شهاب سنگ جدید از خراسان جنوبی در بولتن جهانی ثبت شد


شهاب سنگ جدید از خراسان جنوبی در بولتن جهانی ثبت شد

بیرجند-ایرنا- معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: حجت کمالی ملقب به مرد شهاب سنگی ایران با سفر به این استان و کشف یک شهاب سنگ جدید در عرصه طبیعی «چادر ملو» توانست آن را به نام خراسان جنوبی در بولتن جهانی ثبت کند.

مرتضی عربی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پژوهشگر و شهاب سنگ شناس اردیبهشت ماه امسال به خراسان جنوبی سفر کرد و پس از تحقیقات توانست نام شهاب سنگ چادر ملو را در بولتن جهانی ثبت کند.
وی افزود: ثبت این شهاب سنگ می تواند در جذب گردشگر برای جست و جوی انواع سنگ های آسمانی موثر باشد.
مرد شهاب سنگی ایران نیز در این خصوص گفت: شهاب سنگ چادر ملو به وزن یک هزار و 24 گرم است که اردیبهشت امسال در جنوب غربی استان خراسان جنوبی و منطقه چادرملو کشف شد.
حجت کمالی افزود: پس از کشف، مقدار 21 گرم از این شهاب سنگ برای آنالیز و طبقه بندی به دانشگاه فرانسه ارسال شد.
وی یادآور شد: بعد از گذشت 9 ماه از آزمایش ها و آنالیزهای مربوطه این شهاب سنگ در بولتن جهانی به نام ایران و استان خراسان جنوبی به عنوان شهاب سنگ چادرملو به ثبت رسید.
پژوهشگر زمین شناسی و سنگ تاکید کرد: شهاب سنگ مذکور از نوع سنگی کندرایت گروه L5 بوده و جز کمیاب ترین و با ارزش ترین شهاب سنگ ها به شمار می رود.
وی اظهار داشت: بولتن جهانی تنها مرجع رسمی و بین المللی برای ثبت و نام گذاری شهاب سنگ ها است.
کمالی که قصد راه اندازی موزه شهاب سنگ را دارد، گفت: این شهاب سنگ کنار سایر نمونه های شهاب سنگی در موزه ای که به زودی راه اندازی می شود با نام خراسان جنوبی نگهداری خواهد شد.
9893 * 6054

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله جنگنده‌های اسرائیل به مسجدی در غزه/ تشدید عملیات در کرانه باختری