احسان ایرانیان برای تامین وسایل گرمایشی استاندارد


احسان ایرانیان برای تامین وسایل گرمایشی استاندارد

سلامت نیوز: تجهیز 2 هزار کلاس سیستان وبلوچستان به سیستم گرمایشی آغاز شده است به همت جمعیت هلال احمر تا امروز ٥٢٤ بخاری برای کلاس های سیستان تأمین شده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند، ققنوس پرنده ای افسانه ای است که هر هزار سال یک بار بر توده ای بزرگ از هیزم بال می گشاید و آواز می خواند؛ چون از آواز خود به وجد و اشتیاق آمد، به منقار...

سلامت نیوز: تجهیز ۲‌هزار کلاس سیستان‌وبلوچستان به سیستم‌ گرمایشی آغاز شده است به همت جمعیت هلال احمر تا امروز ٥٢٤ بخاری برای کلاس‌های سیستان تأمین شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند، ققنوس پرنده‌ای افسانه‌ای است که هر‌ هزار ‌سال یک‌بار بر توده‌ای بزرگ از هیزم بال می‌گشاید و آواز می‌خواند؛ چون از آواز خود به وجد و اشتیاق آمد، به منقار آتشی می‌افروزد و با سوختن در آتش تخمی از این پرنده شکل می‌گیرد که بلافاصله آتش می‌گیرد و می‌سوزد و از خاکستر آن ققنوسی دیگر متولد می‌شود. ققنوس در اغلب فرهنگ‌ها نماد جاودانگی و عمر دگربار است؛ در ادبیات کشور ما نیز ققنوس به ‌عنوان نماد زایش حضور داشته است. از منطق‌الطیر عطار نیشابوری تا شعر نو نیمایوشیج؛ ققنوس به ‌طور کلی برای عموم مردم ما داستان یا بهتر بگوییم افسانه‌ای شناخته‌شده است و هر جایی نام این پرنده افسانه‌ای شنیده می‌شود، همه می‌دانند ماجرا بی‌ربط به برآمدن زندگی از خاکستر و آتش نیست.


شعله‌های بی‌رحم از شین‌آباد تا زاهدان
صبح بیست‌وهفتم آذر ماه بود که خبری تلخ اما آشنا از آتش‌سوزی بخاری نفتی و سوختن چند دختربچه کلاس اولی در سیستان‌وبلوچستان روزهای آخر پاییز را به کام همه تلخ کرد. بر اثر واژگون‌شدن بخاری نفتی و آتش‌سوزی در یکی از کلاس‌های دبستان و پیش‌دبستانی غیرانتفاعی دخترانه اسوه حسنه شهر زاهدان مرکز استان سیستان‌وبلوچستان ٤ دانش‌آموز کلاس اولی در شعله‌های آتش سوختند. خبر آتش‌سوزی بخاری نفتی را قبلا هم در مناطق محروم کشور شنیده بودیم؛ بدترین و تلخ‌ترینش داستان دختران شین‌آباد است که شاید هیچ‌وقت فراموش نشود. ٦‌ سال پیش، درست در همین آذر ماه بود که نقص تجهیزات گرمایشی در مدارس کشور حادثه‌ای دیگر آفرید و بخاری نفتی یکی از کلاس‌های مدرسه‌ای در روستای شین‌آباد آتش گرفت و ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدید شدند؛ دو نفر از آنها بر اثر شدت جراحات وارده فوت کردند و سه نفرشان انگشتان دستشان را در شعله‌های آتش جا گذاشتند؛ حادثه شین‌آباد عوارض روحی و اجتماعی جدی برای حادثه‌دیدگان، اعضای خانواده آنها و ساکنان روستا ایجاد کرد.


احساس مسئولیت در حوزه دغدغه اجتماعی
نقص تجهیزات گرمایشی در مدارس کشور به‌ویژه مناطق محروم و روستاهای دورافتاده که اغلب گازکشی نشده‌اند، یکی از چالش‌های مهم سال‌های اخیر است که به عزم جدی برای تکرارنشدن حوادث این‌چنینی نیاز دارد. جمعیت هلال ‌احمر در این حوزه هیچ مسئولیت و وظیفه تعریف‌شده قانونی ندارد؛ اما بر اساس احساس مسئولیتی که این نهاد مردمی در حوزه‌های اجتماعی دارد، در این حوزه وارد عمل شده است. اساسنامه هلال ‌احمر بر پایه اهداف بشردوستانه است و علاوه بر نقش‌آفرینی در بحران‌هایی مانند سیل و زلزله، جمعیت هلال‌ احمر نقش مهمی در تسکین آلام مردم ایفا می‌کند. نزدیک‌ترین شاهد این موضوع ایفای نقش بسیار ارزشمند در طرح نذر آب و تأمین آب آشامیدنی مناطق متأثر از خشکسالی سیستان‌وبلوچستان است.


