آبرو و استقلال یا اراده کاخ سفید؟


آبرو و استقلال یا اراده کاخ سفید؟

به گفته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی احتمالا دوشنبه (8بهمن) سازوکار ویژه مالی اروپا اعلام می‌شود.

با توجه به اینکه آلمان و فرانسه مشترکا اعلام کرده‌اند که سازوکار مالی بین ایران و اتحادیه اروپا SPV به‌زودی تصویب و تعریف خواهد شد، اشاره کاملا مثبتی از سوی این اتحادیه برای همکاری مالی و تجاری با ایران تلقی می‌شود. با توجه به اینکه اساسا برجام توافقنامه بین‌المللی است و همه طرف‌های امضاکننده ملزم به اجرایی کردن بندهای این توافقنامه هستند، ولی آمریکا از برجام خارج شد و کشورهای اروپایی را برای قطع رابطه مالی و تجاری با ایران تحت فشار قرار داد.

با این حال به نظر می‌رسد رویکردی از سوی اتحادیه اروپا برای حفظ استقلال مالی و اقتصادی خودش خارج از اراده کاخ سفید وجود دارد. متاسفانه در طول ماه‌های گذشته، اتحادیه اروپا موضع شفافی اتخاذ نکرد ولی با سفری که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه به اروپا داشت و مذاکراتی که بین مسئولان دستگاه دیپلماسی ایران و مقامات اتحادیه اروپا، مخصوصا مسئول سیاست خارجی این اتحادیه خانم فدریکا موگرینی صورت گرفت به نظر می‌رسد که الان اتحادیه اروپا برای حفظ آبرو و استقلال خودش تمایل دارد که یک کانال مالی(SPV) با ایران برقرار کند.

باید در انتظار عملیاتی شدن این طرح بود و اگر ظرف روزهای آینده این سازوکار مالی بین ایران و اتحادیه اروپا برقرار شود، می‌توان گفت که اتحادیه اروپا مسیر کاملا مستقل و جداگانه‌ای از شیوه‌های تهاجمی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اتخاد کرده است.

سخنان هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در مورد آمادگی این کشور برای ایجاد کانال ارتباطی مالی بین ایران و اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که این اتحادیه در حال فاصله گرفتن از سیاست‌های کاخ سفید است. اگر این طرح عملیاتی شود یک فصل جدیدی در روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا ایجاد و گشوده خواهد شد و سیاست‌های آمریکا در جهان شکست خواهد خورد.

منتشرشده در روزنامه آرمان/ 8 بهمن 97

کد خبر 1226819

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان