روایتی از اوج فقر و فلاکت کرمانشاه در زمان سلطنت پهلوی‌ها


روایتی از اوج فقر و فلاکت کرمانشاه در زمان سلطنت پهلوی‌ها

یک استاد دانشگاه و مبارز انقلابی به بیان روایتی از فقر و فلاکت ایران و استان کرمانشاه در زمان پهلوی‌ها پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛بهروز همتی در گفتگو با خبرنگار مرصاد با اشاره به جنایات رژیم پهلوی به مردم ایران اظهار داشت: آنچه که از دوران ستم‌شاهی باید بیان شود و حتی در صورت امکان به شکل تصویری برای مردم بازگو شود عقب‌ماندگی‌های عجیبی بود که در مناطق مختلف به ویژه غرب کشور وجود داشت.

وی به عقب‌ماندگی‌های استان کرمانشاه در دوران رژیم پهلوی اشاره کرد و افزود: شاید اصلا برای جوانان امروز ما قابل تصور نباشد که علاوه بر جاده های روستایی که همه خاکی بودند جاده های بین شهری ما نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نبود.

این مبارزه انقلابی ادامه داد: جاده های بین شهری ما در آن زمان عمدتا دو طرفه و اغلب خاکی بودند، برای مثال در سالهای قبل از انقلاب برای طی کردن مسیری که از کرمانشاه به قم می رفت حدود ۱۴ تا ۱۵ ساعت در مسیر بودیم و جاده نیز کاملاً خاکی بود.

وی یادآور شد: در آن زمان مسیرهای بین شهری اغلب بسیار صعب العبور و سخت بودند.

اکثر پزشکان بیمارستان‌ها بنگلادشی و پاکستانی بودند

همتی اشاره ای نیز به امکانات رفاهی کنونی داشت و در مقایسه آن با دوران پیش از انقلاب گفت: آن زمان نه امکانات گرمایشی، نه امکانات سرمایشی، نه شبکه‌ای برای توزیع گاز و نه شبکه‌ای برای توزیع نفت به آن صورت وجود نداشت و در عین حال فقر و فلاکت در تمام مناطق شهری و روستایی استان کرمانشاه هویدا بود.

وی تاکید کرد: اگر جوانان ما می توانستند شرایط و اوضاع آن زمان را درک کنند، به طور قطع و یقین علی‌رغم بسیاری از کاستی‌هایی هم اکنون وجود دارد، قدر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را می دانستند.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: من خودم به یاد دارم در استان های مختلف کشور به ویژه استان های غربی کشور اکثر پزشکان متخصص در بیمارستان های دولتی بنگلادشی، هندی یا پاکستانی بودند و ما در علوم پزشکی جزو رتبه‌های آخر جهان بودیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون به برکت انقلاب اسلامی در بسیاری از زمینه های پزشکی به طور قطع به یقین جزو کشورهای تراز اول جهان محسوب می شویم.

همتی بار دیگر اشاره ای به وضعیت بیمارستانها در دوران پهلوی داشت و گفت: من خودم به یاد دارم که حتی امکانات اولیه برای ضدعفونی کردن محل جراحت و حتی نخ بخیه وجود نداشت به صورت عادی بدون ضدعفونی کردن و حتی گندزدایی کار را انجام می دادند.

وضعیت کنونی قابل قیاس با آن زمان نیست

وی تاکید کرد: وضعیت کنونی با آن زمان اصلاً قابل قیاس نیست؛ گر چه انتظار داریم مسئولین خدمات بیشتر و موثرتری را مسئولین به این مردم شایسته ارائه دهند.

این مبارز انقلابی یادآوری کرد: در آن زمان مردم واقعا در محرومیت عمیق و عظیم به سر می بردند و اگر فیلم زندگی مردم در سال های ۵۲ تا ۵۷ وجود داشته باشد و از طریق صدا و سیما پخش شود و مقایسه ای نیز با وضعیت فعلی صورت گیرد، عمق فاجعه موجود در زمان پهلوی واقعا احساس می شود.

وی افزود: علاوه بر اینکه مردم در محرومیت استبداد به سر می‌بردند، وضعیت آموزش و پرورش نیز وضعیت مناسبی نبود.

همتی تصریح کرد: در آن زمان پوشش تحصیلی برای دوره ابتدایی کمتر از ۵۰ درصد و برای دوره های اول و دوم متوسطه نیز شاید کمتر از ۲۰ تا ۲۵ درصد بود در حالی که وضعیت کنونی با آن زمان قابل مقایسه نیست و امکانات تحصیلی خوبی وجود دارد.

محرومیتی عمیق از جانب پهلوی‌ها به مردم تحمیل شده بود

وی افزود: در آن زمان استان های غربی چون ایلام، کردستان و همدان دانشگاه نداشتند و تنها در کرمانشاه برای غرب کشور یک دانشکده به عنوان دانشکده علوم که همان دانشگاه رازی فعلی است، تاسیس شد و این دانشکده نیز تنها از سه رشته زیست شناسی ریاضی و شیمی برخوردار بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در آن زمان تعداد کل دانشجویان استان کرمانشاه در سال های ۵۴، ۵۵ و ۵۶ از مرز هزار نفر تجاوز نمی‌کرد، در حالی که هم اکنون در خیلی از شهرهای استان نیز دانشگاه ها شعبه دارند و تعداد دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاههای مختلف استان از مرز ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر عبور می کند.

وی تأکید کرد: این نشان می‌دهد که یک محرومیت عمیق از ناحیه رژیم منحوس پهلوی بر ما تحمیل شده بود و علی رغم اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب درگیر کشمکش‌های داخلی شدیم و استکبار جهانی با تمام قوت مردم را از ترکمن صحرا گرفته تا خلق کرد و خلق عرب به جان هم انداخت و در مناطقی چون سیستان و بلوچستان به پا کرد برای اینکه این انقلاب به ثمر نشیند و مردم طعم شیرین خدمات انقلاب را حس نکنند، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و هم اکنون در آستانه چهل سالگی اش به سر می برد.

همتی افزود: زمانی که با وجود ضرباتی که زدند، تلاش هایش به نتیجه نرسیدند جنگ تحمیلی ۸ ساله را بر ما تحمیل کردند که چند صد میلیارد دلار خسارت ناشی از جنگ نیز به کشور وارد شد اما به لطف خداوند تبارک تعالی ما توانستیم از تمام این سختی ها و تنگناها عبور کنیم.

وی ادامه داد: این عمدتاً به واسطه ایمانی بود که انفاس قدسیه امام راحل در دل مردم ایجاد کرده بود و ما توانستیم از تمام این گردنه های سختی که استکبار جهانی سر راه انقلاب قرار داده بود، عبور کنیم.

و اما ایران امروز ...

این مبارزه انقلابی خاطرنشان کرد: علیرغم تمام این شیطنت‌ها و مسائل و مشکلات، کشور ما هم اکنون در خیلی از زمینه‌ها جزو کشورهای تراز اول دنیا است و این در حالی است که در دوران پهلوی این گونه نبود.

وی تصریح کرد: ایران هم اکنون در فناوری نانو جزو بهترین ها است؛ همچنین در زمینه سلول های بنیادی و پژوهشگاه های رویان جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

همتی افزود: ایران اسلامی هم اکنون در ساخت موشک های بالستیک دوربرد، کوتاه برد، میان برد و همچنین موشک‌هایی که برای پرتاب ماهواره های تحقیقاتی به فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند، جزو ۱۰ کشور اول دنیا است.

وی ادامه داد: ما در پزشکی جزو کشورهای تراز اول دنیا هستیم و پیشرفت های زیادی در بسیاری از صنایع چون سدسازی داریم.

این مبارز انقلابی تاکید و خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که ما این استعدادها را پیش از انقلاب نیز داشته‌ایم اما اراده ای در رژیم منحوس پهلوی برای استفاده از این استعدادها موجود نبود و عمدتاً استعداد های ایران به خارج از کشور می رفت.

وی تصریح کرد: خیلی از متخصصین سازمان ناسای آمریکا از قدیم الایام و از دوران ستمشاهی ایرانی هستند که هنوز هم آنجا ماندند و علیرغم اینکه با پول این ملت تحصیل کرده‌اند، خدماتشان را به استکبار جهانی ارائه می دهند.

همتی گفت: به لطف خدا و انقلاب اسلامی ایران هم اکنون متخصصین در داخل کشور هستند و در حوزه هسته ای پیشرفت ها و فعالیت های خوبی داشته اند.

وی تأکید و خاطرنشان کرد: اینها همه بیانگر این است که ما استعداد های بالقوه داشتیم اما در زمان رژیم منحوس پهلوی امکانات به فعل رساندن این استعدادها فراهم نبود و اکنون نظام مقدس جمهوری اسلامی این شرایط را فراهم کرده و ما توانسته ایم در خیلی از زمینه‌ها در سطح جهان حرف اول را بزنیم.

این مبارز انقلابی در پایان اشاره‌ای به توطئه‌های استکبار علیه جمهوری اسلامی ایران داشت و افزود: به همین دلیل است که استکبار تاب و تحمل این همه پیشرفت عزت و قدرت را نداشته و به شکلهای مختلف سعی در تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد که البته آب در هاون می‌کوبند و خواست خداوند تبارک و تعالی بر این است که این ملت علیرغم مشکلات موجود از همه تنگناها عبور کند و عبور هم خواهد کرد و بر اساس حق و عدل روزی رئیس جهان خواهد شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا