پنجره های باز بغداد به سوی مسکو


پنجره های باز بغداد به سوی مسکو

بغداد – ایرنا – در ادامه توسعه روابط عراق با کشورهای منطقه و جهان، روسیه از جمله کشورهایی است که به باور کارشناسان، روابطش با بغداد در طول ماه های اخیر بعد از شکل گیری دولت جدید عراق، روند شتابنده ای داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روابط با سفر وزیر امور خارجه عراق به مسکو در 10 بهمن ماه گذشته و رایزنی هایی که با همتای روسی و دیگر مسوولان این کشور داشته وارد مرحله تازه ای شد و مسکو در پاسخ فوری به این سفر، امروز دوشنبه «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه را راهی بغداد کرده است.
بوگدانف در سفر دو روزه خود به عراق در همان ابتدای ورود با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و همچنین «برهم صالح» رییس جمهوری عراق پیرامون گسترش روابط دو جانبه به ویژه سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز بحث و گفت وگو کرده است.
بوگدانف را در این سفر هیاتی سیاسی - اقتصادی از جمله «یوری شافرانیک» رییس شورای اتحادیه صنعتگران نفت و گاز روسیه، «گیسی گوچیتل» مدیرکل شرکت سایوز نفت گاز، «ماکسیم ماکسیموف» سفیر روسیه در عراق به علاوه «الکسی سولوماتیم» معاون رییس اداره خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه روسیه همراهی می کنند.
ورود بوگدانف همان طور که رسانه های روسی هم نوشته اند با جنجال تازه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در خصوص حضور نظامیانش در عراق همراه شده، به ویژه اینکه وزیر خارجه روسیه در سفر اخیر همتای عراقی اش به مسکو، نسبت به تحرکات «نگران کننده» امریکا در خاک عراق هشدار داده بود.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای عراقی اش همچنین از گسترش روابط با بغداد استقبال کرد و گفت که روسیه در بخش صنعت نفت عراق به میزان 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و مایل به افزایش این سرمایه گذاری ها است.
لاوروف همچنین گفت که مسکو علاقه مند به افزایش روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری به ویژه در بخش نفت در عراق است و تاکنون هم همکاری ها در این بخش خوب بوده است.
به گفته وی، شرکت های نفتی معروف روسیه مانند «لوک اویل» و «گازپروم» و «سویاز نفت گاز» در عراق مشغول فعالیت هستند و شرکت «روس نفت» نیز علاقه مند به سرمایه گذاری در طرح های نفتی عراق است.
رسانه های روسی نوشته اند که روسیه نه فقط در مسئله اقتصادی بلکه در حوزه سیاسی نیز علاقه مند به گسترش روابط با بغداد است زیرا - به باور کرملین- در حال حاضر عراق به طور ویژه بر دو کشور آمریکا و ایران به عنوان شرکای خود تکیه دارد.
از نگاه کرملین همان طور که رسانه های روسی نوشته اند، عراق اگر شرکای مورد اعتماد بیشتری داشته باشد، می تواند با راحتی بیشتری در روابط خارجی خود امکان مانور داشته باشد.
در این راستا متعاقب سفر محمد علی حکیم به مسکو، «رسلان مامیدوف» از کارشناسان برجسته سیاسی روسی به روزنامه «کومیرسانت» روسیه گفته است که همکاری سیاسی با عراق با توجه به نزدیکی عراق به دو کشور ایران و سوریه، برای روسیه بسیار حائز اهمیت است.
از طرفی با توجه به اینکه عراق در حال بازیافتن شرایط عادی خود است و اهمیت نقش این کشور در سازمان اوپک و افزایش تدریجی جایگاهش در بین کشورهای عربی همگی مسائلی بوده اند که به اعتقاد مامیدوف باعث شده است که مسکو به گسترش روابط با عراق در برهه جدید اهتمام ویژه دهد.
عادل عبدالمهدی نیز که از رویکرد مهم روسیه نسبت به بغداد آگاه است، در دیدار با بوگدانف گفته است که عراق از گسترش روابط همکاری با روسیه در حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری و توسعه میادین نفت و گاز استقبال می کند.
براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، عبدالمهدی و بوگدانف پیرامون جلسه آتی کمیته مشترک روسیه و عراق بحث و تبادل نظرکرده و اوضاع عمومی منطقه را بررسی کردند.
رییس جمهوری عراق نیز در دیدار بوگدانف بر همکاری منطقه ای و بین المللی برای ارتقا امنیت و ثبات در منطقه تاکید و از نقش مثبت روسیه در مبارزه با تروریسم تقدیر کرد.
«برهم صالح» گفت که عراق علاقه مند به گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و سرمایه گذاری با روسیه است.
برخی از رسانه ها پیشتر نوشته بودند که سفر بوگدانف در برگیرنده پیامی مهم از «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه برای مقامات عراقی مبنی بر حمایت روسیه از بغداد و علاقه مندی جدی مسکو به گسترش روابط دو جانبه با عراق است.
بیشترین حوزه همکاری های روسیه در طول سال های گذشته بیشتر بر خرید تسلیحات متمرکز بوده و همچنین دو کشور در قالب ائتلاف چهارگانه عراق، روسیه، ایران و سوریه در حوزه مبارزه با تروریسم با هم همکاری کرده اند.
به اعتقاد کارشناسان، توسعه روابط بین بغداد و مسکو در حال حاضر یک خواست دو جانبه است و بر همین اساس انتظار می رود حضور شرکت های روسیه در امر بازسازی عراق و همچنین سرمایه گذاری در بخش نفت بیشتر شود.
این همکاری ها همان طور که رسانه های روسی بر آن صحه گذاشته اند، فقط به حوزه های اقتصادی محدود نخواهد شد و عراق نیز از گسترش روابط سیاسی با مسکو به منظور یافتن میادین بیشتر مانور در برابر فشارهای آمریکا در مرحله پیش رو، تن خواهد داد.
خاورم *10*353*380*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق