خشم و شکستن اشیا | عصبانیت و شکستن ظروف


خشم و شکستن اشیا | عصبانیت و شکستن ظروف

خشم و شکستن اشیا : چرا هنگام عصبانیت اشیا را میکشنیم ؟ تخلیه خشم با شکستن اشیا خوب است یا نه ؟ در اینجا با مقاله ای درباره سلامت روان ، بررسی علل شکستن اشیا در عصبانیت در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.     کتک زدن خود هنگام عصبانیت ، خشم و … نوشته خشم و شکستن اشیا | عصبانیت و شکستن ظروف اولین بار در پورتال جامع ایران بانو پدیدار شد.

روان ، بررسی علل شکستن اشیا در عصبانیت در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

خشم و شکستن اشیا | عصبانیت و شکستن ظروف

کتک زدن خود هنگام عصبانیت ، خشم و شکستن اشیا

تخلیه خشم با شکستن اشیا؟!

راهکار متفاوت چینی ها برای غلبه بر خشم در سایت های داخلی، خارجی و شبکه های اجتماعی بازدید فراوانی داشته است و بعضی افراد با انتشار کامنت هایی گفته اند که ای کاش از آن ها یاد بگیریم و ما هم چنین اتاق هایی بسازیم تا شاهد کاهش بروز خشم در سطح جامعه باشیم.

موضوع این است که به تازگی اتاقی به نام «اتاق خشم» در چین افتتاح شده و مردم به خصوص جوانان چینی استرس و عصبانیت خود را در این اتاق خالی می کنند. آن ها در این اتاق لوازم الکترونیکی، وسایل منزل، بطری ها و مانکن های مختلف را خرد می کنند و می شکنند تا تنش هایشان کم شود. همچنین این اتاق مجهز به چکش و چماق است و شرکت کننده ها می توانند خشم شان را روی وسایل از کار افتاده خالی کنند. در ادامه نگاهی روان شناسانه به این ایده برای کنترل و تخلیه خشم و میزان تاثیراتش خواهیم داشت.

تخلیه خشم با مشت زدن به کیسه بوکس؟!

یک باور عمومی نه چندان صحیح که همه ما با آن برخورد کرده ایم، این است که هیجانات خود را تجربه کنید تا خالی شوید و احساس راحتی کنید. این موضوع در خصوص هیجاناتی مانند غم و خشم زیاد گفته می شود اما این باور تا چه حد از نظر علمی صحت دارد و به چه میزان می توان به آن استناد کرد؟ عموم مردم فکر می کنند اگر هنگام ناراحتی گریه کنند، حال شان بهتر می شود در صورتی که معمولا پس از گریه احساس غم با شدت بیشتری باقی می ماند و فرد نه تنها بهتر نمی شود، بلکه احساس ناراحتی بیشتری می کند. همچنین گاهی اوقات شاهد این هستیم که به افراد پیشنهاد می شود که خشم ات را روی کیسه بوکس خالی کن و تا می توانی به آن مشت بزن یا چیزی را بشکن یا کاغذها را پاره کن تا خشم ات تخلیه شود. حال بیایید بررسی کنیم و ببینیم این نظریات از کجا نشئت می گیرد و از نظر علمی تایید می شود یا نه؟

تصوری رایج اما تایید نشده درباره راه های تخلیه هیجان

یکی از روان شناسان معروف به نام «فروید» اعتقاد داشت که تخلیه هیجانی یعنی ابراز جسمانی هیجان به وسیله یادآوری رویداد ناراحت کننده باعث برطرف شدن ناراحتی می شود. در فرهنگ عامه، اصطلاح تخلیه هیجانی به ابراز هیجان فرد به عنوان راهی برای کاهش دادن خصومت و پرخاشگری اشاره دارد. یعنی برای مثال اگر از دست رئیس خود عصبانی هستید با یادآوری آن موضوع و مشت زدن به کیسه بوکس اسباب راحتی خود را فراهم می کنید اما تحقیقات جدید نشان می دهد این موضوع از نظر علمی تایید نشده و باعث کاهش هیجانات منفی نمی شود. برای شاهد این ادعا به دو تحقیق در این زمینه که به تازگی انجام و نتایج آن هم در منابعی معتبر چاپ شده است، اشاره می کنیم.

نتایج جالب ۲ آزمایش مرتبط با این موضوع

در تحقیقی که سال ۲۰۱۷ انجام شد به گروهی از دانشجویان انگلیسی گفته شد که تخلیه هیجانی راه مناسبی برای تخلیه خشم است و به گروه دیگر عکس این موضوع گفته شد. سپس در شرایط آزمایشی این دانشجویان را خشمگین کردند و به طور ساختگی به شدت از مقاله آن ها انتقاد کردند. دانشجویانی که پیام تخلیه هیجانی را به صورت مثبت دریافت کرده بودند، نه تنها تمایل بیشتری داشتند تا به کیسه بوکس مشت بزنند بلکه با کسی که منتقد مقاله آن ها بود به شدت پرخاشگرانه رفتار کردند. آن ها حتی به افراد بی گناهی که در برانگیختن خشم آن ها نقشی نداشتند پرخاشگری نشان دادند.

در تحقیق دوم به دانشجویان دختر و پسر یک دانشگاه گفته شد که در حال مشت زدن به کیسه بوکس به فردی فکر کنند که آن ها را عصبانی کرده است. این گروه از دانشجویان پرخاشگری بیشتری نشان دادند. در صورتی که به گروه دیگر گفته شد که در حال مشت زدن به تناسب جسمانی و خوش اندام شدن فکر کنند. این گروه به فردی که آن ها را عصبانی کرده بود به مراتب پرخاشگری کمتری نشان دادند.

ایده اتاق خشم شکست خورده است

این دو آزمایش به خوبی نشان می دهند که ایده اتاق برای تخلیه خشم که به تازگی در چین راه افتاده، ایده ای شکست خورده است و نه تنها خشم را کاهش نمی دهد بلکه باعث طول کشیدن این هیجان هم می شود. با این توضیحات واضح است که اجرایی کردن آن در بقیه کشورها علمی به نظر نمی رسد.

۵ توصیه برای کاهش خشم به صورت اصولی

همه ما به دلایل مختلفی در طول روز، ممکن است عصبانی شویم اما آن هایی موفق ترند و بعد از تجربه خشم از رفتارهای شان پشیمان نخواهند شد که به درستی این هیجان را مدیریت کنند. در ادامه به تعدادی راهکار اشاره می کنیم تا باعث شود خشم خود را به طور موثری کنترل کنید.

خشم و شکستن اشیا | عصبانیت و شکستن ظروف

نشانه های آدم عصبی

۱- تنفس شکمی یا دیافراگمی را یاد بگیرید. با سه شماره نفس را به داخل ریه ها بکشید و با سه شماره آن را خارج کنید. این فرایند را به آهستگی انجام دهید و در طول روز تمرین کنید.

۲- از یک تا ۱۰۰ یا از ۱۰۰ تا یک بشمارید. این کار به مغز شما فرصت می دهد تا موقعیت خشمگین کننده را تحلیل کنید و فوری واکنش نشان ندهید یا به اصطلاح اجازه بدهید خون به مغزتان برسد.

۳- تا می توانید به زمان حال فکر کنید و به ذهن خود اجازه پرواز به گذشته و یادآوری خاطرات نامطلوب را ندهید.

۴- تکنیک های تن آرامی یا ریلکسیشن را یاد بگیرید و تمرین کنید. این کار از تنش و انقباض عضلات کم می کند و به شما آرامش می دهد. می توانید این فرایند را با شنیدن یک موسیقی آرام بخش همراه کنید.

۵- آخرین نکته دور شدن از موقعیت و فاصله گرفتن از شخصی است که باعث عصبانیت شما شده است. برای مثال اگر با همسرتان مشاجره می کنید به جای ادامه دادن دعوا به اتاق دیگری بروید و تا زمان آرام شدن بیرون نیایید یا هنگام دعوا با همکار یا رئیس خود به بیرون از اداره بروید تا فرصتی برای آرام شدن به خود داده باشید.

شوهرم هنگام عصبانیت یا خودش را می‌زند یا چیزی را می‌شکند!

خانمی ۲۰ ساله‌ام. ۷ ماه است که ازدواج کرده‌ام. همسرم وقتی عصبانی می‌شود حتما باید چیزی بشکند یا خودش را بزند تا آرام بگیرد. بیشتر زمانی این کار را انجام می‌دهد که من متوجه دروغش می‌شوم یا از او انتقاد می‌کنم. پدرم تعصبی است و اگر از مشکلات ما مطلع شود، مانع ادامه زندگیمان می‌شود، ولی من همسرم را دوست دارم و به هیچ عنوان نمی‌خواهم او را از دست بدهم. چه کنم؟

تصویر شوهرم هنگام عصبانیت یا خودش را می‌زند یا چیزی را می‌شکند!

مهم‌ترین هدف ازدواج، رسیدن به آرامش است و زوج‌ها باید آرامش دهنده‌های خوبی برای هم باشند و با رفتار‌هایشان به یکدیگر آرامش بدهند. زمانی همسران می‌توانند آرامش دهنده خوبی باشند که خودشان انسان‌های آرامی باشند ضمن اینکه ازدواج و همسرداری، مهارت‌هایی می‌طلبد که زوجین باید آن‌ها را آموزش ببینند.

موانع آرامش در زندگی مشترک

دو دلیل می‌تواند مانع آرامش و خوشبختی در زندگی مشترک شود، اول اینکه خود همسران آرام نیستند و شخصیت آرامی ندارند که در این صورت باید به یک روان‌شناس مراجعه کنند و دوم اینکه مهارت‌های همسرداری را نیاموخته‌اند. در ضمن، اینکه شما شوهرتان را دوست دارید، نکته بسیار مثبتی است. با این حال، مهارت‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد می‌تواند به شما در حل مشکلتان کمک کند.

به همسرتان آرامش بدهید

باید سعی کنید با کارهای بزرگ و کوچک به شوهرتان آرامش دهید. این رفتار‌ها می‌تواند شامل محبت، توجه، احترام و… باشد. یادتان باشد که همزمان با انجام رفتارهای آرامش دهنده باید رفتارهایی از قبیل توهین، تحقیر، تهدید، فحاشی، سرزنش و… نداشته باشید چرا که این‌ها نقش آرامشگری شما را از بین می‌برند و شاید سر زدن چنین رفتارهای اشتباهی از سمت شما، باعث شده که همسرتان نتواند عصبانیتش را کنترل کند و دست به کارهای غیر منطقی مانند زدن خود و شکستن اشیا کند.

عصبانی شدن حق همه انسانهاست اما نه با توهین و تحقیر. هرگاه همسرتان عصبانی شد به او کمک کنید تا احساساتش را بیان کند و سعی کنید شنونده خوبی باشید.

انتقاد کنید، اما اصولی

یکی از مهارت‌های زوجین، تفکر انتقادی است و انتقاد بجا، بموقع و به‌اندازه می‌تواند به بهبود روابط بین شما و شوهرتان منجر شود. انتقاد سالم را باید در شرایطی که او سرحال و شاداب است، مطرح کنید و ضمن بیان نکات مثبت شخصیتش، نکته مورد نظرتان را هم مطرح کنید و از او بخواهید درباره رفتارش فکر کند و برای بهبودی روابطش با شما، رفتارهای اشتباهش را اصلاح کند.

احساسی تصمیم نگیرید

زن و شوهرهایی که بلوغ عقلانی دارند، تنش را جزو مسائل طبیعی می‌دانند بنابراین توجه داشته باشید زمانی که مشکلی بین شما و شوهرتان پیش می‌آید، می‌توانید با رفتارهای عقلانی آن را رفع کنید. همچنین با توجه به نکته‌ای که درباره پدرتان گفته‌اید، بهتر است از انتقال این مسائل به پدر، مادر و دیگران تا حد امکان خودداری و تلاش کنید این مشکل را خودتان حل کنید زیرا انتقال این مسائل ممکن است آسیب‌های زیادی برای شما و آینده زندگی مشترکتان به دنبال داشته باشد. (محمدباقر ذبیحی – کار‌شناس ارشد روانشناسی/خراسان)

خشم و شکستن اشیا | عصبانیت و شکستن ظروف

شکستن ظروف در دعوا

خشم و شکستن اشیا | عصبانیت و شکستن ظروف

منبع : جام جم سرا/ جام جم آنلاین / برترین ها/ روزنامه خراسان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار