پهپاد پهن پیکر «خودکار» رونمایی شد


­نخستین جت پهن پیکر نیروی هوایی ارتش با حضور فرمانده کل ارتش رونمایی شد

پهپاد پهن پیکر «خودکار» رونمایی شدبه گزارش خبرگزاری صداوسیما نخستین جت پهن‌پیکر نیروی هوایی ارتش با نام پهپاد «خودکار» در نمایشگاه دستاوردهای هوایی نیروهای مسلح رونمایی شد.
این پهپاد پهن پیکر که از قابلیت‏‎های رزمی و شناسایی برخوردار است نمونه بی‌سرنشین هواپیمای آموزشی تی 33 است که به یک پهپاد جت پهن‌پیکر ارتقا یافته است.

»» تولید جدیدترین پهپادهای مهاجم تا طراحی دوربین‌های دید در شب

سردار حسینعلی آقادادی جانشین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با تشریح توانمندی‌های صنعت دفاعی اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی عمده کاری که ما می‌توانستیم بکنیم در سطح اورهال و تعمیرات جزئی و تکنسینی بود، اما بعد از انقلاب با خروج مستشاران زیر سایه تجربه‌های دوران دفاع مقدس و تحت فشار‌های تحریم دشمنان به تدریج توانستیم خلا‌های مدیریتی را پر کنیم.
جانشین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به اینکه صنعت هوایی از اول انقلاب تحریم شد، گفت: در وهله اول شروع به قطعه‌سازی برای صنعت هوایی کردیم، بعد در دهه ۸۰ با کسب تجربه از دفاع مقدس وارد حوزه طراحی هواگرد‌ها (هواپیما‌ها و بالگرد‌ها و پهپادها) شدیم.
وی با بیان اینکه در دوره سوم یعنی دهه ۹۰ (از ۸۰ تا ۹۰) دستاورد‌های دانش طراحی را عملیاتی کردیم، گفت: بعد از این دهه توانستیم حدود ۲۰ نوع پهپاد تولید کنیم و تحویل نیرو‌های مسلح دهیم.
سردار آقادادی با اشاره برگزاری سه نمایشگاه صنایع هوایی و دفاعی کشور در مهرآباد، مصلا و باغ موزه دفاع مقدس گفت: در حوزه تولید هواپیما نیز ابتدا هواپیما‌های سبک را تولید کردیم و هواپیما‌های موجود را ارتقا دادیم و در دوره بعد هواپیما‌های مختلف در کلاس‌های متفاوت ساختیم که این دستاورد به ساخت و تولید جنگنده پیشرفته کوثر رسید.
‌جانشین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به طراحی و ساخت بالگرد‌ها در کشور نیز گفت: نخست بالگرد‌های موجود ارتقاد داده و تسلیح شد بعد به طراحی و تولید انواع بالگرد منطبق با همه استاندارد‌های بین المللی پرداختیم.
سردار آقادادی همچنین با اشاره به صرفه‌جویی ۳۶۰ میلیون دلاری در حوزه قطعه‌سازی گلوگاهی با ساخت ۲۰۰ هزار قطعه گفت: در حوزه پهپادی هم به بالاترین سطح رسیده‌ایم و علاوه بر ساخت جنگنده پیشرفته کوثر در حوزه ساخت موتور‌ها و پیشرانه‌ها نیز موفق شدیم با اتکا به توان داخلی موتور ملی اوج را بسازیم.
امیر سرتیپ دوم شاهرخ شهرام مدیرعامل صنایع الکترونیک وزارت دفاع نیز با دعوت از عموم مردم برای بازدید از دستاورد‌های دفاعی کشور گفت: همه دستاورد‌های دفاعی کشور که نمودار قدرت دفاعی کشور و توان داخلی و ملی است در معرض دید مردم قرار گرفته است.
وی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر صنعت دفاعی و الکترونیکی کشور در مقایسه با قبل از انقلاب افزود: در حوزه اپتیک و الکترواپتیک قبل از انقلاب چیزی نداشتیم، ولی الان دوربین‌های دید در شب و حرارتی با دقت بسیار بالا در سطح انفرادی و نیز با قابلیت نصب روی انواع سامانه‌های زمینی و هوایی تولید می‌کنیم که توان و قابلیت‌های عملیاتی نیرو‌های ما را بسیار بالا می‌برد.
امیر شاهرخ شهرام با بیان این که نرم افزار‌های لازم تمام سامانه‌های الکترونیکی و دیجیتالی را خودمان تولید می‌کنیم گفت: ما از ظرفیت‌های موجود داخلی به درستی استفاده کرده ایم و توانسته ایم نرم افزار‌های مختلف را در همه حوزه‌ها تولید و صادر کنیم که اساس ایجاد ارتباط امن را مهیا می‌کند و در این راه از تجربه‌های دفاع مقدس، از تجربه و دانش پیشکسوت‌ها و نخبگان دانشگاهی به خوبی بهره برده ایم.
مدیرعامل صنایع الکترونیک وزارت دفاع با بیان این که در حوزه «پاد» نیز پیشرفت فوق العاده داشته ایم، گفت: پاد برای مقابله با جنگ الکترونیکی است و سیستمی است که روی هواپیما نصب می‌شود و می‌تواند جنگ الکترونیک ایجاد کند و رادار‌های دشمن را مختل کند و دید راداری هواپیما‌های آن‌ها را کور کند.
سید مجید هدایت مدیرعامل سازمان توسعه صنایع انرژی وزارت دفاع نیز با اشاره به این که این همه پیشرفت را با اتکا به توان داخلی و نیرو‌های متعهد و انقلابی و کم توقع به دست آورده ایم گفت: در حوزه پهپاد هیچ کسی یا کشوری حتی یک پهپاد به ما نداد و خودمان آن را طراحی و تولید کردیم.
مدیرعامل سازمان توسعه صنایع انرژی وزارت دفاع با اشاره به اهمیت تولید ذخیره ساز‌های انرژی گفت: الان همه باطری‌ها از ۴۰۰ میلی آمپر تا ۱۴۰۰۰ آمپر را خودمان تولید می‌کنیم که عمده مصارف آن‌ها در حوزه دفاعی و نظامی است.
هدایت با اشاره به این که همین باطری‌ها و ذخیره ساز‌ها در تمام شئونات زندگی اهمیت دارد گفت: ما توانستیم ساخت باطری لیتیوم را بومی سازی کنیم.
این مسئول صنایع دفاعی با بیان این که الان به قدرت طراحی پیشرفته و نوآوری‌ها بزرگ در فناوری‌های دفاعی رسیده ایم افزود: الان در زمینه باطری و ذخیره ساز‌ها بزرگترین تولید کننده غرب آسیا هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !