دستاوردهای حمایت مالی از مهدویت برای نظام و انقلاب


دستاوردهای حمایت مالی  از مهدویت برای نظام و انقلاب

کارشناسان تاکید کردند: اساساً مهدویت در فضای پیشگیری می تواند جلوی بسیاری از اختلاس ها، طلاق ها، اختلافات خانوادگی و ادعاهای دروغین را بگیرد، همچنین به دلیل کارکردهای امنیتی منطقه ای، سرمایه گذاری در این ساحت، تقویت امنیت ملی است.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: ضرورت تامین اعتبار و بودجه برای رشد و اعتلای فعالیت ها در عرصه های مختلف، مسئله ای است که نمی توان از آن چشم پوشید به ویژه وقتی امری با اهمیت و آینده سازیِ «مهدویت» مطرح است. از این رو، در گفت وگو با کارشناسان درباره ضرورت ها و الزامات حمایت مالی بودجه ای از فعالیت های این ساحت مقدس پرداخته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

نقش مهدویت در بقای نظام و انقلاب

دستاوردهای حمایت مالی  از مهدویت برای نظام و انقلاب

حجت الاسلام «محمود متوسل» در پاسخ به این پرسش که «چرا باید نسبت به تامین بودجه به فعالیت های مهدوی حساس بود؟»، اظهار کرد: امام خمینی(ره) رهبری بود که مردم در کسوت مرجع تقلید، از ایشان تبعیت می کردند نه مانند رهبران سیاسی دیگر انقلاب ها؛ لذا مسلم است پیروزی در انقلاب و دفاع مقدس و پس از آن استمرار حرکت در طول 40 سال علی رغم همه سختی ها و مشکلات، ناشی از آن است که در دوران امام راحل و امروز در زمان رهبریِ آیت الله العظمی خامنه ای، این تفکر و باور که ولی فقیه نایب امام زمان(عج) است در تبعیت مردم از امام و رهبری نقش داشته و دارد.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور ادامه داد: بنابر آنچه بیان شد بقای انقلاب اسلامی در طول این 40 سال مدیون تفکر مهدویت بوده است لذا باید مسئولان در هر رده و جایگاه برای تقویت این تفکر و ترویج انتظار در جامعه تلاش بیشتری داشته باشند، چون دشمن هم به این نتیجه رسیده که برای تضعیف جایگاه ولایت فقیه باید مبانی دینی بخصوص مهدویت را تضعیف کند.

از این رو، برای بقای نظام و تقویت آن، مسئولان باید بدانند هرچه مهدویت بیشتر تقویت شود نظام و انقلاب هم بتبع آن تقویت می شوند.

وی با اشاره به نقش دولت در حمایت از فعالیت های مهدوی بیان کرد: نقش مردم در تولیت امور دینی چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن نقشی بی بدیل است و امروز هم غالب برنامه های دینی فرهنگی با حمایت و همکاری مردم در مساجد، هیئات، حسینیه ها و ... اجرا می شود.

اما طبیعی است دولت اسلامی وظیفه دارد در این باره مردم را یاری کند؛ البته این بدان معنا نیست که امور دینی به دولت وابسته باشد بلکه انتظار است که دولت به عنوان بخشی از مردم به میدان آمده و در تامین هزینه فعالیت های مهدوی مردم را همراهی کند.

حجت الاسلام متوسل در پایان خاطرنشان کرد: نباید بودجه های فرهنگی به دولت وابسته شود بلکه باید با حمایت از بخش مردمی زمینه حضور پررنگ تر مردم را فراهم کرد چنان که دولت برای بخش اقتصادی هم چنین نظری دارد و می کوشد با حمایت از کارآفرینان، زمینه اشتغال و تولید را فراهم کند.

توقع است که به فعالیت های فرهنگی همچون مهدویت هم، چنین نگاهی شود چراکه در پرتوی چنین رویکردی می توان فرهنگ را اصلاح کرد.

تخصیص بودجه به فعالیت های مهدوی، سرمایه گذاری سودآور برای دولت است

دستاوردهای حمایت مالی  از مهدویت برای نظام و انقلاب

همچنین، «حجت الاسلام سیدجعفر موسوی نسب» درباره الزمات حمایت مالی از فعالیت های مهدوی، گفت: بسیاری از معضلات و آسیب هایی که امروز خصوصا در حوزه اقتصاد با آن روبرو هستیم در صورت ترویج سبک زندگی مهدوی برطرف می شود چراکه اگر مردم با صفات یاران امام مهدی(عج) آشنا شده و خو بگیرند دیگر دست به اعمال سوئی همچون اختلاس نمی زنند و کاهش یا حذف همین یک مورد بار بسیاری را از مشکلات دولت برمی دارد.

