معاونت اقتصادی وزارت خارجه هیچ گزارشی از عملکرد 10 ماهه خود ارائه نکرده است


معاونت اقتصادی وزارت خارجه هیچ گزارشی از عملکرد 10 ماهه خود ارائه نکرده است

جعفرپور گفت: در 10 ماه اخیر که معاونت اقتصادی وزارت خارجه تشیکل شده، هیچ گزارش دریافت نشده و در سایت وزارت خارجه فقط اخبار اقتصادی منتشر می شود و خبری از برنامه ها و دغدغه های معاونت اقتصادی وزارت خارجه نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خانه ملت، «جمشید جعفرپور» در نشست علنی امروز (دوشنبه، 8 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی سوال خود از محمدجواد ظریف اظهار داشت: محور کلی سوال من دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه است. در کمیسیون امنیت ملی که سوال مطرح شد، بحث دیپلماسی اقتصادی را مطرح کردند.

نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دشمن اکنون با برنامه ریزی های خود به دنبال این است تا با جنگ اقتصادی و روانی مردم را مستأصل کند و در دی ماه گذشته نیز شاهد ماجراهایی بودیم.

وی افزود: معتقدم اگر ملت ایران یک سال این شرایط را تحمل کنند، شکست خوردن دشمن را جشن می گیریم، اما موضوعی که دارای اهمیت است چگونه گذرانده شدن این سال است.

جعفرپور با بیان اینکه برجام اروپایی محقق نمی شود، ادامه داد: قرار شد SPV در سیزدهم آبان و سپس گفته شد در ژانویه این کانال مالی بین ایران و اروپا ایجاد می شود اما همچنان خبری نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه کتباً به وزارت خارجه درخصوص وضعیت عملکرد دیپلماسی اقتصادی نامه نوشتم اما پاسخی داده نشد و مجبور به طرح سوال شدم، گفت: ایراداتی به وزارت خارجه وارد است، اول اینکه بخش ساختاری وزارت خارجه درخصوص دیپلماسی اقتصادی دچار مشکل است.

وی بیان کرد: آقای ظریف پس از کسب رأی اعتماد، بر تاسیس معاونت اقتصادی در وزارت خارجه تاکید کردند و از کارکرد آن را معرفی توانمندی های داخلی ایران به خارج دانستند.

جعفرپور اظهار داشت: معاون اقتصادی ظریف سال گذشته انتخاب شد اما در آن شرایط که ترامپ تهدید به خروج از برجام می کرد، آقای انصاری سفیر وقت ایران در هند به عنوان معاون اقتصادی معرفی شدند ولی همچنان در هند باقی ماندند تا دو ماه باقی مانده دوره سفارشتان به پایان برسد. که این موضوع نشان دهنده عدم توجه به جایگاه و اهمیت دیپلماسی اقتصادی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: در 10 ماه اخیر که معاونت اقتصادی وزارت خارجه تشیکل شده، هیچ گزارش دریافت نشده و در سایت وزارت خارجه فقط اخبار اقتصادی منتظر می شود و خبری از برنامه ها و دغدغه های معاونت اقتصادی وزارت خارجه نیست.

جعفرپور ادامه داد: در بعد عملکردی انتقاداتی به وزارت خارجه و دیپلماسی اقتصادی این وزارتخانه وارد است، زیرا گاهی ماه ها از داشتن سفیر در کشور ها محروم هستیم. 7ماه در هند و 8ماه در چین سفیر نداشته‌ایم این شرایط به معنای تعطیلی دیپلماسی اقتصادی است.

وی افزود: اکنون ۱۱ ماه از تشکیل معاونت اقتصادی گذشته است اما آیا تغییری در ساختار سفارت خانه ها انجام شده است؟ در سفارت ترکیه در عراق بیش از ۲۰ کارشناس اقتصادی وجود دارد، سوال این است که تعداد نیروهای فعال اقتصادی ایران در سفارتخانه بغداد چند نفر است؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در دیپلماسی های فعال اقتصادی مشکلات امنیتی تبدیل به فرصت می شوند، به لحاظ سیاسی ایران مواضع خوبی در عراق، سوریه، یمن و قطر اتخاذ کرده ایم اما تبدیل به فرصت اقتصادی نشده‌اند. تیر ماه سال ۹۶ کشور کوچک اما ثروتمند قطر با ۱۵۰ میلیارد دلار تولید ناخالص تحریم شد و ترکیه از آنها حمایت سیاسی کرد و ایران، آسمان و دریای خود را در اختیار قطر قرارداد .

وی افزود: صادرات ایران به قطر در ۹ ماهه اول سال گذشته ۲۰ میلیون دلار بوده اما صادرات ترکیه به قطر ۱ میلیارد و ۸۰ میلیون دلار بوده است، در چهار ماه اول تحریم قطر، صادرات ترکیه به قطر ۹۰ درصد افزایش یافت اما ایران بسیار کُند عمل کرد. تنها فایده اقتصادی ایران که در اعضای حمایت از قطر به دست آورد این بود که ایران را به ۸۵ کشوری که لغو روادید کرده بودند اضافه کردند تا ایرانی ها برای ۱۴ تا ۳۰ روز بدون ویزا به قطر بروند و بندری را در اختیار ایران قرار دادند که یک سوله ۶۰۰ متر مربعی دارد که از داشتن زیرساختنیز محروم است.

جعفرپور بیان کرد: اما شرکت‌های اروپایی شرکت های ترکیه ای پروژه های راهسازی، ورزشگاه سازی و خدمات عمومی قطر را بر عهده گرفته‌اند. کالاهای ایرانی با سخت ترین استانداردها در قطر به آزمایشگاه فرستاده می شوند اما کالاهای ترکیه ای هیچگاه چنین سخت گیری هایی را در مورد آنها اجرا نمی شود./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس