«السیسی» سرکوبگر تر از «مبارک»


«السیسی» سرکوبگر تر از «مبارک»

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد: نظام «عبدالفتاح السیسی» نسبت به «حسنی مبارک» سرکوبگر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج انلاین، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی به مناسبت هشتمین سالروز انقلاب ژانویه آمریکا نوشت: پس از گذشت هشت سال از انقلاب براندازی «حسنی مبارک» رئیس جمهوری مخلوع مصر و سه دهه حکومت استبدادی، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر با اصلاح قانون اساسی درحال بررسی ریاست ابدی است.

این روزنامه گزارش داد: این سالروز برای تعدادی از مصری ها دردناک و تلخ است. السیسی پس از کودتای سال 2013 میلادی رئیس جمهوری این کشور شد و متعهد شد اینگونه اعتراض ها بار دیگر تکرار نمی شود. نظام السیسی سرکوبگرتر از نظام حسنی مبارک است و می خواهد مصر را به کشور اقتدارگرا تبدیل کند.

«هیثم الحریری» یکی از نمایندگان مخالف در پارلمان مصر گفت: هیچ کدام از خواست های مردم (زندگی، آزادی عدالت اجتماعی) حتی کرامت انسانی محقق نشده است.

براساس آمار رسمی، در طول 18 روز از انتفاضه و انقلاب مردم مصر بر حکومت مبارک در سال 2011 میلادی، 846 نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شدند تا انقلاب مصر حماسه ای برای انقلاب های عربی دیگر شد.

امروز و پس از گذشت هشت سال، دولت السیسی هرگونه صدای مخالف را سرکوب می کند. هزاران مخالف در زندان ها هستند و سانسور رسانه های افزایش یافته است. فعالیت احزاب مخالف اصلی نیز ممنوع شده است.

السیسی که با کودتا بر «محمد مرسی» رئیس جمهوری معزول مصر در سال 2013 بر مسند قدرت تکیه زد، با مبارک متفاوت است. او تنها بر ارتش و قدرت خود تکیه دارد.

در همین راستا، «طارق الخطیب» مدیر فروش املاک و مستغلات در قاهره که برادرش در انقلاب 2011 کشته شد، می گوید: السیسی به سمتی حرکت می کند که همه انقلاب فراموش شود.

از سوی دیگر، «منی الغباشی» کارشناس در سیاست مصر در دانشگاه نیویورک، می گوید: نظام السیی نوعی کاملا متفات از نظام مبارک است. این نظام بر پایه تفکر سرکوب گسترده هرگونه اعتراض مردمی و انقلابی استوار است.

از زمان کودتای السیسی بر محمد مرسی، نیروهای امنیتی، آزدی را در بازداشت مخالفان سیاسی و محدود کردن مخالفان دیدند و امروز تعدادی از روشنفکران و فعالانی که در انقلاب ژانویه 2011 میلادی شرکت داشتند، بازداشت هستند یا در تبعید به سرمی برند.

این روزنامه گزارش داد که السیسی برای تغییر نظام سیاسی مصر آماده می شود. این اقدام با اصلاح قانون اساسی انجام می گیرد، به طوری که به او اجازه می دهد تا پس از دوره ریاست جمهوری کنونی که مدت آن چهار سال است، در قدرت بماند. هواداران السیسی در پارلمان مصر تلاش می کنند تا پیشنهاد اصلاح قانون اساسی را برای تمدید دوره ریاست وی ارایه دهند و همچنین رسانه های مصر این پیشنهاد را ترویج دهند.

السیسی ادعا می کند که دولتش برای تضمین امنیت و ثبات مصر فعالیت می کند، اما بیشترین خشونت ها در تاریخ مصر را پس از حمله خونین برای سرکوب مخالفان در سال 2013 میلادی را رقم زد که بیش از یکهزار کشته برجای گذاشت.

السیسی درباره بهبود وضعیت اقتصادی در دوره ریاست خود می گوید، اگرچه میلیاردها دلار از عربستان و امارات دریافت کرده و از صندوق بین المللی پول به ارزش 12 میلیارد دلار قرض گرفته است؛ اما در نتیجه این بدهی سطح معیشتی بیشتر مصری ها کاهش یافته است.

این درحالی است که همچنان خواسته انقلابگران برجای خود باقی است و انقلاب در روح و قلب مردمی که در ژانویه 2011 شرکت کردند، همچنان زنده است. احتمال دارد که این خاکستر زیر آتش در نتیجه تداوم سرکوبگری دوباره شعله ور شود.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی تراکتور مشخص شد