این همه اختلاس ها و ناهنجاری های اقتصادی برای آن است که از اوصاف مهدی باوران و مهدی یاوران دور شده ایم؛ لذا کمک به توسعه و تعمییق فرهنگ مهدوی، کمک به نظام اسلامی است.

مدیر بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی اضافه کرد: متاسفانه، فعالیت های مهدوی از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون با محرومیت های مالی مواجه بوده و حمایت و برنامه ریزی مدنظر از سوی دولت ها در این باره اعمال نشده است.

لذا انتظار می رود که دولت و مجلس با توجه به چشم انداز و افقی که مهدویت و فرهنگ انتظار پیش چشم کشور می گشاید، نسبت به تامین بودجه های لازم به این عرصه اهتمام داشته باشند.

وی تصریح کرد: هدف انقلاب ما زمینه سازی ظهور است لذا اگر قرار است در این باره کاری شود نیازمند بودجه و حمایت مالی است. اما متاسفانه نهادهای فرهنگی علی رغم دریافت بودجه، کار درخوری در حوزه مهدویت انجام نمی دهند.

اکنون نهادهای فعال مهدوی همچون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با حداقل حمایت و با تامین مردمی کار می کنند که به دلیل مشکلات اقتصادی نمی توان از مردم هم انتظار چندانی داشت، لذا ضرورت دارد دولت و مجلس در این باره برنامه ریزی و عمل کنند.

این کارشناس مهدوی یادآور شد: علی رغم بودجه بسیار اندک و ناچیز تخصیص یاقته به فعالیت های مهدوی، برکاتی را در ایران و خارج از کشور داشته که اگر کامل پرداخت می شد یا عنایت بیشتری بود قطعاً آثار بیشتری را می توانستیم شاهد باشیم چراکه بسیاری از برنامه ها بر زمین نمی ماند.

برای مثال مناطق محرومی داریم که مردم هم در آنها توان تامین هزینه فعالیت های مهدوی را ندارند که اگر دولت و مجلس ورود کنند می توان در آنها نیز فضاسازی مهدوی داشت.

تاثیر حمایت بودجه ای از مهدویت بر تامین امنیت ملی

دستاوردهای حمایت مالی  از مهدویت برای نظام و انقلاب

این گزارش می افزاید: حجت الاسلام «مجتبی کلباسی» نیز در تشریح ضرورت های حمایت بودجه ای از مهدویت و فعالیت های مرتبط با آن، اظهار کرد: سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی طبیعتاً به این سمت است که از مسائل دینی معرفتی بخصوص مسئله ای با حساسیت مهدویت حمایت کند.

رییس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: این مسئله هم در قانون اساسی و هم در سایر اسناد بالادستی و نیز در چشم انداز نظام مورد توجه قرار گرفته است، لذا حمایت از آموزه های دینی معرفتی اعم از قرآن، احادیث و آنچه به فرهنگ دینی مربوط می شود وظیفه ای بر دوش آحاد مردم و نیز دولت و بودجه هایش است. البته بحث مقدورات جدا است چون ممکن است کاری واجب باشد، اما مقدور نباشد.

وی با اشاره به آسیب خیز بودن مباحث مهدوی، بیان کرد: باید توجه داشت مهدویت حتی با مسائل منطقه ای امنیتی گره خورده است، چنان که بسیاری از جریان ها و گروهک های تروریستی که در غرب و شرق ما پا گرفته و فعال اند و شاهد جنایات شان بوده ایم از همین انگیزه استفاده می کنند که این در نمادها، سخنان شعارها و رفتارهای آنان مشهود است مثل پوشش سیاهی که داعش انتخاب کرده است!

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه اینها مدعیان دروغین و انحرافی هستند که از مهدویت برای پیشبرد جنایات شان سوءاستفاده می کنند، ابراز کرد: در مقابل این جریان های باطل، اگر مهدویت راستین را تقویت نکنیم باید منتظر باشیم آنها که بودجه های دلاری دارند و هزینه می کنند، مغزها و افکار را جلب کنند که این امنیت ملی ما را تهدید می کند.

وی تاکید کرد: شاید در نگاه نخست این مسئله به چشم نیاید اما کاملا واقعیت دارد آنهم در نظام اسلامی ایران که مبتنی بر رهبری و مرجعیت دینی و متکی به مسئله امامت و نیابت از امام عصر(عج) به عنوان محور فکری مطرح است. لذا ضرورت دارد در بودجه هدفمند و حساب شده از فرهنگ مهدویت حمایت کنیم تا این جبهه از نظر علمی تبلیغی تقویت شود و بتواند کارکردهای خودش را در حوزه های مهم و حساسی مثل تامین امنیت ملی داشته باشد.

مسئول سابق مراکز تخصصی حوزه در ادامه گفت: بویژه آنکه ما به رسانه های بین المللی دسترسی نداریم تا آموزه ای همچون مهدویت را تبلیغ و ترویج کنیم؛ لذا ضرورت دارد سرمایه گذاری کنیم که در این سطح نوعاً از عهده آحاد جامعه خارج است. لذا به نظر می رسد باید از نظر بودجه ای بخش غیردولتی فعال در عرصه مهدویت حمایت شود.

وی در تشریح تاثیر ترویج و نهادینه سازی مهدویت اصیل در تامین امنیت ملی بیان کرد: امنیت ملی بسترهایی دارد که ابتدای آن فکری است برای مثال یک جریان تروریستی اگر بستر فکری نداشته باشد، در نطفه خفه می شود اما اگر جریان تروریستی دارای بستر فکری شد می تواند افرادی را (به هر شکل) جذب کند.

حجت الاسلام کلباسی ادامه داد: برای مثال دشمن سال ها است که به مناطق مرزی ما طمع دارد و می کوشد در فضای فکری فرهنگی آنجا رخنه کند؛ یکی از این رخنه ها دو گروه بزرگ داعش در غرب و طالبان در شرق کشور است که تبلیغات شان نشان می دهد همه شعارها، نمادها و حرف هایشان در زمینه مهدویت است اعم از تبلیغات، فیلم ها و محتوای رسانه هایشان که از اینها برای فریب افکار عمومی به ویژه در میان اهل سنت سوءاستفاده می کنند(در بین پیروان اهل بیت(ع) به دلیل ارتباط با ائمه(ع) و وجود مرجعیت این جریان ها کمتر نفوذ داشته اند).

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابر آنچه بیان شد اگر مهدویت اصیل را در سطح وسیع معرفی و تبلیغ و فعالیت های مرتبط با آن را راهبری نکنیم، اندیشه های انحرافی عرضه می شود که می تواند به امنیت کشور لطمه بزند به عبارت بهتر، حمایت مادی و معنوی از این عرصه مسیر انحرافات را سد می کند.

عواقب بی مهری های بودجه ای به فعالیت های مهدوی

دستاوردهای حمایت مالی  از مهدویت برای نظام و انقلاب

علاوه بر این، حجت الاسلام «ناصر ساجدی فر» با اشاره به ضرورت حمایت بودجه ای از فعالیت های مهدوی، اظهار کرد: اگر رویکرد نظام و انقلاب همسو با دکترین مهدویت باشد و نقش و جایگاه تفکر مهدوی در سیاست گذاری کلان نظام دیده شود، خروجی آن را در حرکت روبه جلوی کشور شاهد خواهیم بود.

مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) استان قم تاکید کرد: در این مسیر باید از نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نسبت به مهدویت در پیشبرد اهداف نظام و انقلاب حمایت مالی شود، لذا ضرورت دارد مجلس در فراکسیون های تخصصی و نیز دولت به تامین بودجه مکفی و مناسب به ظرفیت و کارکردهای مهدویت اهتمام داشته باشند، در غیر این صورت نمی توان آن دستاوردی را که مدنظر است، شاهد بود.

وی با بیان اینکه توجه به مهدویت و سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای ترویج و تعمیق آن راهگشای بسیاری از مشکلات و کمبودهای جامعه است، تصریح کرد: اگر مهدویت به روح حاکم بر جامعه، تفکر و فعالیت ها تبدیل شود ما حتی در مسائلی همچون نماز ارتقای جامعه را شاهد خواهیم بود که همین امر برکات بسیاری دارد.

حجت الاسلام ساجدی فر اضافه کرد: اما متاسفانه اکنون نه فقط در حوزه حمایت مادی بلکه در بخش حمایت معنوی نیز فعالان مهدوی با مشکلات و کمبودهای بسیار مواجه هستند. که برای رفع این وضعیت لازم است از مسئولان مهدویت را روح حاکم بر همه مسائل دینی فرهنگی ببینند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما نیز با همین نگاه شکل گرفت و پیروز شد، ابراز کرد: مشروعیت انقلاب اسلامی به زمینه سازی برای ظهور است، اساساً مهدویت و آینده روشنی که در مقابل جهان ترسیم می کند ایثار جان توسط شهدا و جانبازان در راه نظام و انقلاب، را معنی دار می کند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ها و سیاستگذاری های ما در این حوزه باید خروجی داشته باشد، خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش و دانشگاه و متاسفانه حتی در حوزه علمیه شناختی که باید، نسبت به امام زمان(عج) و مهدویت و کارکردهایش وجود ندارد چراکه ما مهدویت را در عرض دیگر مباحث می بینیم در حالی که تا به عنوان جزء اصول نگریسته نشود، نتیجه مدنظر را رقم نمی زند.

هزینه برای مهدویت، پیشگیری از اختلاس و اقتصاد ربوی است

دستاوردهای حمایت مالی  از مهدویت برای نظام و انقلاب

همچنین، حجت الاسلام «محمدرضا نصوری» بیان کرد: اگرچه در حوزه حرف و سخن، شعار بسیار می دهیم و از انقلاب و نظام به عنوان زمینه سازی برای ظهور تعبیر می کنیم اما در حوزه تخصیص بودجه و تامین اعتبار، آن حمایتی که باید، از مهدویت و فعالیت های مرتبط با آن نمی شود. این در حالی است که قرآن کریم جهاد را صرفاً جانی نمی داند بلکه برای آن بعد مالی هم قائل است و می فرماید: «الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ...» اما ما اگرچه در حوزه جهاد با جان خوب عمل کرده و شهیدان بسیار داده ایم اما در حوزه تامین مالی و جهاد با مال در ساحتی به تقدس مهدویت آنطور که باید، عمل نکرده ایم.

معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: صرفا به اسم و حرف نمی توان از مهدویت حمایت کرد، بلکه در شاخصه های اقتصادی نیز فرهنگ مهدوی باید حاکم باشد، چراکه به دلیل تضاد با روح مهدویت است که آسیب هایی همچون اشرافی گری، حقوق های نجومی و .. بروز کرده لذا اگر رویکرد مسئولان و دولتمردان ما دینی باشد قطعا این آسیب ها کمتر یا برطرف می شود.

وی تاکید کرد: نباید آرمان های انقلاب را منزوی کنیم، ایران امروز در دنیا جریان ساز است و این به دلیل آرمان های بلندی است که داشته و دنبال کرده، از این رو، نباید با بی مهری های بودجه ای، آرمان ها را به حاشیه برانیم.

نصوری در ادامه بیان کرد: امروز فضای دکان بازیِ مدعیان و شیادان داغ است و برخورد با آنها می طلبد که رویکرد ما امنیتی نباشد و به صورت قضایی برخورد نکنیم بلکه باید فرهنگسازی کنیم نه آنکه دنبال درآمدزایی در عرصه فرهنگ باشیم؛ اگر همان مقدار که برای هنر و ورزش هزینه می شود برای حوزه های دینی مهدوی هزینه شود آنگاه آسیب هایی مثل طلاق با شدت گرفتن شان، سبک فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی ما را تهدید نخواهند کرد.

به گفته وی اساساً مهدویت در فضای پیشگیری می تواند جلوی بسیاری از اختلاس ها، طلاق ها، اختلافات خانوادگی و ادعاهای دروغین را بگیرد چراکه بسیاری از فریب خوردگان به عشق امام عصر(عج) در دام حرف های ناحساب می افتند.

نصوری در پایان گفت: مهدویت باید در متن زندگی وارد شود این بحث کلاسیک نیست که به مقالات و فصلنامه ها محدود شود بلکه باید به طور ملموس از سوی مردم احساس و درک شود، چون این لمسِ از نزدیک است که با حاکمیت نگاه توحیدی بر سبک زندگی مردم باعث می شود آسیب ها و گناهانی مثل ربا در جامعه اسلامی ریشه کن شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس خنده دار از سلمان نون خ که بویی از رمانتیک بودن نبرده / همه از خنده روده بر شدند!