جلیقه‌زرد‌ها پرچم اتحادیه‌اروپا را آتش زدند


جلیقه‌زرد‌ها پرچم اتحادیه‌اروپا را آتش زدند

در دوازدهمین هفته پیاپی از اعتراضات مردمیِ فرانسه، جلیقه‌زرد‌ها در پاریس پرچم اتحادیه‌اروپا را آتش زدند.

خبرگزاری مهر: به نقل از اسپوتنیک، در حالی که جنبش اعتراضی به اوضاع اقتصادی فرانسه و سیاست‌های دولت امانوئل ماکرون رئیس جمهوری این کشور موسوم به جلیقه زرد‌ها در دوازدهمین شنبه سیاه به برگزاری تجمعات خود ادامه داده‌اند، رسانه‌های خبری از درگیری میان معترضان با پلیس در شهر پاریس پایتخت این کشور خبر می‌دهند.

بر اساس اعلام این رسانه، با گسترش اعتراضات مردم در پایتخت، دست کم تا کنون ۱۶ نفر از آن‌ها توسط پلیس بازداشت شده‌اند.

پلیس برای مقابله با جلیقه زرد‌ها از باتوم و گاز اشک اور استفاده کرد.

همچنین، راشا تودی در گزارشی زنده تصاویری را به نمایش گذاشت که در آن معترضان پاریسی پرچم اتحادیه اروپا را با آتش کشیدند.

آماده باش ۸۰ هزار نیروی امنیتی در فرانسه

در دوازدهمین هفته پیاپی از اعتراضات مردمی در فرانسه و درحالیکه ۱۰ تا ۱۴ هزار جلیقه‌زرد تنها در خیابان های پاریس حضور دارند، ۸۰ هزار نیروی امنیتی نیز در سراسر این کشور آماده باش هستند.

در حالی که جنبش اعتراضی به اوضاع اقتصادی فرانسه و سیاست‌های دولت امانوئل ماکرون رئیس جمهوری این کشور موسوم به جلیقه زردها در دوازدهمین شنبه سیاه به برگزاری تجمعات خود ادامه داده‌اند، خبرگزاری‌های اسپوتنیک و راشاتودی هم اکنون با انتشار اخباری فوری درباره اوضاع و تحولات امروز در فرانسه اعلام کردند: در درگیری میان معترضان با پلیس؛ دست کم ۸ پلیس در فرانسه زخمی شدند.

خبرهای واصله در این خصوص حاکیست: ۱۰ تا ۱۴ هزار جلیقه زرد تنها در پاریس حضور دارند. همچنین؛ ۸۰ هزار نیروی امنیتی در سراسر فرانسه برای مقابله با اعتراضات مردمی مستقر شده‌اند.

در همین رابطه، دست کم ۸ نیروی پلیس هم حین سرکوب معترضان زخمی شده‌اند.

۵۸ هزار جلیقه‌زرد در سراسر فرانسه تظاهرات کردند
تظاهرات جلیقه‌زردها در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه چند مجروح بر جای گذاشت.

به گزارش یورونیوز، منابع وزارت کشور فرانسه تعداد تظاهرات کنندگان در سراسر فرانسه را تا ساعت 18 به وقت محلی بیش از 58 هزار نفر برآورد کرده‌اند.

شدیدترین درگیری‌های معترضان در پاریس و ولانس گزارش شده است. تعداد معترضان خیابانی در ساعت 14 امروز در سراسر فرانسه به 17 هزار و 400 و در پاریس به بیش از 10 هزار نفر رسیده بود.

شمار جلیقه‌زردهای معترض در شنبه گذشته در همین ساعت مجموعا بیش از 22 هزار نفر بود. با این حال مؤسسه آماری «اوکورانس» شمار تظاهرات کنندگان در پاریس را 13 هزار و 800 نفر ذکر کرده است.

راهپیمایی امروز جلیقه‌زردها موسوم به «حرکت دوازدهم» در واقع برای دوازدهمین هفته متوالی است که علیه سیاست‌های دولت امانوئل ماکرون در این کشور به راه می‌افتد.

معترضان راهپیمایی امروز را برای محکومیت خشونت پلیس و حمایت از کسانی که در جریان خیزش از 26 آبان گذشته تاکنون مجروح شده‌اند، آغاز کردند.

راهپیمایان در پاریس، لیون و مونپلیه استفاده پلیس از گلوله پلاستیکی را محکوم کردند. پلیس در مجموع از ابتدای خیزش جلیقه‌زردها تاکنون 9 هزار و 200 گلوله از این نوع به معترضان شلیک کرده که به زخمی شدن چندین تن انجامیده است.

اعتراض به کاربرد این گلوله‌ها یک روز پس از آن صورت گرفت که شورای حکومتی، بالاترین مرجع قضایی فرانسه به کارگیری این سلاح به دست پلیس در هنگام آشوب و اعتراض را مجاز شمرد. جلیقه‌زردها روز شنبه استفاده از گلوله‌های پلاستیکی تفنگ موسوم به LBD40 و نیز نارنجک‌های GLI-F4 و GMD از سوی پلیس ضد شورش را محکوم کردند.

از ابتدای خیزش جلیقه‌زردها در فرانسه کارزارها و انجمن‌هایی برای شکایت علیه خشونت پلیس تشکیل شده است. یکی از این انجمن‌ها به نام «خلع‌سلاحشان کنیم» گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن از زمان آغاز اعتراض ها تاکنون 20 نفر به شدت از ناحیه چشم مجروح شده و بیشتر آنان یک چشم خود را از دست داده‌اند.

به گفته مقام‌های رسمی فرانسه از آغاز اعتراض‌ها تاکنون 1900 نفر مجروح شده‌اند که بیش از 1200 نفر از آنان را معترضان و باقی را نیروهای پلیس تشکیل می‌دهند.

نیروهای پلیس ضد شورش برای دور کردن و متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش استفاده کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت