30 درصد ظرفیت پروازهای داخلی خالی است


30 درصد ظرفیت پروازهای داخلی خالی است

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری از خالی بودن حداقل 30 درصد از ظرفیت پروازهای داخلی برای تعطیلات پیش رو خبر داد. نوشته 30 درصد ظرفیت پروازهای داخلی خالی است اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری از خالی بودن حداقل ۳۰ درصد از ظرفیت پروازهای داخلی برای تعطیلات پیش رو خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرتضی دهقان گفت: این سازمان با ایرلاین‌ها یا آژانس‌های عرضه کننده بلیت‌های سیستمی به صورت چارتری برخورد انضباطی می‌کند.

وی گفت: سیاست آزادسازی نرخ بلیت سیاستی است که در بسیاری از کشورها رایج بوده و مزایای فراوانی دارد. ما جزو کشورهای آخری هستیم که به این سمت رفته‌ایم و نرخ بلیت شبکه حمل‌ونقل داخلی و خارجی را آزادسازی کرده‌ایم. معاون سازمان هواپیمایی کشوری درباره اینکه آیا با توجه به دولتی بودن بخش زیادی از اقتصاد کشور امکان ادامه این روش وجود دارد، گفت: در ایران باید آزادسازی نرخ‌ها را تمرین کنیم که از صنعت هوایی آغاز شد. مزایای آن این است که باعث رشد صنعت هوایی شده و حق انتخاب را برای مشتری و مسافر ایجاد می‌کند.

وی افزود: زمانی که نرخ بلیت هواپیما ثابت باشد، چه زمانی که تقاضای سفر وجود داشته باشد، مثلا در ساعات ابتدایی صبح یا اواخر شب که تقاضای مسافرت با هواپیما بالاست و چه زمانی که تقاضای سفر کمتر است مانند ساعات میانی روز، مسافر باید در هر دو حالت یک رقم را برای قیمت بلیت پرداخت کند، ضمن اینکه پروازها برای مسافر از مطلوبیت کمتری برخوردار خواهد بود اما وقتی نرخ بلیت هواپیما آزاد باشد در ساعات پرتقاضا قیمت بلیت هواپیما بیشتر خواهد بود و در ساعات کم تقاضا نرخ بلیت کاهش می‌یابد که این به سود مصرف‌کنندگان نهایی خواهد بود.

نام‌برده یادآور شد: همین موضوع را می‌توان به روزهای پرتقاضای سفر هم تعمیم داد؛ آیا پرداخت نرخ یکسان از سوی کسی که در ایام پیک سفر بلیت هواپیما می‌خرد و کسی که در سایر ایام سال از هواپیما برای مسافرت استفاده می‌کند، استفاده عادلانه از خدمات هوایی است؟ بسیاری از مردم در ایام غیر پیک سال توانسته‌اند با نرخ‌های پایین با هواپیما مسافرت کنند که این از مزایای آزادسازی بلیت هواپیما است.

وی با اشاره به انتقاداتی که به آزادسازی نرخ بلیت در شرایط تحریمی و کمبود ناوگان مطرح می‌شود، ادامه داد: در همین شرایط هم ناوگان موجود پوشش تقاضای سفر را به طور کامل انجام می‌دهد و حتی ظرفیت عرضه از صندلی‌های پر شده هواپیما در سفرهای داخلی بیشتر است. دهقان تاکید کرد: در هیچ جای دنیا هیچ شرکت هواپیمایی، هواپیمای خالی را برای صرفا استفاده در ایام پیک روی زمین نگه نمی‌دارد و ما باید بپذیریم که اگر به‌دنبال توسعه اقتصاد صنعت هوانوردی هستیم و این اقتصاد، به سود مصرف‌کننده این صنعت باشد باید از مزایای آزادسازی قیمت بلیت استفاده کنیم. اما مسافر هم باید به تنوع در قیمت‌ها دسترسی داشته باشد ضمن اینکه قیمت بلیت هواپیما تا جایی بالا می‌رود که مصرف کننده قدرت خرید داشته باشد. اگر یک شرکت هواپیمایی بلیت را با نرخ خیلی بالا عرضه کند، مصرف‌کننده دیگر امکان خرید ندارد و زیان پرواز هواپیما با صندلی‌های خالی بیشتر از ارزان‌فروشی بلیت برای شرکت‌های هواپیمایی است. شرکت‌های هواپیمایی از منظر اقتصاد صنعت هوانوردی و مارکتینگ باید بلیت‌ها را با حاشیه نرخ سود مطمئن به فروش برسانند تا امکان فروش حداکثری صندلی‌ها در هر پرواز وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر به عنوان مثال تقاضای سفر رفت به کیش بالا باشد، تقاضای پروازهای برگشت در همان ایام کاهش می‌یابد به‌خصوص که ما در این روزها شاهد افزایش تقاضای سفر ساکنان کیش به دیگر شهرها هستیم چون قیمت بلیت از کیش به تهران و دیگر شهرها کاهش یافته است و این از مزایای آزادسازی است.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری درباره نظارت و کنترل سازمان هواپیمایی کشوری بر قیمت‌ها اظهار داشت: سازمان در حال کنترل بازار خرید و فروش بلیت هواپیما است. اگر شرکت‌های هواپیمایی در مقابل تعهداتی که برای فروش هر بلیت دارند، کوتاهی کنند، از سوی سازمان با برخورد انضباطی مواجه می‌شوند. وی در خصوص ممنوعیت فروش بلیت چارتری از ابتدای بهمن یادآور شد: بر اساس تاکید وزیر راه و شهرسازی، فروش بلیت پروازهای سیستمی و برنامه‌ای به صورت چارتری ممنوع است و این جزو برنامه‎های اصلی سازمان هواپیمایی به شمار می‌رود. این ممنوعیت را به همه شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده‌ایم و هیچ شرکتی حق ندارد بلیت‌های برنامه‌ای را به صورت چارتر عرضه کند.

دهقان درباره استثنا شدن اعمال این ممنوعیت در خصوص مقاصد گردشگری گفت: به جز مقاصدی مانند قشم و کیش که صرفا پروازهای گردشگری به این مناطق انجام می‌شود و ذاتا فروش بلیت در این مقاصد ماهیت چارتری دارد، در سایر مقاصد فروش چارتری ممنوع است، ولی فروش بلیت چارتری به صورت پکیج سفر شامل اقامت، ترانسفر، تغذیه و مانند این در مقاصد مذکور مانع‌ ندارد. شرکت‌ها باید به مقاصد گردشگری بلیت را در قالب تور به فروش برسانند.

منبع: اطلاعات


30 درصد ظرفیت پروازهای داخلی خالی است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