کودک زیر چهار سال، راه های افزایش هوش


کودک زیر چهار سال، راه های افزایش هوش

تحقیقات جدید نشان داده اند که مادران باردار می توانند با ورزش های سبک مثل ایروبیک، به افزایش هوش کودک کمک کنند.

اگر شما هم جزو آن دسته از والدینی هستید که برای بالابردن ضریب هوشی فرزند خود مطالب سایتهای مختلف را زیر و رو کرده اید و نتیجه رضایت بخشی را بدست نیاورده اید پس بهتر است این مطلب را بخوانید تا با راهکارهای مفیدی که در این خصوص ارائه می دهیم بهره مند شوید. تحقیقات مختلف ثابت کرده اند که هوش کودکان تا سن ۲ سالگی بیشترین پیشرفت را دارد و بعد از آن اقدامات مختلف تاثیر آنچنانی در افزایش هوش انسان ندارد.
شاید بارها در بین آشنایان خود دیده‌ باشید که همه فکر می‌کنند این کودک باهوش در آینده به سوپراستاری تبدیل خواهد شد ولی با گذشت زمان معلوم شد که این تصورات فقط خواب و خیال بوده‌اند. از طرفی دیگر، کودکی که هیچ‌کس آینده‌ای برایش متصور نمی‌شد، با بلوغ خود به دستاوردهای فوق‌العاده عظیمی دست می‌یابد پس در می یابیم که محیط و ژنتیک دو عامل مهمی هستند که بیشترین تأثیر را در هوش کودک دارند.

در داخل رحم
تمرین و ورزش:
تحقیقات جدید نشان داده اند که مادران باردار می توانند با ورزش های سبک مثل ایروبیک، به افزایش هوش کودک کمک کنند.
امگا ۳:
غذاهای حاوی امگا ۳ مانند تخم کتان، اسفناج و گردو می توانند تاثیر قابل توجهی بر رشد مغز کودک داشته باشند (ماهی توصیه نمی شود!)
صحبت با کودک در رحم:
تحقیقات نشان داده است که مادرانی که مدتی از روز با کودک خود صحبت می کنند کودکان باهوش تری دارند!
مکمل های غذایی:
برخی مکمل های غذایی که با توصیه پزشک تغذیه تجویز می شوند مثل مولتی ویتامین ها باعث توسعه زودتر هوش می شوند.
دیرتر بدنیا آمدن:
کاملا مشخص است اگر کودک مدت زمان بیشتری داخل رحم باشد، مغزش بیشتر رشد می کند (۴۰ هفته کامل). نمونه این موضوع انیشتین بود که چند هفته دیرتر بدنیا آمد و مغزش ۹ درصد از انسان های معمولی بزرگتر بود.

از لحظه تولد تا ۲ سالگی
شیر طبیعی مادر:
تغذیه از سینه مادر (نه شیر خشک) به وضوح باعث افزایش هوش کودک می شود. شیر دادن به کودک به دلیل افزایش تماس بدنی و فیزیکی با کودک همچنین موجب افزایش محبت کودک به مادر میشود.
تماس چشمی:
خیلی جالب است که نگاه کردن و خیره شدن به چشمان کودک می تواند به توسعه هوش او کمک کند.
آواز خواندن:
بخصوص لالایی مادر و هر آوازی که مادر می خواند زیباترین صدا در گوش کودک است و باعث توسعه بخش های توسعه نیافته مغز کودک می شود.
یادگیری حرکت:
در مقابل چشمان کودک اسباب بازی های مختلف را حرکت دهید. سعی کنید از اسباب بازی های سفید و سیاه استفاده کنید. این موضوع به تسریع درک او کمک می کند.
درگیر شدن بیشتر مادر:
هر چه مادر با کودک صمیمی تر بوده و زمان بیشتری با او بگذراند، هوش او را زودتر رشد می دهد.
آینه:
بله آینه! یک آینه مخصوص کودک را در نزدیکی جایی که کودک بیشتر حضور دارد قرار دهید تا خودش را تشخیص دهد.
قلقلک و ماساژ:
این دو موضوع به طرز جالبی بر رشد هوش کودک تاثیر گذارند.

