محمدرضا شهبازی: عجله و شتابزدگی عامل عدم استفاده از ظرفیت فضای مجازی


محمدرضا شهبازی: عجله و شتابزدگی عامل عدم استفاده از ظرفیت فضای مجازی

محمدرضا شهبازی فعال فضای مجازی معتقد است نیروهای انقلاب در فعالیتشان در فضای مجازی عجله می‌کنند که موجب شده نتوانیم از حداکثر ظرفیت استفاده کنیم.

محمدرضا شهبازی: عجله و شتابزدگی عامل عدم استفاده از ظرفیت فضای مجازیبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، انقلاب شکوهمند اسلامی علیرغم تمامی دشمنی‌ها و عنادورزی‌های مستکبران جهان، با طی نمودن پله‌های پیشرفت در آستانه‌ی چهل سالگی خود به سر می‌برد؛ مسیر پر فراز و نشیبی که دائم در معرض حملات همه جانبه دشمنان بوده است؛ برای ذکر چند نمونه از آن می‌توان به اقدام ضدانقلاب در قضیه‌ی کودتای نوژه که برای ساقط کردن انقلاب اسلامی کلید زده شد و هجوم رژیم بعث به کشورمان گرفته تا اقدامات تروریستی گروهک منافقین و فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ و ترور دانشمندان هسته‌ای در همین سالیان اخیر اشاره کرد.

اما در این میان این نظام جمهوری اسلامی بود که با مهر بطلان کوبیدن بر تمامی اهداف شوم ضدانقلاب و دشمنان، در مسیر پیشرفت گام برداشت؛ پیشرفت‌‌هایی در حوزه‌های مختلف که بر هیچ کس و حتی دشمنان ما پوشیده نیست. همانگونه که بارها و بارها اذعان دشمنان و رسانه‌های غربی به پیشرفت‌های کشورمان در حوزه‌های دفاعی و موشکی و هسته‌ای و علمی و نانوتکنولوژی و ... را دیده‌ایم.

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به تناسب مأموریت خود در حوزه‌ی فضای مجازی و اینترنتی با برخی از افراد و چهره‌های مطرح انقلابی کشورمان در دنیای مجازی به گفتگو بنشیند؛ در همین راستا به سراغ محمدرضا شهبازی فعال توئیتری و مجازی انقلابی کشورمان و مجری مجموعه طنز سیاسی دکترسلام رفتیم و در قالب گفتگویی بسیار صمیمانه و شاید به سبک همیشگی‌اش طنزآمیز با وی هم‌کلام شدیم.

محمدرضا شهبازی: عجله و شتابزدگی عامل عدم استفاده از ظرفیت فضای مجازی

در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید.

همانطور که مستحضرید انقلاب اسلامی با وجود تمامی دشمنی‌های آمریکا و غرب در آستانه‌ی چهل‌سالگی خودش به سر می‌برد، نقش فضای مجازی را در تقابل با جبهه‌ی غرب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر چهل سال پیش از یکی می‌پرسیدید نقش اعلامیه و نوار کاست و کتاب در پیروزی انقلاب چیست، احتمالاً یک نگاه چپکی می‌انداخت که یعنی کجای کاری داداش! حالا هم حرف زدن درباره اینکه نقش فضای مجازی در تداوم انقلاب چیست، همچین حالتی دارد.

آیا ما از ظرفیت فضای مجازی توانسته‌ایم حداکثر استفاده را در جهت اقناع مخاطب و آشنا کردن نسل جوان با دستاورد‌های انقلاب و نظام ببریم؟

نه و فکر می‌کنیم دلیلش این است که احساس می‌کنیم خیلی عقب هستیم و باید زود بجنبیم و کارهایی انجام دهیم و این عجله باعث شده بیشتر از اینکه فکر کنیم و اجازه دهیم کارها در فضای مجازی با سرعت خودش پیش رود, شروع کردیم به کارهایی که معلوم هم نیست جواب دهد یا نه. بالاخره فضای مجازی هم اقتضائات خودش رو داره.

در طیف جریان انقلابی حاضر در فضای مجازی (بالاخص توئیتر و اینستاگرام) چه خلائی را احساس می‌کنید؟

بزرگترین مشکل یا لاقل آن مشکل مهمی که فکر می‌کنم کمتر دیده شده این است که زیست خیلی از فعالان فضای مجازی زیست مصنوعی است. یعنی خیلی‌ها در توییتر یا اینستاگرام حضورشان صرفاً برای انتقال پیام یا اثرگذاری سیاسی و... است. مثل اینکه یک نفر با ادبیات حال نکند, از رمان خواندن و شعر شنیدن کیف نکند و بعد فقط دنبال این باشد که شعر بگوید یا داستان بنویسد تا یک پیامی را انتقال دهد. ببینید اصلاً حرف بنده این نیست که این حضور باید بی‌هدف باشد یا خنثی باشد, نه. عرضم این است که این تاثیرگذاری یا انتقال پیام باید در یک حضور طبیعی و زیست طبیعی مجازی صورت گیرد. اگر اینطور شد دیگر اکانت‌های فیک معنی ندارد، چون یک اکانت فیک نمی‌تواند زیست حقیقی و طبیعی داشته باشد.

حجم بالایی از مسائل در فضای مجازی و به خصوص اینستاگرام صرف تطهیر چهره‌ی منحوس دوران پهلوی می‌شود؛ به نظرتان بهترین روش برای مقابله با مطالب این نوع جریانات چیست؟

جسارتاً من فکر می‌کنم اولین قدم این است که در فضای مجازی یا لااقل شبکه های اجتماعی یک کم از همین نوع ادبیات رسمی و کلیشه‌ای که در سوال‌های شما هم هست، فاصله بگیریم. کار هنر و ادبیات یا حداقل یکی از اصلی ترین کارهای آن آشنایی زدایی است. اگر یک کم از فضای صرفا تاریخ و اطلاعاتی فاصله بگیریم و از ادبیات و طنز و هنر بیشتر استفاده کنیم، لجنی مثل پهلوی حرفی برای زدن ندارد.

برخی افراد مطرح و حتی سیاستمداران کشورمان گاها برای جذب مخاطب بیشتر در این فضا از برخی اصول و ارزش‌ها فاصله میگیرند؛ این روش را درست می‌دانید؟

کار بدی می‌کنند (می‌خندد)

آینده فضای مجازی کشور در عرصه رویارویی با معاندین نظام را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آینده واس ماس. کلش واس ماس. از روی جوزدگی یا شعارزدگی نمی‌گویم. غرب چه چیزی دارد که تا حالا رو نکرده؟ از تکنولوژی تا شهوت‌گرایی و... هرچه داشته رو کرده است. حالا هم همین‌ها رو داره با شکل و شمایل جدیدی عرضه می‌کند و با هنر نمی‌‌گذارد این ارزش‌ها تکراری شوند و آشنایی زدایی می‌کند اما ما حرف جدید داریم، حرف نزده داریم، یک کم دقت کنیم در نحوه زدن این حرف‌ها کارشان تمام می‌شود.

چه شد که این مسیر، مسیر روشنگری و انقلابی‌گری را در فضایی که غرب خیلی علیه ما در آن فعالیت می‌کند را انتخاب کردید؟

کار دیگری بلد نیستم! جدی میگویم. من طبق همون نکته‌ای که گفتم سعی می‌کنم در فضای مجازی زیست‌ طبیعی و واقعی داشته باشم. حالا در این حضور طبیعی که مثل همه مردم در فضای مجازی دارم، اگر اتفاق مثبتی هم رخ دهد، خوشحال می‌شوم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط