شرط امام برای اعلام جهاد


شرط امام برای اعلام جهاد

جواد شهرستانی، آخرین شهردار دوره پهلوی خطاب به امام خمینی می‌گوید: از آنجا که دولت فعلی غیرقانونی است و این غیرقانونی بودن از سوی ملت ایران و شخص امام مکرراً بازگو شده است، من از سمت خود به عنوان شهردار تهران استعفا می‌دهم.

مجله فارس‌پلاس: بهمن‌ماه 57 انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد. این ماه در سال 57 آنقدر حوادث عجیب و جالب داشت که مرور آن‌ها می‌تواند نکات تاریخی زیادی برای ما روشن کند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم حوادث بهمن‌ماه 1357 را از روزنامه اطلاعات دنبال کنیم.

شرط امام برای اعلام جهاد

امام خمینی: اگر راه مسالمت‌آمیز نبود اعلام جهاد می‌کنم

اولین مصاحبه مطبوعاتی امام خمینی در تهران در روز 14 بهمن انجام شد. روزنامه اطلاعات در گزارشی در این باره می‌نویسد: «صبح امروز امام خمینی در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کردند که با ازدحام بی‌سابقه خبرنگاران داخلی و خارجی انجام گرفت. در این مصاحبه ابتدا بیانیه زیر قرائت شد:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ما بحسب وظیفه خود لازم است یادآوری کنیم سلطنت شاه را قانونی نمی‌دانیم و من کراراً گفتم سلطنت شاه از اول غیرقانونی بوده، مجلس موسسان هرچه زودتر باید تشکیل شود.

این عقیده ما و ملت بوده است. مردم هم رأی بر سقوط سلطنت داده‌اند. بنابراین ما نه مجلس را قبول داریم و نه حکومت را قانونی می‌دانیم. باید دولت کنار برود و ما آن‌طوری که انقلاب ایجاب می‌کند و الان ایران در انقلاب است. شورای انقلاب حکومت موقت را تعیین می‌کند و این حکومت موقت موظف است مقدمات رفراندوم را فراهم کند و نوع نظام به آراء عمومی گذاشته می‌شود تا جمهوری اسلامی برپا شود. تا انتخابات بعد از آن برگزار شود.

من اعلام می‌کنم دولت فعلی فاسد و غیرقانونی است و باید کنار رود و اگر وضع بحرانی شود، مسئول خواهد بود.

سؤال: امروز نام‌های اعضای شورای انقلاب را معرفی می‌کنید؟

جواب: من دولت را به زودی معرفی می‌کنم.

سؤال: آیا اعضای شورا تعیین شده‌اند؟

جواب: بله، تعیین شده‌اند.

سؤال: در گزارشات بوده است که بختیار درخواست ملاقات کرده، آیا می‌پذیرید؟

جواب: نمی‌پذیرم مگر اینکه کنار برود از پستی که غصب کرده.

سؤال: در چه شرایطی اعلام جهاد مقدس می‌کنید؟

جواب: در موقعی که راه‌حل مسالمت‌آمیز نباشد نصیحت می‌کنم دولت غاصب را که وضع را به آنجا نرساند.

سؤال: اگر بختیار استعفا ندهد و راه‌حل سیاسی به نتیجه نرسد به جهاد می‌رسیم؟

جواب: ما می‌خواهیم مسالمت باشد و با نصیحت و با نصایحی که می‌کنیم حل می‌شود. چنانچه بختیار با تکیه‌ای که به آمریکا و انگلیس دارد، بخواهد مثل اربابش از اسرائیل قوا بیاورد، ملت ما تکلیف او را روشن خواهد کرد.

سؤال: حضرت آیت‌الله تا به حال تماسی با ارتش داشته‌اید؟

جواب: تماس بوده است. اگر مقتضی بدانم باز هم تماس می‌گیرم و آن‌ها را دعوت می‌کنم به صلاح خودشان و ملت کار کنند. ملت برادر آن‌هاست و آن‌ها نباید در برابر ملت مسلسل به کار ببرند. حیثیت و عظمت مملکت و ارتش نباید از بین برود. ما می‌خواهیم ارتش آزاد باشد، وابسته نباشد.

ما خیرشان را می‌خواهیم. می‌خواهیم مستقل و آزاد باشند. آن‌ها فرزندان ما هستند. ما آن‌ها را ارشاد می‌کنم. اتصال به دولت غاصب پیدا نکنند تا مردم تکلیفشان را با او روشن کنند.

سؤال: شما از جهاد حرف می‌زنید، آیا اسلحه دارید؟

جواب: اگر موقع آن شد می‌توانیم تهیه کنیم.»

شهردار تهران استعفای خود را به امام خمینی تسلیم کرد

در صفحه 2 «اطلاعات» درباره استعفای شهردار تهران آمده است: «امروز جواد شهرستانی شهردار تهران پس از آنکه امام خمینی مصاحبه خود را با خبرنگاران به پایان رساند به اتاقی که امام خمینی در آن بود وارد شد و پس از بوسیدن دست امام خمینی از امام اجازه خواست تا استعفای خود را به حضور ایشان تسلیم کند.

خبرنگار سیاسی اطلاعات که در اتاق حاضر بود شاهد سخنان شهردار با امام خمینی بود.

جواد شهرستانی گفت: بنابر خواست اکثریت ملت ایران و تصمیم قاطع ملت، شما رهبر انقلابی هستید که به برکت اسلام به پیروزی خواهد رسید و از آنجا که دولت فعلی غیرقانونی است و این غیرقانونی بودن از سوی ملت ایران و شخص امام مکرراً بازگو شده است، من از سمت خود به عنوان شهردار تهران استعفا می‌دهم. شهرستانی سپس استعفانامه خود را که بر اساس همین جملات تنظیم شده بود، تسلیم امام کرد.

سپس شهردار گفت: اگر امام ضروری بدانند به عنوان شهردار امام خمینی- نه شهردار دولت- به سر کار خود بازخواهم گشت.

امام خمینی گفتند که این مسئله به متن استعفانامه اضافه شود و به شهردار تهران گفتند تصمیم مقتضی را به اطلاع او خواهند رساند.»

گفتنی است شهرستانی دیگر هیچ‌گاه شهردار تهران نشد و در اوایل اسفند 57، محمد توسلی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

بختیار: اوضاع امروز نتیجه 25 سال دیکتاتوری شاه است

ادعاهای شاپور بختیار در اواخر دوره پهلوی جالب و گاهی خنده‌دار است. وی بدون هیچ‌گونه پشتوانه مردمی، این ادعاها را مطرح می‌کند بختیار در روز 14 بهمن درباره مناسبات آینده‌اش با امام خمینی می‌گوید: «قدمی در راه نزدیک شدن به رهبر شیعیان برداشته شده است و اضافه کرد: «من همچنان راه را باز خواهم گذاشت.»

بختیار گفت: ممکن است دولت در برخی زمینه‌ها مانند مذهب و امور اجتماعی با آیت‌الله مشورت کند.

نخست‌وزیر ایران درباره شورش و بی‌نظمی‌های کنونی گفت: این شورش‌ها پیامد 25 سال دیکتاتوری شاه است که در این مدت کشور را به سوی بی‌نظمی سوق داده است.

بختیار در پاسخ به این سؤال که اگر رهبر مذهبی ایران «جمهوری اسلامی» اعلام کند چه کار خواهد کرد گفت: من آن را نادیده خواهم گرفت.

نخست‌وزیر ایران درباره ارتش گفت: از 50 سال پیش هرگز سابقه نداشته است که ارتش این‌چنین از یک نخست‌وزیر پیروی کند و اضافه کرد این ارتش نیست که فرمان می‌دهد بلکه ارتش باید در خدمت سیاست دولت باشد.»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403