روش های دیگر که توصیه می شوند:
تقویت هوش کودکان با بالا بردن احساس امنیت در آنها
جالبترین نکته درمورد افزایش هوش در کودکان ایجاد احساس امنیت در آنهاست. هنگامی که کودک شما تازه متولد شده، شما با بی خوابی در جنگ هستید، از اجتماع دور افتاده اید و وظایف جدیدی روی شانه های شما سنگینی می کند، ایجاد احساس امنیت در کودک بیشتر از هر زمان دیگر اهمیت دارد. اما داشتن یک رابطه قوی با شریک زندگی خود نیز یکی از بهترین راه ها برای دادن احساس امنیت به کودک است. شاید نوزاد متوجه کلمات شما نشود اما به خوبی می تواند احساساتی که میان شما و همسرتان وجود دارد را درک کند. برای بالا بردن احساس امنیت در کودکان به استراحت، ورزش در آنها دقت بیشتری داشته باشید.

تغذیه سالم و ابراز محبت برای افزایش هوش کودکان
در دوران بارداری با جنین خود حرف بزنید و او را صدا کنید و کولین مصرف کنید، این ماده مغذی در گوشت، تخم مرغ و حبوبات وجود و از نوشیدن قهوه و خوردن دارو بدون تجویز پزشک اجتناب کنید. همچنین تیروئیدتان را آزمایش کنید زیرا کم کاری خفیف تیروئید در خانم های باردار سبب کاهش معنی داری در هوش کودکان می شود. بعد از بارداری هم ، تغذیه با شیر مادر به مدت حداقل یک سال، جلوگیری از مواجهه زودرس شیرخوار با تلویزیون و سعی در آموزش استفاده از ابزارآلات ساده موسیقی به بچه‌ها باعث بالا رفتن ضریب هوشی آنها می شود. البته با وجود آنکه موارد فوق همگی منطقی و ثابت شده هستند، ولی برخی از پزشکان آنها را توصیه نمی‌کنند. چراکه معتقدند وظایف والدین به‌اندازه کافی سخت و پیچیده است و نباید بار اضافی دیگری بردوش پدر و مادر قرار داد. همچنین عشق ورزیدن و بوسیدن کمک می کند در مغز کودک اتصالات عصبی بیشتری توسعه پیدا کند، که در نتیجه باعث باهوش شدنش می شود. یکی از راه های عشق ورزیدن به نوزادان بوسیدن آنهاست. تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته که همگی گویای این مطلب هستند.

مطالعه و پرسش و پاسخ از کودکان
سعی کنید همیشه در حضور کودکتان مطالعه کنید تا آنها هم شما را الگوی خود قرار دهند و مبه مطالعه علاقمند شوند. مطالعه در کوکان باعث می شود مغز آنها تحریک شود تا با جهان ارتباط برقرار کند و دانش پیش‌زمینه‌ای درباره‌ی جهان به‌دست بیاورد. مطالعه پایه و اساس هرگونه یادگیری است و کودک را قادر می‌سازد تا محتوای همه‌ی زمینه‌ها از جمله ریاضی و علوم را جذب کند و آنها را به‌کار بگیرد. همچنین شما می توانید از کودک خود پرسش‌های بدون پاسخ مشخص بپرسید. این گونه پرسش‌ها به کودک کمک می‌کند که روی دانسته‌های خود فکر کند و نظرش را بگوید. نگران این نباشید که فهم این پرسش متناسب با سن کم کودک‌تان نیست. به همین ترتیب نیز به‌خاطر به‌کار بردن واژه‌های نسبتا پیچیده نگرانی به دل خود راه ندهید. شاید کودک متوجه پرسش‌ها نشود، اما اگر واژه‌های این پرسش را چند بار در زمینه‌ی مرتبطی به‌کار ببرید، بالاخره متوجه حرف‌تان می‌شود.

سرگرمی های فکری و اسباب ‌بازیهای ذهنی و بازی های گروهی
اسباب ‌بازیها و سرگرمیهای فکری و انجام بازی های گروهی کمک‌ بزرگی به‌ خلاقیتهای بزرگتر وی در آینده‌ خواهند کرد. والدین با ایجاد فضای‌ مناسب‌ و تحریک‌ کننده‌ برای‌ تعلیم‌ روزمره‌ می توانند از این سرگرمی های آموزنده استفاده کنند تا شاهد تإثیر شگرف آن بر ذهن کودک دلبند خود باشند.
همچنین می توانید برای افزایش هوش فرزند خود در دوران بارداری مقداری کندر بخورید برای آشنایی با مقدار و نحوه مصرف پیشنهاد می کنیم بهترین زمان خوردن کندر در دوران بارداری و روش مصرف آن را مطالعه نمایید. شما می توانید پیشنهادات و سؤالات مرتبط خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی