گلدانی بریزید. خاک گلدان را کاملا مرطوب کنید و گیاه را درون آن بکارید. احتیاط کنید که ریشه‌های نازک آن آسیب نبیند. گلدان را در محیط گرم و مرطوب و با دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. گلدانتان باید دور از تابش نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

در روش دوم هاگ‌های گیاه را از پشت برگ‌ها روی صفحه سفید کاغذ جمع کنید. حالا در سینی نشا یا در یک گلدان کوچک که درون آن کمپوست بذر و قلمه قرار دارد به صورت پراکنده بریزید. حالا بذر را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و گلدانتان را در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد قرار دهید. وقتی سرخس‌ها ۲/۵ سانتی متر شدند آن‌ها را از گلدان بیرون آورده و هرکدامشان را در گلدانی با قطر ۶ سانتی متر که درون آن کمپوست گلدانی است، بکارید.

منبع: دنیاک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق