سازمان مجاهدین خلق نمی‌گذاشتند همسر و فرزندم را ببینم/اعتقاد ما در مبارزات مسلحانه این بود که باید اول اسلحه را بکشیم


سازمان مجاهدین خلق نمی‌گذاشتند همسر و فرزندم را ببینم/اعتقاد ما در مبارزات مسلحانه این بود که باید اول اسلحه را بکشیم

«شب روایت» در هجدهمین نشست خود، میزبان احمد احمد (مبارز نسل اول انقلاب و چریک مسلح) بود که او از سازمان مجاهدین خلق و آنچه در دوران مبارزات مسلحانه گذشت، سخن گفت.

«شب روایت» در هجدهمین نشست خود، میزبان احمد احمد (مبارز نسل اول انقلاب و چریک مسلح) بود که او از سازمان مجاهدین خلق و آنچه در دوران مبارزات مسلحانه گذشت، سخن گفت.

به گزارش ایلنا، «شب روایت» در هجدهمین نشست خود، شامگاه سه شنبه ۱۶ بهمن، به روایت چهل سالگی انقلاب پرداخت. مسعود دیانی در این گفتگو میزبان احمد احمد (مبارز نسل اول انقلاب و چریک مسلح) بود.

احمد درخصوص زمانی که مبارزه را شروع کرد و تصوراتی که از پیروزی انقلاب اسلامی داشت، گفت: ما یک در هزار هم احتمال پیروزی را نمی‌دادیم چون اصلا دنبال انقلاب نبودیم و به وظیفه خود عمل می‌کردیم.

او با اشاره به زمانی که مبارزه آگاهانه با حکومت پهلوی آغاز شد، گفت: بعد از وفات آیت الله بروجردی، سال ۴۲، من در مسجد ارک بودم، اطلاعیه‌هایی از مراجع تقلید آن زمان بر علیه انجمن‌های ایالتی و ولایتی خوانده شد و اطلاعیه آقای خمینی به دلم چسبید و از آن به بعد آرام آرام پشت این قضیه را گرفتم.

وی دلیل جدایی از انجمن حجتیه را عدم مبارزه آنها با حکومت شاه دانست و افزود: ریشه همه مشکلات را در نظام شاهنشاهی می‌دیدم.

احمد در مورد ادامه فعالیت‌هایش گفت: بعد از آن من به عضویت حزب ملل اسلامی در آمدم اما تا آمدم بفهمم حزب در چه حال است، حزب لو رفت و ما را گرفتند. رئیس زندان جمشیدیه جناب خردور در گفتگویی چکی به گوش من زد، بعد از دقایقی آمدند دنبال من و پیش تیمسار خردور بردند. ایشان به من گفت من چکی به تو زده‌ام بیا مرا قصاص کن و چک بزن، ایشان آدم متدینی بودند. گاهی رئیس زندان هایی که خیلی هم اسمشان بد در رفته بود به ما می‌گفتند کمی کوتاه بیایید، بگذارید بقیه را آزاد کنیم بعد بروید بیرون هر کار دوست دارید بکنید. این طور نبود که همه آنها آدم‌های بدی بودند.

اعتقاد ما در مبارزات مسلحانه این بود که ما باید اول اسلحه را بکشیم

احمد در مورد شروع مبارزات مسلحانه‌اش گفت: به جاده خاوران می‌رفتیم و در مورد مبارزات برنامه‌ریزی می‌کردیم. و بعد اساسنامه‌ای نوشتیم و حزب الله را پایه‌گذاری کردیم. قرار بود هنگام وارد کردن برنج یک آر پی جی ۷ بیاورند و ما به تخت جمشید برویم تا جشن ۲۵۰۰ ساله را داغون کنیم حالا به شاه می‌خورد یا هر کس دیگری، اما لو رفتیم. به مدت ۱۵ روز مرا در یک اتاق بزرگ برای شکنجه نگه داشتند. اعتقاد ما در مبارزات مسلحانه این بود که ما باید اول اسلحه را بکشیم.

سازمان مجاهدین خلق نمی‌ذاشتند من همسر و فرزندم را ببینم

وی درباره سازمان مجاهدین خلق توضیح داد: سازمان مجاهدین خلق در ابتدا جزء مبارزین بود تا زمانی که احمد رضایی روی کار آمد و سازمان بی درو پیکر شد و به مارکسیست روی آورد. آنها نمی‌گذاشتند من همسر و فرزندم را ببینم. می‌گفتند روابط عاطفی باید کم شود تا اگر اتفاقی برای هر کدام افتاد دیگری بتواند تاب بیاورد. همسرم، خانم فرتوک زاده را با دادن جایگاه و موقعیت فریفته بودند و اینگونه ما را از هم دور کردند. بعد از مدتی او را تهدید کردند که اگر از سازمان بیرون بیاید مرا می‌کشند.

احمد با اشاره به خاطرات خود و اینکه چندین بار به سمت جوخه اعدام رفته است درخوص ترس از مرگ گفت: خدا شاهد است که از مرگ نمی‌ترسم، از خدا می‌خواستم که بمیرم. مرگ برایم آسان است.

او که اکنون به گذشته خودنگاه می‌کند با تحلیل راه امام و راه مبارزان مسلحانه اظهار کرد: فرقی که بین ما بود این بود که ما جوان بودیم، اما امام جوان نبود. با شور جوانی که ما داشتیم حاضر نبودیم آن راه را برویم و دنبال راه تیزتر و فوری‌تری بودیم و در نهایت فهمیدیم اشتباه کردیم و باید به راه امام برویم.

در پایان برنامه، پیرو گفتگوی هفته قبل با حسن روزی طلب، در مورد آیین نامه منتشر شده از سوی بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، دیانی گفت: برنامه بحث برانگیز شده و دوستان در این بنیاد نکاتی داشتند. برنامه ما آماده است تا نکات دوستان را هم بشنود و از سردار کارگر، علاوه بر نامه رسمی که به بنیاد فرستادیم، دعوت می‌کنیم تا به برنامه بیایند و در گفتگویی زنده به این نقدها پاسخ دهند.

«شب روایت» چهارمین شب از «شب‌های هنر» و با محوریت ادبیات داستانی و روایت، به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی، هر سه شنبه شب ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان