طرز تهیه وافل در فر


طرز تهیه وافل در فر

وافل با فر نیز مانند وافل‌ ساز بسیار خوشمزه و ترد طبخ می‌شود. وافل نوعی شیرینی شبیه بیسکوییت است که دارای مغز نرم و رویه ای ترد بوده و غالبا به عنوان صبحانه ای مغذی یا میان وعده ای خوشمزه مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز تهیه وافل در فر
ستاره | سرویس آشپزی – وافل نوعی نان ترد و شیرین است که به عنوان صبحانه‌ای مقوی و پرانرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیرینی به صورت سنتی و صنعتی طبخ می‌شود و درست کردن آن در خانه نه تنها با استفاده از دستگاه وافل ساز بلکه با فر نیز امکان پذیر است.
این شیرینی در واقع نوعی صبحانه‌ی خوشمزه انگلیسی بوده و بسیار خوشمزه است. این نان همراه با انواع میوه‌ها مانند توت فرنگی و موز و نیز شکلات، نوتلا و خامه می‌تواند به عنوان میان وعده یا عصرانه‌ای خوشمزه نیز مورد استفاده قرار گیرد.


طرز تهیه وافل در فر

مواد لازم
شیر 1/2 لیوان
آب گرم 1/2 فنجان
مایه خمیر 3 قاشق چایخوری
تخم مرغ 2 عدد
وانیل 1 قاشق چایخوری
عسل 2 قاشق غذاخوری
شکر قهوه ای 3 قاشق غذاخوری
نمک 1/4 قاشق چایخوری
آرد 3.5 لیوان
کره 2 تکه
شکر 1.5 فنجان

دستور تهیه:
ابتدا ۱/۲ فنجان آب گرم، ۱/۲ لیوان شیر، ۲ قاشق غذاخوری عسل، ۱ قاشق غذاخوری وانیل، ۳ قاشق چایخوری خمیر مایه و ۱/۴ قاشق چایخوری نمک را در کاسه‌ای ریخته و با همزن برقی هم بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست شوند. سپس سرعت همزن را کم کرده و ۳.۵ لیوان آرد را به تدریج به مواد فوق اضافه کرده و در حین اضافه کردن آرد مرتب هم بزنید تا مواد مخلوط شوند. کره را از قبل در دمای محیط قرار دهید تا ذوب شود، سپس کره ذوب شده را به مواد اضافه کرده و حدود ۵ دقیقه با سرعت پایین مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و حدود ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر حاصل پف کرده و حجم آن زیاد شود. خمیر را از یخچال خارج کرده و کمی هم بزنید تا پف آن بخوابد، سپس ۲۴ ساعت در فریزر قرار دهید. فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. قالب مورد نظر را گرم کنید و خمیر وافل را در آن قرار دهید. قالب را در فر قرار داده و به مدت ۳ الی ۴ دقیقه صبر کنید تا وافل بپزد. پس از پختن وافل، آن را از فر خارج کرده و روی توری فلزی قرار دهید تا خنک و آماده مصرف شود.

طرز تهیه وافل در فر


تهیه وافل با پنکیک

برخی از افراد فکر می‌کنند وافل را یمتوان با خمیر پنکیک درست کرد، اما این باور درستی نیست و هرچند بین این دو شباهت‌هایی وجود دارد، ولی تفاوت‌های زیادی نیز با هم دارند. پنکیک قهوه‌ای رنگ بوده و ظاهری نرم و اسفنجی دارد که مغز آن بسیار شبیه کیک است، در حالیکه وافل دارای مغز سبک و رویه‌ای ترد است.


محبوبیت بالای وافل

وافل یکی از محبوب‌ترین صبحانه‌هایی است که در کشور‌های زیادی سرو می‌شود و به عنوان یک عصرانه یا میان وعده‌ی مغذی نیز شناخته شده است. اهمیت این شیرینی به اندازه‌ای است که در کشور‌های آمریکایی و اروپایی روز ۲۴ آگوست را به نام روز ملی وافل، می‌خوانند و در مکان‌های مخصوصی به خاطر این روز جشن بزرگی برپا می‌کنند. معروف‌ترین فروشگاه‌های وافل در ایالت متحده آمریکا و در رستوران‌های زنجیره‌ای وافل هاوس (Waffle House) قرار دارند. اکثر این رستوران‌ها در جنوب کشور آمریکا واقع شده اند و از زمان شروع به کار آن‌ها که حدود ۶۰ سال پیش است در هر دقیقه ۱۴۵ عدد وافل در این رستوران‌ها سرو شده است.


انواع وافل

۱. وافل بلژیکی

این نوع وافل با عنوان وافل بروکسلی نیز شناخته می‌شود. وافل بلژیکی دارای بافتی سبک و تُرد بوده و شیار‌هایی بلند است. برای عمل آمدن خمیر این نوع وافل از مایه خمیر استفاده می‌شود.

۲. وافل آمریکایی

وجه تمایز این نوع وافل با وافل بلژیکی این است که برای عمل آمدن خمیر وافل آمریکایی به جای مایه خمیر از بکینگ پودر استفاده می‌شود.

۳. وافل لیِژی

این نوع وافل نیز نوعی وافل بلژیکی است که سابقه‌ی بیشتری دارد و برای عمل آمدن خمیر آن از مایه خمیر استفاده می‌شود. روی وافل لیژی را با لایه‌ای از قند کارامل شده می‌پوشانند و به همین دلیل شیرینی آن بیشتر از سایر انواع وافل است. از نظر بافت نیز نسبت به سایر انواع وافل دارای بافتی نرم‌تر و متراکم‌تر است.
آیا شما ترفندهای دیگری را برای تهیه وافل می‌شناسید؟ تجربیات و دیدگاه های خود را در قسمت "ارسال نظر" با مخاطبان ستاره درمیان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها