خروج آمریکا از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خطر جنگ اتمی را به همراه دارد


خروج آمریکا از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خطر جنگ اتمی را به همراه دارد

هاینز گائرتنر، تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت: خروج آمریکا از پیمان موشک‌های هسته‌ای میانبرد خطر جنگ اتمی را به همراه دارد.

خروج آمریکا از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خطر جنگ اتمی را به همراه دارد
به گزارش فانوس، هاینز گائرتنر، تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت خروج آمریکا از پیمان موشک‌های هسته‌ای میانبرد خطر جنگ اتمی را به همراه دارد.

گائرتنز در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: «نظر شما درباره اقدام متقابل روسیه در برابر اقدام آمریکا به تعلیق پیمان موشک‌های میان برد هسته‌ای چیست؟» گفت: «همه انتظار این موضوع را داشتند. اگر آمریکا همچنان در این پیمان باقی می‌ماند روسیه هم اقدام مشابه را انجام می‌داد و در آن باقی می‌ماند. به نظرم این اقدام آمریکا در پاسخ به موضع اتمی چین صورت گرفته است.»

وی افزود: «از طرف دیگر آمریکا از نظر فن آوری موشکی بسیار پیشرفت کرده است. این موضوع سبب شده است که نتواند به این پیمان به خوبی عمل کند. آمریکا در سال گذشته کلاهک‌های اتمی کوچکتر هم تولید کرده است. آن‌ها اعلام کرده اند که تولید این کلاهک‌ها برای افزایش قدرت بازدارندگی آن‌ها بوده است، اما آن‌ها از مرز‌های معاهده عبور کردند. اگر این موشک‌های با کلاهک‌های کوچک اتمی به اروپا منتقل شوند این بار دیگر به منزله نقض معاهده ۱۹۸۷ خواهد بود.»

این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: «در حال حاضر هم شاهد افزایش تنش‌ها هستیم. خطر دیگری که وجود دارد این است که روسیه می‌تواند موشک‌های خود را به بخش آسیایی خود منتقل کند. این موضوع سبب خواهد شد که آمریکا هم بر متحدان خود در منطقه آسیا یعنی ژاپن و کره جنوبی فشار آورد که موشک‌های این کشور را در قلمرو خود مستقر کنند. آنگاه کره شمالی هم احساس تهدید شدیدی خواهد کرد و برنامه موشکی بین قاره‌ای خود را تقویت و گسترش خواهد داد. همانطور که می‌دانید این کشور می‌تواند آمریکا را هدف قرار دهد. این موضوع می‌تواند سبب یک جنگ اتمی در کشور‌های منطقه آسیا و اقیانوس آرام شود.»

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: «پس از اعلام بیانیه روسیه؛ یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا به رسانه‌های روسیه اعلام کرد که واشنگتن باید درباره خروج از این توافق در شش ماه آینده فکر کند. به نظر شما چه روی خواهد داد؟» گفت: «به نظرم موضع آمریکا تغییر نخواهد کرد. با توجه به موقعیت چین و از طرف دیگر پیشرفت‌های فنی موجود به نظر نمی‌رسد آمریکا هیچ تغییری در نظر خود برای خروج از این پیمان در شش ماه آینده ایجاد کند.»

وی گفت: «زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ اعلام کرد خواهان یک توافق بزرگتر موشکی همراه با حضور چین است این موضوعی غیرممکن خواهد بود، زیرا ۸۰ درصد از زرادخانه اتمی چین را موشک‌های میان برد تشکیل می‌دهند. آن‌ها در زمره موشک‌های بالستیک قاره پیما نیستند. چین از زرادخانه اتمی خود دست برنخواهد داشت و خود را به یک معاهده محدود نخواهد کرد. به نظرم این به منزله پایان این معاهده خواهد بود و موضوع کنترل تسلیحات از کنترل خارج خواهد شد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر