بانک مرکزی نسخه اولیه قوانین رمز ارز را منتشر کرد + سند


بانک مرکزی نسخه اولیه قوانین رمز ارز را منتشر کرد + سند

بانک مرکزی برای برنامه‌ریزی و نظم‌بخشی به فعالان حوزه رمز ارز نسخه اولیه قوانین رمز ارزها، صرافی‌ها و استخراج‌کنندگان آن را منتشر کرد. در ادامه مفاهیم و نکات این قوانین را بررسی می‌کنیم. بانک مرکزی برای برنامه‌ریزی و نظم‌بخشی به فعالان حوزه رمز ارزها نسخه اولیه قوانین رمز ارزها، صرافی‌ها و استخراج‌کنندگان آن را منتشر... نوشته بانک مرکزی نسخه...

بانک مرکزی برای برنامه‌ریزی و نظم‌بخشی به فعالان حوزه رمز ارز نسخه اولیه قوانین رمز ارزها، صرافی‌ها و استخراج‌کنندگان آن را منتشر کرد. در ادامه مفاهیم و نکات این قوانین را بررسی می‌کنیم.

بانک مرکزی برای برنامه‌ریزی و نظم‌بخشی به فعالان حوزه رمز ارزها نسخه اولیه قوانین رمز ارزها، صرافی‌ها و استخراج‌کنندگان آن را منتشر کرد. تمامی قوانین رمز ارز در قالب یک فایل منتشر شد که متشکل از 7 سرفصل مهم الزامات حوزه رمز ارزهای جهان‌روا، الزامات ICO، الزامات حوزه رمز ارزها بانک مرکزی (ملی)، الزامات حوزه رمز ارزهای منطقه‌ای، الزامات عمومی صرافی‌ها، الزامات عمومی حوزه کیف پول‌های رمز ارزی و استخراج (Mining) است.

بانک مرکزی نسخه اولیه قوانین رمز ارز را منتشر کرد + سند

نکات مهم قوانین رمز ارز

تمامی قوانین رمز ارز در قالب یک فایل و حدود 13 صفحه منتشر شده است که به طور کامل تمام جزئیات رمز ارزها را توضیح می‌دهد. برخی از نکات مهم این فایل به شرح زیر است:

قبل از خواندن قوانین رمز ارزها به این نکته اصلی توجه کنید که واژه ارز دیجیتالی که پیش‌تر از آن استفاده می‌شد اشتباه بوده و واژه صحیح آن رمز ارز است. بانک مرکزی برای پرداخت‌های درون کشور فقط رمز ارزهای منطقه‌ای و رمز ارز با پشتوانه ریال را مجاز اعلام کرده است که توسط بانک مرکزی منتشر و ایجاد می‌شوند. قوانین توکن‌هایی که پشتوانه آن‌ها به جز مواردی چون فلزهای با ارزش، ارز و ریال باشد، توسط بورس ایران ارائه می‌شود. ارائه قوانین حوزه استخراج ارز از سوی بانک مرکزی انجام نخواهد شد؛ زیرا استخراج رمز ارز به نوعی یک صنعت اعلام شده است و به همین دلیل سازمان‌های دیگری وظیفه ارائه قوانین آن را بر عهده دارند. در نسخه اولیه قوانین رمز ارز، بانک مرکزی تعدادی صرافی رمز ارز را تعریف کرده است، اما از قوانین ارائه مجوز به صرافی‌ها جزئیاتی منتشر نشد که انتظار می‌رود آن را بعدها منتشر کند. از نظر بانک مرکزی توکن یک رمز ارز جدید بوده و آن را حاصل از یک ICO معرفی کرده است. در حال حاضر قیمت بیت‌کوین و قیمت اتریوم به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است. طبق آخرین آماری که در سایت کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) منتشر شده است، قیمت بیت کوین 3 هزار و 457 دلار، قیمت اتریوم حدود 104 دلار و قیمت ریپل (XRP) نیز حدود 29 سنت است. در نسخه اولیه قوانین رمز ارز به 4 رمز ارز و توکن به نام‌های بیت کوین، اتریوم ریپل یا XRP و تتر اشاره شده است.

بانک مرکزی نسخه اولیه قوانین رمز ارز را منتشر کرد + سند

مفاهیم اصلی

در نسخه اولیه‌ای که بانک مرکزی در خصوص قوانین رمز ارزها منتشر کرده است، برخی از مفاهیم اصلی توضیح داده شده است که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

رمز ارز

رمز ارزها یک نوع دارایی مالی بر بستر دیجیتال، غیر متمرکز و شفاف به نام زنجیره بلوک موجودیت هستند. این دارایی‌ها می‌توانند در شرایطی کارکرد پولی به خود بگیرند.

رمز ارزهای بانک مرکزی (ملی)

شکل الکترونیک همان پولی است که توسط بانک مرکزی ایجاد و صادر می‌شود و قابلیت آن را دارد که منطبق بر اصول رمزنگاری، در یک بستر توزیع شده و به صورت فرد به فرد بدون دخالت هیچ نهاد واسط پرداخت تبادل شود. این نوع رمز ارز به پشتوانه پول ملی کشور (ریال) صادر می‌شود.

بانک مرکزی نسخه اولیه قوانین رمز ارز را منتشر کرد + سند

رمز ارز منطقه‌ای

نوعی از رمز ارز است که به پشتوانه یک دارایی مورد توافق در یک پیمان چندجانبه پولی بین چند کشور و با هدف تسهیل و تسریع تبادلات تجاری بین آن کشورها صادر و استفاده می‌شود.

توکن

یک موجودیت دیجیتال که ارزش مجازی یا واقعی را نمایندگی می‌کند. در این مستند توکن معادل یک رمز ارز جدید حاصل از ICO در نظر گرفته می‌شود.

کیف پول رمز ارزی

نرم افزار، سخت افزار یا برنامه کاربردی است که وظیفه نگهداری و ذخیره رمز ارزها کاربران را بر عهده دارد. نحوه‌ی کارکرد این کیف مبتنی بر اصول رمزنگاری است. این کیف پول‌ها می‌توانند به صورت برخط (آنلاین) و یا برون خط (آفلاین) در اختیار کاربر قرار گیرند.

صرافی رمز ارزی

نهادی است که وظیفه تبدیل رمز ارز کاربران به سایر رمز ارزها، پول ملی کشور یا سایر ارزهای رایج دنیا و برعکس را بر عهده دارد.

استخراج (Mining)

فرآیندی است که در آن تراکنش‌های رمز ارزهای جهان روا، مورد تایید کاربران مشخص شبکه قرار گرفته و به دفتر زنجیره بلوک افزوده می‌شود. در ازای انجام این فرآیند کاربر می‌تواند علاوه بر دستمزد، مقدار مشخصی از رمز ارزها را نیز ایجاد (خلق) و تصاحب کند. این فرآیند معمولا نیاز به هزینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری قابل توجهی دارد.

در ادامه می‌توانید فایل PDF و کامل نسخه اولیه قوانین رمز ارزها که توسط بانک مرکزی منتشر شده را مشاهده و دانلود کنید:

پیشنهادها و نکات اصلاحی از طریق رایانامه cryptocurrency@cbi.ir قابل ارسال است. بانک مرکزی از هرگونه نظر و پیشنهاد و نکته در خصوص این پیش‌نویس استقبال می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!