محسن میردامادی: در سال 1400 باید به یک تیم رأی دهیم نه به یک فرد


محسن میردامادی: در سال 1400 باید به یک تیم رأی دهیم نه به یک فرد

جریان اصلاحات همواره براساس منطق، فرایندهای انتخابی، گفت‌وگو و حرکت با محوریت مطالبات مردم و جامعه مدنی حرکت کرده و از این جهت در مقاطع زمانی مختلف هرزمان که به سرمایه اجتماعی خود رجوع کرده با اقبال عمومی مردم از فرایندهای انتخابی مختلف به فراخور شرایط و موقعیت پیروز بیرون آمده است.

حال چندی است که در ارتباط با رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ بحث و گفت‌وگو شکل می‌گیرد. محسن میردامادی در این زمینه می‌گوید:« در سال ۱۴۰۰ باید به یک تیم رأی دهیم نه به یک فرد، زیرا وقتی به دنبال فرد می‌گردیم به دنبال یک فرد شناخته‌شده هستیم، اما برای سال ۱۴۰۰ باید فردی را که می‌خواهیم انتخاب کنیم، از قبل تیم خود و مثلاً معاون برنامه‌ریزی، رئیس دفترش را معرفی کند و نیز برنامه مشخص و کاملی داشته باشد تا پس از بررسی مشاوران و رأی آنان به تیم و برنامه‌ها، با شکل‌دادن به یک جبهه منسجم، پیش رویم که در این‌صورت به موفقیت خواهیم رسید».

لزوم تدوین استراتژی

با روی کارآمدن دولتی معتدل چندین سال است که اصلاح‌طلبان به کنش سیاسی مشغولند و احزاب فعالانه به کارکرد خود می‌پردازند، اما نکته اینجا است که با برخی عملکرد‌های ضعیف و انتقادآمیز دولت، اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترین جریان حامی روحانی در شرایط سختی قرار گرفته‌اند و با وجود در پیش بودن انتخابات مجلس یازدهم و متعاقب آن ریاست جمهوری سیزدهم در سال ۱۴۰۰ با معضلی به نام احتمال عدم مشارکت سرمایه اجتماعی در فرایندهای انتخابی مواجهند. در این راستا بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب معتقدند که در فاصله کمتر از ۱۳ ماه مانده به انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ باید سازوکاری فراهم شود تا بتوان امید و اعتماد مردم را به این جریان سیاسی بازگرداند تا اصلاح‌طلبان بتوانند گام چهارم را در انتخابات آینده مانند ۳ گام گذشته موفق بردارند.

لذا شکی نیست که اگر اصلاح‌طلبان بتوانند با استراتژی دقیقی در انتخابات آینده سرمایه اجتماعی خود را به میدان بیاورند به احتمال فراوان در انتخابات ۱۴۰۰ نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. گرچه نباید شرایط و موقعیت‌های آن زمان و محدودیت‌های نظارتی را نیز از یاد برد.

قدرت مطلقه؟ وجود ندارد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی سخنانی در نشست کمیسیون آموزش مجمع زنان اصلاح‌طلب با تاکید بر این‌که «موضوع تحزب در دو دهه اخیر، به خصوص از سال ۷۶ و حتی قبل از آن، رونق پیدا کرده است»، اظهار کرد: افرادی که در این مورد صاحب‌نظر هستند متأسفانه از روند فعالیت احزاب راضی نیستند پس نیاز به فعالیت بیشتر و حرکت سریع‌تری وجود دارد؛ چراکه هم اصولگرا و هم اصلاح‌طلب از روند سیاسی وضعیت موجود رضایت ندارند. ایسنا نوشت، محسن میردامادی با اشاره به این‌که «در نظام ایران کسی ادعای قدرت مطلقه را ندارد»، گفت: به نظرم در ایران قدرت مطلقه به این معنا که هیچ تحولی بدون دستور آن قدرت مطلق صورت نگیرد، وجود ندارد. اگر قدرت مطلقه واقعاً وجود داشت هیچ‌گاه رئیس دولت اصلاحات و آقای روحانی به ریاست‌جمهوری نمی‌رسیدند و همینطور مجلس ششم و مجلس فعلی شکل نمی‌گرفت. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که نسبت به سایر کشورهای دموکراتیک داریم، این‌گونه نیست که امکان فعالیت در مسیر دموکراسی و تقویت روندهای دموکراتیک را نداشته باشیم؛ بنابراین اگر نتوانستیم به پیشرفت در این زمینه برسیم بیشتر به ضعف عملکرد خودمان باز می‌گردد. وی در ارتباط با پذیرش تحزب در جامعه، اظهار کرد: همه سیاسیون جامعه به این نظر رسیده‌اند که دموکراسی بدون تحزب امکان‌پذیر نیست.

رای به تیم، نه به فرد

محسن میردامادی درباره رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ گفت: حمایت از آقای روحانی را در سال‌های ۹۲ و ۹۶ درست می‌دانم. اصل کار اصلاح‌طلبان پس از سال ۸۸ احیای نهاد انتخابات بود که با حمایت از ایشان این اصل احیا شد، اما به نظر من در سال ۱۴۰۰ باید به یک تیم رأی دهیم نه به یک فرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: زیرا وقتی به دنبال فرد می‌گردیم به دنبال یک فرد شناخته‌شده هستیم، اما برای سال ۱۴۰۰ باید فردی را که می‌خواهیم انتخاب کنیم، از قبل تیم خود و مثلاً معاون برنامه‌ریزی، رئیس دفترش را معرفی کند و نیز برنامه مشخص و کاملی داشته باشد تا پس از بررسی مشاوران و رأی آنان به تیم و برنامه‌ها، با شکل‌دادن به یک جبهه منسجم، پیش رویم که در این‌صورت به موفقیت خواهیم رسید. وی با اشاره به ایده شکل‌گیری پارلمان اصلاحات عنوان کرد: پارلمان اصلاحات به این معنا که اصلاح‌طلبان بتوانند یک مجمع فراگیر را به وجود بیاورند تا اکثریت نیروهای قوی اصلاح‌طلب اعم از اعضای احزاب و شخصیت‌ها در آن حضور داشته باشند و این مرجع، مجموعه اجرایی داشته باشد، می‌تواند منجر به موفقیت شود.

وی درباره امکان دستیابی اصلاح‌طلبان به وضعیت مطلوب و بازگرداندن اعتماد دوباره مردم به خودشان، گفت: از الان باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم و تمام اصلاح‌طلبان به وحدتی که درباره یک مجموعه برای انتخابات ۱۴۰۰ گفته شد، برسند و از حالا این مجموعه را مطرح کنند تا مردم نیز بپذیرند.

ar​mandaily.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول