علائم و عوارض آب آوردن بیضه (هیدروسل) و روش درمان آن


علائم و عوارض آب آوردن بیضه (هیدروسل) و روش درمان آن

آب آوردن بیضه یا هیدروسل بیماری شایع در میان نوزادان پسر و همچنین در افراد بزرگسال بوده و به معنای تجمع مایع در کیسه اطراف بیضه است که موجب تورم و گاهاً درد در بیضه‌ها خواهد شد.

علائم و عوارض آب آوردن بیضه (هیدروسل) و روش درمان آن
ستاره | سرویس سلامت – شما درباره بیماری هیدورسل چه اطلاعاتی دارید؟ بیماری هیدروسل یا همان آب آوردن بیضه به معنای متورم شدن کیسه بیضه به دلیل تجمع مایع در اطراف بیضه‌ها است. در این مقاله درباره بیماری آب آوردن بیضه (هیدروسل) مطالب مهمی بیان شده است.
هیدروسل معمولا یک طرفه است، ولی گاهی نیز دو طرفه می‌باشد. در صورت مشاهده ورم در بیضه‌ها باید به متخصص اورولوژی برای تشخیص و درمان آن مراجعه شود.

تشخیص بیماری آب آوردن بیضه (هیدروسل)

این بیماری به طور معمول به وسیله معاینات بالینی تشخیص داده می‌شود. از مهمترین روش‌های پزشکی برای تشخیص این بیماری، انجام سونوگرافی است. با کمک سونوگرافی علاوه بر هیدروسل می‌توان سایر بیماری‌های مربوط به بیضه مانند سرطان بیضه و فتق را به راحتی تشخیص داد. همچنین در برخی موارد حاد و مشکوک برای تشخیص هیدروسل باید از معاینات پاراکلینیکی استفاده کرد.

علل بروز بیماری هیدروسل در افراد بزرگسال

در ۹۰ درصد موارد نمی‌توان علت خاصی را برای بروز این بیماری پیدا کرد، اما ضربه، عفونت بیضه، وجود زائده در عقب بیضه، رادیوتراپی، سرطان یا دیگر عامل ۱۰ درصد عوامل دیگر این بیماری را تشکیل می‌دهند.

علت آب آوردن بیضه در نوزادان پسر

بین ۱ تا ۲ درصد از نوزادان دارای هیدروسل هستند. در نوزادانی که زودتر از زمان تولد به دنیا می‌آیند، احتمال وجود این بیماری بیشتر است. این بیماری همچنین می‌تواند قبل از تولد نیز ایجاد شود که در این حالت کیسه‌های اطراف بیضه پر از مایع می‌شود. معمولاً این مایع درون کیسه به تدریج در طی سال اول زندگی جذب می‌شود و در برخی موارد ممکن است کیسه بیضه همچنان باز بماند.

علائم و عوارض آب آوردن بیضه (هیدروسل) و روش درمان آن


علائم و نشانه‌های آب آوردن بیضه

به طور معمول علامت اصلی در این بیماری متورم شدن یک یا دو بیضه است. در سنین بالاتر ممکن است که این تورم مقداری ناراحتی و سنگینی در ناحیه بیضه نیز ایجاد کند. درد در ناحیه بیضه که بستگی به مقدار التهاب دارد. از دیگر علائم هیدروسل، این است که ناحیه متورم شده در صبح کوچکتر و در بقیه طول روز بزرگتر می‌شود.


آیا آب آوردن بیضه موجب ناباروری است؟

نگرانی مهمی که اغلب افراد مبتلا به هیدروسل داشته و به دنبال پاسخ آن هستند، این است که آیا هیدروسل موجب ناباروری می‌شود یا خیر؟ پاسخ پزشکان در این مورد این است که اگرچه این بیماری به خودی خود باعث مشکلات باروری نخواهد شد اما در صورتی که با عوامل دیگری مانند عفونت و یا وجود توده همراه باشد، می‌تواند سبب اختلال در عملکرد اسپرم‌ها شده و عمل باروری را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم و عوارض آب آوردن بیضه (هیدروسل) و روش درمان آن


عوارض بیماری هیدروسل یا آب آوردن بیضه

اگرچه این بیماری خطر در افراد بالغ عموماً یک بیماری خوش خیم محسوب شده و تأثیری بر قدرت باروری افراد مبتلا ندارد اما در صورتیکه این بیماری با یک بیماری زمینه‌ای در بیضه در ارتباط باشد؛ ممکن است عوارض جدی را در پی داشته باشد. از جمله بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط با هیدروسل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فتق بیضه که اگر این بیماری دیواره شکم و یا قسمتی از روده را نیز درگیر کرده باشد عوارض خطرناکی را در پی خواهد داشت. اپیدیدیمیت یا عفونت بیضه و سرطان، که این بیماری‌ها می‌توانند منجر به کاهش اسپرم و یا تضعیف عملکرد آن شوند. عفونت ضمایم بیضه نیز از دیگر عوارض هیدروسل است. از دیگر عوارض این بیماری خونریزی و تجمع خون درکیسه بیضه است. همچنین آسیب به عروق و اعصاب بیضه و لوله منی از دیگر عوارض احتمالی آب آورن بیضه (هیدروسل) است.

بیشتر بخوانید: علت و علائم آتروفی بیضه چیست؟

درمان آب آورن بیضه (هیدروسل)

تنها روش برای درمان آب آورن بیضه (هیدروسل) عمل جراحی است. در این بیماری تشخیص و درمان به موقع اهمیت بالایی دارد زیرا به تأخیر افتادن درمان باعث بزرگ شدن کیسه بیضه و نیز به وجود آمدن ظاهری نه چندان خوشایند پس از عمل جراحی خواهد شد. همچنین باید توجه شود که کشیدن مایع جمع شده در اطراف بیضه توسط سرنگ نه تنها نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت، بلکه ممکن است باعث بهم خورن راه‌های لنفاوی در بیضه و نیز بروز عفونت شود. همچنین در این روش پس از چند روز مجدداً مایع اطراف بیضه باز خواهد گشت.

مراقبت‌های بعد از انجام عمل جراحی هیدروسل

به مدت دو هفته از پوشیدن لباس زیر تنگ اجتناب شود. بعد از این عمل از بلند کردن جسم سنگین خودداری شود. تا چند روز نباید رانندگی انجام شود. به مدت سه روز ناحیه عمل شده را خشک و تمیز نگه داشته شود. بعد از سه روز حمام کرده و شستن محل عمل شده به آرامی انجام شود.

بیشتر بخوانید: علائم سرطان بیضه چیست؟ + علت، تشخیص و راه های درمان

شما درباره بیماری آب آوردن بیضه یا هیدروسل چه تجربیات دیگری را دارید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبان ستاره درپایین صفحه و در قسمت "ارسال نظر" در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش