قلب تپنده ام جی GS در مدل ام جی RX5

ام جی RX5، شاسی بلند جدید کمپانی ام جی در سال 2017 وارد بازار چین شد. کمپانی ام جی بار دیگر با فروش ام جی RX5 با آمار 18 هزار دستگاه عنوان پرفروش‌ترین ماشین بازار خودرو چین را به دست آورد. پس از این موفقیت شرکت سایک که ام جی زیرمجموعه آن است و در ایران نیز برای وارد کردن محصولات این کمپانی سرمایه گذاری کلانی انجام داده، تصمیم گرفت تا با همکاری خودروسازی فردا این خودرو را در ایران مونتاژ کند. حال ام جی RX5 در ایران به صورت مونتاژ شده وارد بازار شده است. این خودرو SUV سایز متوسط، ویژگی‌های اجدادی خود را حفظ کرده و در عین حال با ظاهری متفاوت در نمایشگاه خودروی تهران به نمایش گذاشته شد. در ادامه این مطلب با ام جی RX5، محصول مشترک سایک و فردا خودرو آشنا خواهیم شد.

قلب تپنده ام جی GS در مدل ام جی RX5

طراحی ظاهری ام جی RX5

در طراحی بدنه ام جی RX5 شاهد چراغ‌های بزرگ‌تر و جلو پنجره کشیده‌تر هستیم که ظاهری تهاجمی‌ و قدرتمند به این خودرو داده است. مه‌شکن های جدید و بزرگ‌تر در دو طرف سپر پایینی ام جی RX5 نیز از تفاوت‎های طراحی این نسل با نسل قبلی یعنی ام جی GS است. علاوه‎‌بر این، ام جی RX5از نمای پشتی منظره بهتری را نسبت به نسل‌های قبلی ارائه می‌دهد. چراغ‎های عقب نیز بزرگ‎تر شده و با یک نوار کرومی‌ به هم متصل شده‌اند.

نمای جانبی ام جی RX5 با خطوط برجسته و حجیمی‌ که در آن استفاده شده در نگاه اول مشتریان خود را راضی خواهد کرد. به طور کلی کمپانی سایک و روور در طراحی این محصول سعی داشته‎اند پلتفرم متفاوتی را ارائه دهند که تا حد زیادی موفقیت‎آمیز عمل کرده‎اند.

طراحی داخلی و امکانات داخل کابین ام جی RX5

قلب تپنده ام جی GS در مدل ام جی RX5

داخل کابین ام جی RX5 طراحی بسیار ساده و در عین حال شیکی دارد. یک‎دستی و هماهنگی بین اجزای داشبورد و جای‎گیری درست هرکدام از آن‎ها نشان‌دهنده ظرافت طراحی داخلی این خودرو می‌باشد. ام جی RX5 نیز مانند دیگر ماشین‎های کمپانی سایک از امکانات به روز زیادی بهره می‌برد. برخی از این امکانات شامل نمایشگر 10.4 اینچی لمسی با 8 بلندگو برای نمایش اطلاعات سفر و نیز اطلاعات سرگرمی، سیستم صوتی پیشرفته با قابلیت تنظیم صدا از روی فرمان و کنسول میانی، صندلی‎های چرم، صندلی‎های جلو گرمکن‎دار، صندلی‎های عقب تاشو، آینه‎های جانبی برقی گرمکن‎دار می‌باشد. علاوه بر این‎ها سیستم‎های کمک راننده زیادی نیز در کابین این خودرو ارائه می‌شود که شامل کروز کنترل، سنسور مانع برخورد جلو و عقب، دوربین 360 درجه، سیستم استارت/ استاپ موتور برای جلوگیری از مصرف زیاد سوخت، قابلیت تنظیم جهت نور چراغ های جلو و بسیاری از سیستم‎هایی است که هنوز مشخص نشده همراه ام جی RX5 وارد ایران خواهند شد یا نه.

قلب تپنده ام جی GS در مدل ام جی RX5

در بخش ایمنی نیز باید گفت این خودرو از کیفیت بالایی برخوردار است. 4 کیسه هوای جلویی و جانبی، بدنه قدرتمند و محکم این ام جی RX5 به آن کمک کرده تا در تست تصادفاتEuro CNAP 5 ستاره کامل را دریافت کند. این به بدین معنی است که شما در این خودرو سفر‎های بسیار امنی را خواهید داشت و به همین دلیل در سال 2017 خرید و فروش ام جی RX5در بین ماشین‎های چینی آمار بالایی داشت.

مشخصات فنی ام جی RX5

ام جی RX5 در دل خود قلب اجدادش را جای داده است. هرچند از لحاظ ظاهری، این خودرو شباهت زیادی به برادر کوچک خود یعنی ام جیGS ندارد، اما موتور 2 لیتری توربوشارژ این ماشین در ام جی RX5 نیز به کار رفته است. از آن جهت که ام جی RX5 نسبت به ام جیGS افزایش ارتفاع و وزن داشته است، انتظار می‌رود عملکرد یک موتور یکسان در آن کاهش پیدا کند. اما کمپانی سایک با استفاده از گیربکس 6 سرعتِ 2 کلاچه توانسته هماهنگی خوبی را در این ماشین برقرار کند. موتور این خودرو توانایی تولید230 اسب بخار نیرو را دارد و گشتاور آن نیز به 350 نیوتون می‌رسد. این ارقام برای کراس اوری با این وزن بسیار مناسب و قابل قبول به نظر می‌رسد.

علاوه بر این کم‌مصرف بودن این خودرو نیز باعث شده تا توجه بسیاری از علاقه مندان به ماشین های شاسی بلند به خرید ام جی RX5 جلب شود. مصرف سوخت ترکیبی ام جی RX5 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر گزارش شده است.

درحال‌حاضر قیمت ام جی RX5 به طور دقیقی در دسترس نیست زیرا هنوز توسط خودروسازی فردا به طور رسمی ‌به بازار ایران وارد نشده است. اما با توجه به افزایش قیمت دلار و با در نظر گرفتن قیمت ماشین‎هایی مانند ام جیGS می‌توان حدس زد که قیمت ام جی RX5 بیش از 300 میلیون باشد.

منبع : ویرلن