آبخیزداری خسارت سیل را در ایلام کاهش داده است


آبخیزداری خسارت سیل را در ایلام کاهش داده است

ایلام- ایرنا - معاون آبخیزداری و منابع طبیعی ایلام گفت: اجرای طرح های آبخیزداری نقش بسیار تاثیرگذاری در کاهش خسارت سیل و جلوگیری از فرسایش خاک داشته به نحوی که تاکنون خسارت چشمگیر در حوضه های هدف مشاهده و گزارش نشده است.

عبدالسلام پیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نقش مؤثر این پروژه ها در سال آبی جاری بسیار ملموس است و علیرغم بارندگی های امسال که بیشتر از نرمال بوده، خوشبختانه شاهد خسارات سیل و فرسایش خاک به صورت قبل نبوده ایم.
وی ادامه داد: هر وقت صحبت از بارندگی می شود مردم ایلام یاد سیل سال 1394 می افتند که زیر ساخت های شهر ایلام در اثر سیل دچار خسارات فراوان شد و حتی چند نفر کشته شدند.
وی افزود: بعد از آن اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با جدیت تأمین امنیت شهر ایلام از خطر سیل را در دستور کار خود قرار داد و در همان زمستان سال 1394 و سال 1395 علیرغم تنگنا های اعتباری و مالی 24هزار و 900 مترمکعب عملیات آبخیزداری را در بالادست شهر ایلام اجرایی کرد.
پیری گفت: سطح حوزه های اجرایی در سال 1397 از محل صندوق توسعه ملی در استان ایلام 116هزار و 543 هکتار بود که نقش موثری در پیشگیری از خسارت سیل و کاهش فرسایش خاک داشته است.
وی اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام از محل صندوق توسعه ملی با برنامه ریزی منسجم نسبت به اجرای 175هزار و 321 مترمکعب عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در 14 حوزه از 24 حوزه استان ایلام با اعتبار 106میلیارد و 148 میلیون ریال در دست اقدام دارد که تاکنون بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی ادامه داد: این پروژه ها به دو صورت مکانیکی از نظر خشکه چینی، گابیون بندی و سنگی ملاتی و پروژه های بیومکانیکی مانند چاله های فلسی شکل است.
وی اضافه کرد: در سال جاری که بارندگی های امسال خاطره بارندگی های فراتر از نرمال سال بوده خوشبختانه با برنامه ریزی صورت گرفته نقاط ضعف و خطر پذیر از نظر سیل خیزی شناسایی شد و قبل از بارندگی ها نسبت به اجرای این عملیات اقدام شد که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 90 درصدی دارند.
پیری گفت: این هدیه ارزشمند تقدیم به مردم خوب و فهیم و طبیعت دوست استان و شهر ایلام که در راستای حفاظت از جان و مال مردم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی که با عنایات مقام معظم رهبری صورت پذیرفته است و انشاءالله با تداوم اعتبارات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی در سال آینده خطر سیل را به طور کلی از شهر ایلام دور شود.
7177/6034

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...