انتقاد گسترده از حمله ترامپ به ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد ایران


انتقاد گسترده از حمله ترامپ به ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد ایران

حمله علنی ترامپ به جامعه اطلاعاتی آمریکا به دلیل رد مواضع او در مورد ایران، با انتقاد گسترده نمایندگان کنگره و افسران اطلاعاتی سابق آمریکا مواجه شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از آنکه جامعه اطلاعاتی آمریکا روز سه‌شنبه در گزارش جدید خود بار دیگر به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تأکید و عنوان کرد که جمهوری اسلامی در حال ساخت سلاح اتمی نیست، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار توییت‌هایی به شدت از این ارزیابی انتقاد کرد و مدعی شد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا «خطر ایران» را نادیده می‌گیرند.

وی نوشت: «به نظر می‌آید وقتی پای خطر ایران در میان است، اطلاعاتی‌ها فوق‌العاده منفعل و خام می‌شوند. اشتباه می‌کنند! زمانی که من رئیس‌جمهور شدم، ایران داشت در کل خاورمیانه و فراتر از آن، دردسر درست می‌کرد. از وقتی که من رئیس‌جمهور شده‌ام، آن‌ها کلا فرق کرده‌اند.»

ترامپ افزود: «اما [ایران] یک منبع بالقوه برای خطر و مناقشه است. آن‌ها دارند راکت آزمایش می‌کنند (همین هفته پیش) و خیلی چیزهای دیگر و تا مرز خطر می‌آیند. الان اقتصاد آن‌ها دارد زمین می‌خورد و همین تنها دلیلی است که آن‌ها را عقب نگه داشته است. مراقب ایران باشید. شاید اطلاعاتی‌ها باید دوباره درس‌هایشان را مرور کنند.» (جزئیات بیشتر)

شبه‌افکنی در مورد ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا توسط رئیس‌جمهور این کشور امری بسیار کم‌سابقه است و همین امر موجب شده تا اظهارات ترامپ با واکنش‌های منفی گسترده‌ای در آمریکا به خصوص از جانب نمایندگان کنگره و افسران اطلاعاتی سابق این کشور مواجه شود.

«داگلاس اچ. وایز» از افسران باسابقه سرویس‌های اطلاعاتی و معاون پیشین آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، در این مورد به روزنامه «نیویورک‌تایمز» گفته است: «این‌ها علاوه بر اینکه تبعات خودشیفتگی است، فشار سیاسی قدرتمند و نادرستی با هدف مجبور کردن سران جامعه اطلاعاتی به همسویی با اهداف سیاسی او نیز هست.»

وی افزود: «بقای کشور زمانی به خطر می‌افتد که سیاستگذاران آژانس‌های اطلاعاتی را که باید اطلاعاتی بی‌طرفانه و غیرسیاسی ارائه دهند، تضعیف کنند.»

«آدم شیف» رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز می‌گوید زیر سوال بردن ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا توسط رئیس‌جمهور این کشور، اقدامی خطرناک است.

وی روز چهارشنبه گفت: «اگر این اطلاعات را نادیده بگیرید، تصمیمات نادرستی اتخاذ خواهید کرد. این یعنی امنیت کشور به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.»

«چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا در نامه‌ای به «دن کوتس» رئیس اطلاعات ملی ایالات متحده، اظهارات ترامپ را «فوق‌العاده نامناسب» توصیف کرده است. وی از کوتس خواسته اهمیت عدم مداخله رئیس‌جمهور در امور اطلاعاتی را به ترامپ گوشزد کند.

اظهارات ترامپ حتی از سوی هم‌حزبی‌های او نیز با واکنش منفی مواجه شده است. «مایک گالاگر» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در مورد آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا گفته است: «آن‌ها دارند کار بسیار دشواری انجام می‌دهند و واقعا دارند تلاش می‌کنند که اولویت‌های رئیس‌جمهور را پیش برند.»

با این وجود، ترامپ مدافعانی هم دارند که مدعی‌اند سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا رویکردی همسو با سیاستمداران جریان اصلی دارند و ترامپ از قبل هم وعده داده بود که با این گروه‌ها مقابله می‌کند.

«استیو بنن» استراتژیست سابق ترامپ در این مورد گفته است: «جریان اصلی اشتباه می‌کند و این اوست که درست می‌گوید. او "ناتو" (پیمان آتلانتیک شمالی) را تقویت کرده است. در خاورمیانه هم او میزان مشارکت ما را بسیار بیشتر کرده است. نابودی خلافت فیزیکی داعش یک واقعیت است.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، اظهارات ترامپ در رد ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا سوالاتی را نیز در مورد منبع دریافت اطلاعات وی به وجود آورده است. به عنوان نمونه گفته می‌شود که عمده تحلیل‌های او مبتنی بر اظهاراتی است که کارشناسان شبکه «فاکس نیوز» مطرح می‌کنند. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کنونی او نیز از تحلیلگران قدیمی همین شبکه است.

شیف در این مورد می‌گوید: «اصلا نمی‌دانیم که برنامه او را چه کسی تنظیم می‌کند. مثلا چه کسی در گوش او می‌خواند که مونتنگرو یک تهدید است. قطعا [این اطلاعات را از آژانس‌های اطلاعاتی] نمی‌گیرد.»

انتهای پیام/ق

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته