قرار است کاسه و کوزه ها سر منتقدین بشکند


قرار است کاسه و کوزه ها سر منتقدین بشکند

سناریوی مدافعان برجام و حامیان اینستکس به اضافه اف ای تی اف، نمایان شد.

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

درباره برجام و ماجرای آن زیاد نوشته ایم اما برای یادآوری هم که شده باید کوتاه درباره آن بنویسیم.

مذاکرات هسته ای کمی بیش از 5 سال پیش با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید آغاز شد و پس از دو سال به توافق هسته ای رسید، در این میان موافقان و مخالفان مذاکره و توافق هم تلاش بسیاری کردند اما پیروز این میدان توجیهات همراه با تبلیغات و وعده های موافقان مذاکره و توافق و البته دولت تدبیر و امید بود.

زمانی که برجام امضا شد، تاکنون تنها پایبند آن جمهوری اسلامی ایران بوده است و دیگران تنها کاری که دراین سه سال اجرای برجام توانسته اند انجام دهند، بدعهدی و زیر پا گذاشتن تعهدات بود.

با این وجود هنوز دولت به امید اروپا در برجام باقی مانده است و این امید، اگر واقع بینانه تر به آن نگاه شود با ایجاد شرکتی به نام اینستکس باید دولت را از نتایج و دستاوردهای برجام ناامید کند و این امید را در داخل جستجو نماید.

اما دولت و موافقان برجام به جای این که شکست توافق هسته ای را بپذیرند، سعی دارند تا ناکامی توافق هسته ای را به گردن مخالفان آن بیندازند.

موافقان توافق هسته ای علت اتخاذ این سیاست را هم اینگونه بیان می کنند که مخالفت منتقدین توافق هسته ای باعث شد تا اهداف برجام به دست نیاید!

حال این دو چه ارتباطی می تواند با هم داشته باشد، همانهایی باید پاسخ دهند که مدعی چنین تأثیری شده اند.

اگر مخالفت منتقدین باعث می شد توافق هسته ای به دست نیاید و پیمانی هم امضا نشود، آنگاه مقصر را مخالفان معرفی کردن منصفانه تر بود.

سوال اینجاست؛ اکنون دولتمردان و موافقان برجام ادعا می کنند مخالفت ها باعث شد تا نتایج برجام برای ایران محسوس نباشد، پس چرا هنوز در برجام باقی مانده اند؟! در حالی که طرف مقابل سال هاست از برجام خارج شده است!

قرار است کاسه و کوزه ها سر منتقدین بشکند

توافق هسته ای از همان زمانی که امضا شد، از سوی آمریکا و اروپا نقض شد، آنها خود را به ظاهر پایبند توافق هسته ای نشان می دادند.

شرکت اینستکس نیز که راه انداخته اند، یک ساز و کار ناکارآمد خواهد بود چرا که در راه اجرای برجام قرار نیست اروپا نقش مکمل را بازی کند و خسارتی که آمریکا به ایران وارد کرده است جبران کند.

اکنون نیز اگر اینستکس که هیچ قابلیتی برای اجرا ندارد، با شکست روبرو شود، که همینگونه خواهد بود، باز هم موافقان برجام و دولتمردان خواهند گفت به خاطر مخالفت ها بود که اینستکس شکست خورد!

شاید طبیعی به نظر برسد، سیاستی که دولت در اجرای آن با شکست روبرو شده اکنون با بهانه تراشی سعی دارد مقصر را دیگران جلوه دهد.

آیا میتوان گفت و ادعا کرد که دلیل خروج آمریکا از برجام منتقدان و مخالفان داخل ایران بودند؟ به این معنا که چون منتقدان با برجام مخالفت کردند، به همین خاطر ترامپ هم عصبانی شده از آن خارج شده است؟!

هر اندازه که ترامپ را فردی غیر منطقی بدانیم که هست، باز هم هیچ منطقی میان این دو حاکم نیست، چرا که ترامپ بارها در سخنان خود ادعا کرده بود که برجام یم قرارداد مزخرف است و باید از آن خارج شد و سرانجام نیز چنین کرد.

اکنون نیز افکار عمومی وتحلیلگران باید به این نکته توجه داشته باشند که اف ای تی اف و اینستکس از سوی اروپا به هم گره زده شده است، اگر هر کدام از آنها که خواسته دولت و موافقان آنها است، محقق نشود، مقصر آن مخالفان خواهند بود. در حالی که دولت و موافقان برجام باید اکنون پاسخگو باشند که چرا توافق هسته ای ضمانت لازم و محکمی برای پایبند بگه داشتن طرف مقابل نداشت؟

چرا خروج آمریکا از برجام بدون هزینه بود اما اگر ایران بخواهد از آن خارج شود باید هزینه بپردازد؟

زمانی که دولتمردان و جناب آقای ظریف درباره برجام سخن می گفتند، سخنان آنها همه مسائل را در بر می گرفت، به گونه ای که هیچ ضعف و کاستی در آن نیست، حتی با صراحت و قاطعیت آقای ظریف اعلام کرد که آمریکا به هیچ وجه نمیتواند از توافق هسته ای خارج شود حتی اگر رئیس جمهور این کشور تغییر کند.

اکنون که برای اف ای تی اف و حتی برای اینستکس هیچ ضمانتی وجود ندارد و هیچ اتفاق مثبتی را هم برای ایران باعث نمیشود، اصرار بر پیوستن ایران به اف ای تی اف برای چیست؟

اکنون باید در انتظار اتهامات تازه ای علیه منتقدین برجام و اف ای تی اف باشیم. قرار است همه کاسه و کوزه ها سر منتقدین بشکند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی