واقعیت بازار گوشت در گشت دادستانی برملا شد +اسناد


واقعیت بازار گوشت در گشت دادستانی برملا شد +اسناد

کمبود، کاهش مراکز عرضه، نامشخص‌بودن زمان و میزان توزیع، صف‌های طولانی و عدم‌اشراف جهاد کشاورزی بر عملکرد شبکه و عوامل توزیع واقعیات امروز بازار گوشت و مرغ کشور است. همراه‌شدن دادستانی با گشت تعزیرات، جهاد کشاورزی و وزارت صمت این نکته را برملا کرد.

خبرگزاری تسنیم: عصر روز گذشته دومین گشت مشترک مقابله با گرانفروشی دادستانی، تعزیرات جهاد کشاورزی و وزارت صمت برای بازرسی از شبکه عرضه و توزیع گوشت، مرغ و تخم‌مرغ با حضور سرپرست دادسرای ناحیه ۱۱، ولی عصر (عج) برگزار و طی آن به تعدادی از مراکز توزیع عمده گوشت و مرغ سرکشی شد.

بارزترین مسئله‌ای که در بازدید از این مراکز خودنمایی می‌کرد «تقاضای بالا و عرضه کم گوشت» بود. روز گذشته در میدان تره‌بار بهارلو واقع در چهارراه لشکر ۸۰ کیلو گوشت گوسفندی وارداتی توزیع شد، در حالی که صفی طولانی تشکیل شده بود و اغلب مردم اظهار می‌داشتند که غالباً گوشت زود تمام می‌شود و موفق به تهیه آن نمی‌شوند.

در فروشگاه رفاه خیابان جمهوری هم که گوشت وارداتی به‌صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود، روزانه بیش از ۲۰ تا ۲۵ بسته گوشت عرضه نمی‌شود. مسئولان این فروشگاه با ارائه لیست سفارشات خود اظهار می‌داشتند: ما از هر آیتم گوشت قرمز ۵۰ تا ۱۰۰ بسته سفارش می‌دهیم، اما نهایتاً ۲۰ تا ۳۰ درصد سفارش تحویل ما می‌شود. تصویر فاکتور‌های زیر نیز مؤید این موضوع است.

عدم هماهنگی ارکان گشت مشترک راجع به مراکز هدف بازرسی و همچنین عدم ارائه اطلاعات مراکز توزیع اعم از زمان، مکان و میزان توزیع از سوی جهاد کشاورزی، کار نظارت و بازرسی را مختل کرده بود به‌طوری که به فروشگاه‌های خصوصی زنجیره‌ای هم مراجعه شد، اما تعداد گوشت دریافتی آن‌ها به‌قدری اندک بود که اصلاً ارزش بازرسی نداشت (۶ بسته گوشت چرخ‌کرده).

اما نکته دیگری که در گشت دیروز عیان شد این بود که «تخلف گرانفروشی در مراکز عمده توزیع گوشت وارداتی نزدیک به صفر است»، اما شاهد انواع دیگری از تخلفات از جمله عدم عرضه کالا هستیم، مثلاً روز گذشته از سردخانه میدان تره‌بار تعداد کمی گوشت گوسفند و سه سبد مرغ کشف شد که عرضه نشده بود و مسئول غرفه اظهار می‌داشت که گوشت‌ها را پرسنل برای منازل خود کنار گذاشته‌اند تا ببرند. هرچند که مقدار گوشت کشف‌شده اندک بود، اما شما تصور کنید اگر هر روز این کار به‌بهانه مصرف شخصی پرسنل انجام شود و هر یک از پرسنل میدان تره‌بار ۲ کیلو گوشت برای خودش یا اقوامش کنار بگذارد از بار ۸۰ کیلویی آن بازار برای مردم چه باقی خواهد ماند و مردم درصف‌مانده دچار چه مشکلاتی خواهند شد.

طی گشت با تماس تلفنی که با توسلی مسئول شبکه سراسری توزیع گوشت کشور برقرار شد، موضوع مشخص نبودن مکان، زمان و میزان گوشت توزیعی در مراکز و همچنین کمبود گوشت از وی سؤال شد که نامبرده در پاسخ گفت: میزان واردات گوشت کاهش یافته و ما هم مراکز توزیع را کاهش و اولویت را به مراکز مهم‌تری مثل بازار‌های تره‌بار داده‌ایم. علت نامشخص بودن زمان توزیع هم، تاریخ انقضای ۳ روزه گوشت‌هاست که از طرف سازمان دامپزشکی مشخص شده و به‌جهت رعایت این تاریخ زمان توزیع پس از واردات متغیر می‌شود.

توسلی همچنین از لزوم توزیع روزانه ۱۲۶ تن گوشت در تهران خبر داد و با اشاره به اینکه این میزان الآن به زیر ۱۰۰ تن کاهش یافته است، گفت: طی روز‌های آینده واردات گوشت افزایش خواهد یافت.

نکته‌ای هم که تاکنون شنیده نشده بود و در این گشت رؤیت کردیم اختلاف قیمت بین گوشت‌های وارداتی است و گوشت گرم گوسفند استرالیایی نسبت به گوشت ارمنستانی، مغولستانی و قرقیزستانی گران‌تر عرضه می‌شود.

در نهایت معاون دادستان حاضر در این گشت، معتقد بود که عدم وجود اطلاعات کافی شبکه توزیع فلسفه این گشت‌ها را زیر سؤال خواهد برد و از تأثیر آن‌ها خواهد کاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دزدِ بهادر