برلیانس h330 بخریم یا دنا پلاس توربو؟


نبرد چینی‌ها و خودروهای داخلی همواره یکی از بحث‌های اصلی در بازار خودرو بوده است. امروز ما می‌خواهیم مقایسه‌ای بین برلیانس h330 که بهترین سدان برلیانس در ایران است با دنا پلاس توربو که آن را می‌توان بهترین خودرو تولید...

نبرد چینی‌ها و خودروهای داخلی همواره یکی از بحث‌های اصلی در بازار خودرو بوده است. امروز ما می‌خواهیم مقایسه‌ای بین برلیانس h330 که بهترین سدان برلیانس در ایران است با دنا پلاس توربو که آن را می‌توان بهترین خودرو تولید ملی دانست داشته باشیم. برلیانس h330 بعد از ورود به بازار ایران از سال 1393 همواره جزو سدان های خانوادگی پرطرفدار بازار محسوب شده است. به‌تازگی نیز موتور 1.6 لیتری جدیدی برای این خودرو در نظر گرفته‌شده که قدرت آن را افزایش داده است. در مقابل دنا پلاس توربو از روی پلتفرم دنا ساخته‌شده و بهبودهای زیادی نسبت به دنا پیداکرده است. حالا دنا پلاس توربو با موتور قدرتمندتر، امکانات رفاهی بیشتر و طراحی زیباتر جزو سدان های باکیفیت بازار محسوب می‌شود.

برلیانس h330 بخریم یا دنا پلاس توربو؟

برلیانس h330، جواهر برلیانس در ایران

برلیانس h330 باهدف در اختیار گرفتن بازار سدان های میان رده و ارزان‌قیمت در سال 94 وارد بازار ایران شد. طراحی این خودرو در مقایسه با سایر رقبا کمی متفاوت‌تر و دارای هماهنگی نسبتاً خوبی در جلو و عقب خودرو است که در بازار خودروهای ارزان‌قیمت ایران این موضوع یک مزیت محسوب می‌شود. به‌طورکلی بازار خریدوفروش برلیانس h330 به دلیل داشتن امکانات نسبتاً خوب و ظاهری جدید، وضعیت خوبی را در ایران سپری می‌کند. البته افزایش قیمت‌ها و دور شدن سایر گزینه‌ها از دسترس مردم در این مورد تأثیر گذار است.

طراحی داخلی و امکانات

در داخل کابین شاید نقطه‌ضعف بیشتری را بتوان مشاهده کرد. متریال و مواد به‌کاررفته راضی‌کننده نیستند و علاوه بر این به‌طورکلی فضای خودرو کوچک است، به‌خصوص در صندلی عقب این موضوع می‌تواند آزاردهنده باشد. شما با خرید برلیانسh330 به امکاناتی نظیر ایموبلایزر، کی‌لس، دکمه‌های کنترل صوتی روی فرمان با پوشش چرمی، سانروف و کروز کنترل دسترسی خواهید داشت اما خبری از نمایشگر مالتی مدیا و اطلاعات در خودرو نیست.

قدرت فنی

همان‌طور که گفته شد موتور جدید 1.6 لیتری برای این خودرو در نظر گرفته‌شده است که توان خروجی آن 114 اسب بخار است. این خودرو به یک گیربکس 4 دنده‌اتومات مجهز شده است که وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. به‌طورکلی در بین خانواده برلیانس این ترکیب بهترین خروجی را ایجاد کرده است اما همچنان نمی‌توان ازنظر فنی به این خودرو نمره بالایی داد. به‌خصوص در مقایسه با دنا ضعف زیادی در آن دیده می‌شود.

قیمت و پشتیبانی

قیمت برلیانس H330 صفر در حدود 114 میلیون تومان است و بازار دست‌دوم این خودرو هم نسبتاً وضعیت مناسبی دارد. پشتیبانی این خودرو هم شرایط نسبتاً مطلوبی دارد و خریداران از این بابت دچار مشکل زیادی نخواهند شد.

دنا پلاس توربو، اوج هنر خودرو سازی ملی

دنا یکی از پرخرج‌ترین پروژه‌های ایران‌خودرو است، بااین‌حال دنا شاهکار بزرگی محسوب نمی‌شود. دنا پلاس توربو نسخه بهبودیافته دنا است که سعی شده با اضافه کردن امکانات جدید و توربو کردن موتور EF7، آن را به رقیب جدی برای خودرو های چینی تبدیل کنند. با نگاهی به دنا پلاس توربو متوجه خواهیم شد که ایران‌خودرو تا حدودی به این هدف خود رسیده است. اما دنا پلاس توربو تنها یک رقیب برای خودروهای چینی بازار ایران است و چیز بیشتری برای ارائه ندارد. ظاهر خودرو کمی مدرن‌تر از سمند است اما همچنان خیلی جذاب نیست. بین جلو و عقب خودرو نیز هماهنگی زیادی دیده نمی‌شود البته این مسئله کمی به سلیقه افراد بستگی دارد. به‌طورکلی ظاهر دنا پلاس توربو در حد برلیانس h330 است و می‌توان آن‌ها را در یک حد دانست.

طراحی داخلی و امکانات

در داخل دنا پلاس توربو خبری از فضای دل‌باز سمند نیست اما داشبورد کمی مدرن‌تر شده است. فضای خودرو بااینکه خشک و پلاستیکی است ولی حس مدرن‌تری نسبت به سایر خودروهای ایران‌خودرو به شما خواهد داد. ایران‌خودرو برای دنا پلاس توربو کروز کنترل و سانروف، ایموبلایزر و سیستم ضد سرقت، صندلی برقی با گرم‌کن و دوربین دنده‌عقب در نظر گرفته است. در مقایسه با برلیانس h330 برتری کمی برای دنا پلاس می‌توان قائل شد و آن مربوط به‌قرار دادن مانیتور لمسی و فضای عقب جادارتر است.

قدرت فنی

دنا پلاس توربو دارای موتور 1.7 لیتری است که توان تولید 150 اسب بخار را دارد. درواقع این موتور همان EF7 است که به توربو مجهز شده است. علمکرد این موتور مناسب است اما استهلاک بالای موتورهای توربو در ایران را نباید فراموش کنید. در مقایسه با برلیانس h330 موتور دنا پلاس توربو تنها بخشی است که با اختلاف برتری را به خودرو ایرانی می‌دهد.

قیمت و پشتیبانی

دنا پلاس توربو باقیمت 124 میلیون تومانی گران‌ترین محصول ایرانی بازار محسوب می‌شود. بااینکه دنا پلاس توربو دارای امکانات بیشتر و موتور بهتری است اما فاصله ده میلیون تومانی با برلیانس h330 کمی زیاد به نظر می‌رسد. پشتیبانی این خودرو نیز بر عهده ایساکو است که و خریداران دنا پلاس می‌توانند در همه جای ایران از پشتیبانی ایران‌خودرو بهره‌مند شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»