ایران؛ طراح بزرگ ترین سد خاکی جهان


ایران؛ طراح بزرگ ترین سد خاکی جهان

مدیرعامل شرکت مهاب قدس: ایران به عنوان طراح و مشاور ساخت بزرگ ترین سد خاکی جهان انتخاب شد

ناصر ترکش دوز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: ایران با برنده شدن در مناقصه ساخت بزرگترین سد و نیروگاه برقابی آفریقا بعنوان طراح و مشاور ساخت بزرگترین سد خاکی جهان انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه این سد خاکی ۱۷ کیلومتر است گفت:مخزن دریاچه این سد ۶ برابر دریاچه سد کرخه (بزرگترین سد ایران) معادل ۳۵ میلیارد متر مکعب است.
وی با بیان اینکه این طرح دارای یک سد خاکی و یک سد بتونی - غلطکی است گفت: نیروگاه این سد نیز با قدرت تولید ۲ هزار و ۱۵۰ مگاوات بزرگترین نیروگاه برقابی آفریقا است.


مدیر عامل شرکت مهاب قدس با اشاره به مشارکت روسیه و یک شرکت محلی در اجرای این پروژه ادامه داد: در این مناقصه ۳۹ شرکت که شامل بزرگترین شرکت‌های مهندسی جهان از آمریکا و اروپا است حضور داشتند که ایران با امتیاز بالا در بخش فنی توانست برنده این مناقصه باشد.
ترکش دوز سهم ایران از این طرح را ۶۰ درصد، روسیه را ۳۰ درصد و شرکت محلی را ده درصد عنوان کرد و ادامه داد: برآورد اولیه در ساخت این سد ۳۰۷ میلیون دلار و سهم ما از انجام آن ده میلیون یورو است که قطعاً با ورود به اجرای طرح این سهم افزایش خواهد یافت و البته این بزرگترین طرح خارجی و درآمدزای ارزی برای کشور است.

وی با اشاره به افتخار آمیز بودن برنده شدن در این مناقصه بزرگ برای کشور گفت: ما بزودی برای انجام مراحل بعدی اجرای این طرح و عقد قرارداد به آفریقا خواهیم رفت.

ایران تاکنون در ۱۲۰ مناقصه در فهرست کوتاه قرار گرفته

مدیرعامل شرکت مهاب قدس با بیان اینکه ایران تاکنون در ۱۲۰ مناقصه در فهرست کوتاه قرار گرفته است افزود: در هر مناقصه ده‌ها شرکت حضور پیدا می‌کند که از بین آن‌ها یک فهرست کوتاه بر اساس امتیاز فنی و رقم پیشنهادی انتخاب می‌شود که ما تاکنون در ۱۲۰ مناقصه در فهرست کوتاه و در ۳۰ مناقصه نیز برنده نهایی بوده ایم که تاکنون نیمی از این پروژه‌ها اجرایی شده است.
ترکش دوز با اشاره به ساخت بزرگترین نیروگاه برقابی کشور آذربایجان که طراح و مشاور ساخت آن ما بوده ایم گفت: این نیروگاه بازنگری، به روزرسانی و مدرن شده و هم اکنون بخش عمده‌ای از برق این کشور را تامین می‌کند.
وی برنده شدن مناقصه ساخت سد در کشور عمان را نیز از دیگر افتخارات این شرکت دانست و گفت:: حضوردر عمان به دلیل ساختار ثابت سیاسی و نفت خیز بودن آن برای همه ابرقدرت‌های مهندسی جهان جذاب است که هم اکنون ما موفق به کسب امتیاز طراحی و مشاوره برای ساخت ۶ سد را دریافت کرده ایم که تاکنون طراحی سه سد به پایان رسیده و در انتظار اعلام سه سد دیگر هستیم.

احداث تصفیه خانه و آبرسانی به سه شهر از کشور ازبکستان

وی احداث تصفیه خانه و آبرسانی به سه شهر از کشور ازبکستان را از دیگر طرح‌های انجام شده دانست و ادامه داد: این طرح از طریق بانک توسعه اسلامی به مناقصه گذاشته شده بود که ما در آن برنده شده ایم و بزودی برای طراحی و نظارت بر ساخت آن به کشور ازبکستان خواهیم رفت.
مدیر عامل مهاب قدس با بیان اینکه یک طرح نیز در نیجریه ازجانب این شرکت اجرا شده است گفت:: تحویل این طرح ۶۰ روز به طول انجامید، زیرا رقبای ایران به دنبال بر هم زدن مناقصه بودند، اما موفق نشدند.
ترکش دوز افزود: طراحی و نظارت بر احداث ۲۰۰ سد بزرگ، ۱۷ هزار مگاوات نیروگاه برقابی، ۷ هزار کیلومتر آبرسانی با لوله‌های قطر ۱/۵ متر و احداث تصفیه خانه برای ۴۰ میلیون نفر از طرح‌های اجرا شده توسط این شرکت است که سبب کسب امتیاز بالا در عرصه‌های بین المللی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس