کسب درآمد 110 میلیاردی از گردشگری در آذربایجان غربی


کسب درآمد 110 میلیاردی از گردشگری در آذربایجان غربی

صنعت گردشگری یکی از منابع کسب درآمد و رونق اقتصادی در هر کشوری محسوب می‌شود که به‌واسطه وجود جاذبه‌های گردشگری مختلف در مناطق تاریخی و طبیعی موجود در آن ایجاد می‌شود که در این میان آذربایجان غربی انبوهی از جذابیت‌های طبیعی و تاریخی را همزمان دارد.

کسب درآمد 110 میلیاردی از گردشگری در آذربایجان غربی
به گزارش فانوس، صنعت گردشگری به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی در دنیا مطرح است که آثار مثبت فراوانی همچون ایجاد شغل برای مردم یک کشور، کمک به حفظ سنت‌ها و فرهنگ‌های محلی، توسعه زیرساخت‌ها و خدمات بهبود و ایجاد جاده‌ها و فرودگاه‌ها با استفاده از درآمد حاصل از گردشگری، کمک به جامعه محلی با پول خارجی، حمایت از جاذبه‌های طبیعی با استفاده از درآمد گردشگری، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و رونق کسب‌وکارهای کوچک را در پی دارد.

متأسفانه در کشور ما، صنعت گردشگری توسعه چندانی نیافته و با وجود تمام برنامه ریزی‌هایی که برای رهایی اقتصاد ایران از حالت تک‌محصولی متکی بر صادرات نفت انجام شده است در عمل موفقیت چشم‌گیری در این زمینه حاصل نشده و در این میان جای خالی استفاده از صنعت توریسم به عنوان راهکاری عملی برای متنوع سازی درامد و افزایش گردش مالی در کشور احساس می‌شود.

علاوه بر آن عده‌ای از دست‌اندرکاران بخش صنعت توریسم معتقدند که هر یک نفر جهانگرد که وارد کشور می‌شود برابر با صدور صدها بشکه نفت برای کشور ایران سودآور بوده و برای چندین نفر اشتغال ایجاد می‌کند و نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که باوجود اینکه اشتغال‌زایی در این صنعت بالا است نیروی انسانی مشغول در آن نیازمند آموزش بلندمدت نیست.

آذربایجان غربی یکی از استان‌هایی است که به دلیل داشتن موقعیت استثنایی طبیعی، اقلیمی و آب و هوایی، مردمانی با فرهنگ و تمدن کهن، آداب‌ورسوم و سنن باستانی و اماکن قدیمی با سبک معماری بی نظیرکه در کمتر جایی قابل مشاهده است می‌تواند مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی باشد.

دریاچه ارومیه، کاخ موزه باغچه جوق ماکو، غار سهولان مهاباد، دروازه سنگی خوی، دریاچه تخت سلیمان تکاب، آبشار مارمیشو، قره کلیسا، آبشار شلماش، سه گنبد و موزه ارومیه از جمله اماکن گردشگری تاریخی و طبیعی آذربایجان غربی است که با توجه به مرزی بودن و داشتن آب و هوایی دل‌نشین که به سبب کوهستانی بودن این منطقه حاصل شده است از نقاط مختلف پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

کسب درآمد 110 میلیارد تومانی از قبال گردشگران در آذربایجان غربی

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت همه‌جانبه دولت از پروژه‌هایی که امکان حضور گردشگران را افزایش می‌دهد تأثیر بسزایی در افزایش درامد اقتصادی حاصل از توسعه گردشگری دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی اخیراً در چهارمین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر گفته است: بر اساس آمار ورود گردشگران به استان، در 10 ماهه امسال بیش از 110 میلیارد تومان در حوضه‌های اقتصادی استان جذب‌شده که این مهم می‌تواند در رونق دهی به اقتصاد و معیشت مردم نقش بسزایی را ایفا کند.‌

پیمان آرامون با بیان اینکه برای رونق گردشگری در آذربایجان غربی باید هریک از مدیران و مسئولان به همراه آحاد مردم ظرفیت‌های این صنعت را معرفی کنند می‌افزاید: در احیای بافت‌های تاریخی استان از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی پروژه‌های گردشگری در محلات قدیمی و بافت مرکزی شهرها در اولویت قرار گرفته‌اند و به نحوی سعی شده تا با تعریف پروژه‌های مرتبط با این گردشگری به‌ویژه در شهرهای واقع در مسیر گردشگران از 488 میلیارد ریال اعتبارات نقدی بازآفرینی سهم قابل قبولی به این بخش اختصاص یابد.‌

وی می‌گوید: در کمیته‌های زیرمجموعه ستاد اجرای خدمات سفر آذربایجان غربی باید با خرد جمعی و بهره‌گیری از ایده‌های جدید و خلاقانه سعی شود تا به نحو احسن توانایی‌ها و قابلیت‌های استان در بخش گردشگری و آثار تاریخی به عموم مردم و به‌ویژه گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود و برای گردشگران با توان مالی مختلف باید برنامه داشت.‌

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی از جامعه هتل‌داران آذربایجان غربی نیز خواست تا در این ایام با ارائه خدمات مطلوب باقیمت مناسب ضمن ایجاد امکان اسکان برای تمامی گردشگران، با جلب رضایت مسافران زمینه حضور مجدد و معرفی بهتر استان به دیگرشهروندان و گردشگران را فراهم سازند.‌

گردشگران ورودی به آذربایجان غربی افزایش یافتند

با افزایش تعداد گردشگران، ضریب اقامت هتل‌ها، میزان درامدهای کسب‌وکارهای خرد و نهایتا گردش مالی در استان افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی می‌گوید: در 10ماهه امسال گردشگران ورودی به آذربایجان غربی 8 درصد افزایش‌یافته و در همین مدت تعداد یک میلیون و 103 هزار گردشگر داخلی و خارجی در اقامتگاه‌های استان اقامت کرده‌اند.

جلیل جباری می‌افزاید: در 7 ماهه سال 97، سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به هفت هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده که با این حجم سرمایه‌گذاری برای 168 نفر ایجاد اشتغال می‌شود.

به گفته وی مجموع بازدیدهای گردشگران از موزه‌ها و مجموعه‌های تفریحی در10 ماهه امسال به سه میلیون و 815 هزار نفر رسیده که بازدید از مجموعه‌های فرهنگی و تفریحی 18.4 درصد و بازدید از موزه‌ها 4 درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال 97 افزایش‌یافته است.

لزوم توجه بیشتر به گردشگری سلامت

توریسم درمانی یا گردشگری سلامت یکی از انواع گردشگری است که در آذربایجان غربی نسبتاً پررونق اما ناکافی است چراکه ظرفیت این استان در این مسئله بسیار بالا بوده و توجه هر چه بیشتر مسئولان امر را می‌طلبد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی می‌گوید: ظرفیت‌های آذربایجان غربی در حوزه گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت بی‌نظیراست.

به گفته رضا حسینی سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری باهدف تسریع بررسی درخواست‌های سرمایه‌گذاران، انجام استعلامات و صدور مجوزهای موردنیازسرمایه‌گذاری در استان راه‌اندازی شده است.

وی بابیان اینکه تمامی مجوزهای سرمایه‌گذاری در استان از طریق سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری صادر می‌شود معتقد است: این امر باعث می‌شود با شفافیت کامل و در کمترین زمان ممکن، روند بررسی درخواست‌های سرمایه‌گذاری و عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه، مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرد.

حسینی می‌گوید: آذربایجان غربی با توجه به جاذبه‌های طبیعی فراوان، هم‌مرزی با چند کشور خارجی و وجود امکانات درمانی و بیمارستانی، ظرفیت بی‌نظیری برای توسعه گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت دارد که باید با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه، اشتغال و رونق اقتصادی استان استفاده کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان