بخشش از اموال عمومی خیانت است


بخشش از اموال عمومی خیانت است

گروه اجتماعی ــ نویسنده لرستانی اسراف در بودجه‌های اداری را از مصادیق اسراف ذکر کرد و گفت: هزینه کردن بودجه‌های اداری یک دستورالعمل و مقررات خاص دارد که مطابق با شرع و قانون اساسی است و چنان‌چه برابر مقررات مربوطه هزینه نشود و یا این‌که در مصرف آن زیاده‌روی و خرج‌های غیر ضروری صورت گیرد، قطعاً حرام است.

بخشش از اموال عمومی خیانت استحجت‌الاسلام محمد سوری‎خرم‌آبادی، مؤلف و نویسنده لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌ با مصادیق اسراف، گفت: از مصادیق اسراف می‎توان به اسراف در اموال خصوصی مثل اسراف در مواد خوراکی، اسراف در پوشاک، اسراف در مسکن، اسراف در وسایط نقلیه و اسراف در لوازم زندگی مانند فرش و ... اشاره کرد.
وی اسراف در بیت‌المال را از دیگر مصادیق اسراف ذکر کرد و ادامه داد: از انواع اسراف در بیت‌المال می‎توان به اسراف در نوشت‌افزار اشاره کرد کمااینکه امام علی(ع) برای کارگزاران خود نوشت: «قلم‌های خود را نازک کنید و سطرها را نزدیک به هم گیرید و زیادی کلمات را حذف نمایید و مقاصد و منظورها را در نظر داشته باشید و برحذر می‌دارم شما را از پرحرفی و زیاده‌نویسی، زیرا اموال مسلمانان نمی‎تواند این‌گونه خسارت‌ها را تحمل نماید».(میزان‌الحکمه، ج 9، ص 308)
پرهیز از اسراف در بودجه‌های اداری
این نویسنده لرستانی در ادامه به اسراف در بودجه‌های اداری اشاره کرد و گفت: هزینه نمودن بودجه‌های اداری یک دستورالعمل و مقررات خاص دارد که مطابق با شرع مقدس و قانون اساسی است و چنان‌چه برابر مقررات مربوطه هزینه نشود و یا این‌که در مصرف آن زیاده‌روی و خرج‌های غیر ضروری صورت گیرد، قطعاً حرام است و مسئولیت کارگزاران در این راستا بسیار مهم و حساس است.
وی افزود: در روایت آمده است: «روزی نامه‌ای از نجاشی، والی اهواز به امام صادق(ع) رسید. وی خبر منصوب شدن خود به استانداری اهواز را داد و از امام درباره اجرای احکام خدا، دستورالعمل خواست. امام فرمودند: بپرهیز از این‌که در غیر رضای خدا، به شاعر یا لطیفه‌گویی یا دلقکی درهمی ببخشید یا جامه‌ای را از تن بیرون بیاوری یا متاعی را بر چهارپایی حمل کنی و هدیه دهی». (وسائل، ج 12، ص 150)
سوری‌خرم‌آبادی اضافه کرد: اسراف در اوقات اداری هم از دیگر مصادیق اسراف است این‌که اوقات اداری خود را به روزنامه خواندن، جدول حل کردن هدر دهی و یا برای پرداختن به کارهای شخصی محل خدمت را ترک کنی.
این مؤلف لرستانی با بیان این‌که اسلام، خدمت به مسلمانان و بندگان خدا و رعایت مقررات حکومت اسلامی را یک نوع عبادت و اطاعت از خدا معرفی کرده است، افزود: اسلام تأکید دارد که اوقات خود را در غیر عبادات و بندگی تلف نکنید کمااینکه امام علی(ع) فرموده است: «عمر خود را از ضایع نمودن در غیر عبادات و اطاعت، حفظ نما». (غررالحکم، ج 2، ح 2439).
رعایت مقررات اداری نوعی عبادت است
وی با بیان این‌که خدمت به مسلمانان و رعایت مقررات اداری، خود نوعی عبادت است، ادامه داد: اسراف نکردن در امکانات اداری از قبیل تأسیسات، تلفن، وسائل گرم‌کننده و سردکننده و امکانات رفاهی هم باید مورد توجه باشد. کمااینکه امام سجاد(ع) فرموده است: «مال را جز به راه حلال صرف نکنی و از موضعش منحرف نکنی و از واقعیتش دور نسازی.چون مال از خداست؛ پس بنابراین جز در مسیر او به‌کار نگیری». (تحف‌العقول، ص 191) بنابراین اموال دولتی عموماً جزء بیت‌المال، به حساب می‎آیند و فقط استفاده در خدمت بندگان خدا و مسلمین جایز است و در غیر این‌صورت، هرگونه استفاده‌ای؛ خلاف دستور خدای متعال تلقی می‎شود.
بخشش از اموال عمومی مسلمانان، ستم و خیانت است
این کارشناس مذهبی بخشش از بیت‌المال را هم متذکر شد و گفت: استفاده از بیت‌المال جایز نیست؛ مگر در جهت خدمت به مسلمین باشد کمااینکه امام علی(ع) فرموده است: «بخشش از اموال عمومی مسلمانان، ستم و خیانت است». (میزان الحکمً، ج 10، ص 745)

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403