بعد از حادثه‌ای که به دلیل استفاده از بخاری غیر استاندارد در زاهدان رخ داد و عواطف بسیاری از مردم را جریحه‌دار کرد، جمعیت هلال ‌احمر با وجود کمبود اعتبارات مسئولیت اجتماعی خود را در تسکین آلام مردم مد نظر قرار داد و تأمین وسایل گرمایشی استاندارد مدارس پیش‌دبستانی و دبستانی این استان را با اعتبارات داخلی خود تقبل کرد. به گفته دکتر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر در این طرح خیرخواهانه که ققنوس نام گرفت، قرار است تا مهر ۹۸ برای مدارسی که شوفاژ و موتورخانه لازم دارند، اقدام لازم برای گرمایش استاندارد انجام شود و جمعیت هلال‌ احمر تلاش می‌کند که به تعهدات خود برای تجهیز حدود دو ‌هزار کلاس با هزینه‌ای بالغ بر ١٠‌میلیارد تومان عمل کند. ققنوس جمعیت هلال‌ احمر چند هفته بعد از آتش‌سوزی مدرسه دخترانه در زاهدان جان گرفت و امروز با رسیدن به دومین ماه از فصل زمستان به مرحله‌ای رسیده است که به گفته رئیس سازمان داوطلبان هلال ‌احمر مدارس یک کلاسه و دو کلاسه دبستانی و پیش‌دبستانی استان سیستان‌و‌بلوچستان به وسایل گرمایشی تجهیز شده و نوبت به مدارس پرجمعیت‌تر رسیده است.


از دادرس تا ققنوس با سازمان داوطلبان
محمد نصیری عنوان می‌کند: «پس از این حادثه جمعیت هلال ‌احمر وظیفه خود دانست که در راستای تأمین وسایل گرمایشی مراکز دبستانی و پیش‌دبستانی با استفاده از ظرفیت‌های خود و کمک‌های مردمی به کمک آموزش‌وپرورش برود. ضمن این‌که پیش از این اتفاق، سازمان داوطلبان این جمعیت تفاهمنامه‌ای با وزارت آموزش‌وپرورش به نام «دادرس» منعقد کرده بود که بر اساس آن هلال ‌احمر به آموزش دانش‌آموزان در مقابله با بحران و بلایا می‌پرداخت. به گفته این مسئول، جلسه‌ای با وزارت آموزش‌و‌پرورش برگزار شد و رئیس سازمان جوانان و خزانه‌دار جمعیت در منطقه نیاز‌های موجود را احصاء کردند و بر این اساس ۵۲۴ مدرسه یک‌کلاسه و دوکلاسه در استان نیاز به سیستم‌های تابشی داشتند و ما می‌توانستیم به سرعت آنها را تأمین کنیم، هزینه آن برای هر کلاس یک‌میلیون تومان بود که در مرحله اول خود جمعیت بسته‌ای اولیه شامل ۲۴۵ عدد آن را تأمین کرد.


هزار کلاس درس در سیستان تا پایان ‌سال ایمن گرم می‌شوند
ققنوس مانند هر طرح مردمی دیگر دست یاری مردم خیرخواه و انساندوست را نیز به گرمی می‌فشارد؛ پس از تأمین بسته اولیه برای مشارکت خیرین و مردم در ققنوس فراخوان داده شد؛ ضمن این‌که بنیاد برکت نیز برای مشارکت در این‌ کار اعلام آمادگی کرد و بر اساس اظهارات نصیری با مشارکت این بنیاد کمپینی با همین عنوان طراحی شد. پس از اعلام فراخوان و طراحی کمپین، ۵۲۴ بخاری مستقر در استان سیستان‌وبلوچستان برای مدارس یک‌کلاسه و دوکلاسه تأمین شد.
براساس اعلام سازمان نوسازی مدارس، ۸‌ هزار سیستم گرمایشی برای مدارس دوکلاسه به بالا در این استان نیاز است و در حال حاضر جمعیت هلال احمر تأمین بخاری برای مدارس دوکلاسه به بالا را آغاز کرده است. با توجه به این‌که برای این مدارس نیاز به پکیج‌های گرمایشی و برای مدارس ۶ کلاسه به بالا نیز به شوفاژ‌های موتورخانه‌ای نیاز است، جمعیت هلال ‌احمر و بنیاد احسان برکت تأمین پکیج گرمایشی ۲‌هزار کلاس را تقبل کردند. نصیری پیش‌بینی می‌کند تا پایان ‌سال حدود یک‌هزار کلاس از نظر سیستم گرمایشی تجهیز و تا پایان ٦ ماه نخست ‌سال آینده تمامی ۲‌هزار کلاس مورد تعهد انجام شود.
شعار طرح ققنوس این است: «اثر احسان همیشگی است». واقعیت هم بدون‌ شک همین است. اثر نیکی، خیر و احسان هیچ وقت ناپدید نمی‌شود و برکت و احسان بیشتری به دنبال خواهد داشت. بخاری‌های ققنوس تا سالیان‌ سال کلاس‌های تربیت نسل آینده این مرز و بوم را گرم می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان:

شادی به مدارس سیستان بازگشته است

رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگوی کوتاهی با «شهروند» از فضای خوشایندی که طرح ققنوس در مدارس سیستان‌وبلوچستان ایجاد کرده است، می‌گوید.
جمعیت هلال‌احمر برای دومین بار در یکی از دغدغه‌های استان سیستان وارد عمل شده است؛ گرمایش کلاس‌های سیستان‌وبلوچستان.
بله، بعد از حادثه آتش‌سوزی مدرسه‌ای در شهر زاهدان که متاسفانه چهار نفر از دانش‌آموزان جانشان را از دست دادند، همه مردم کشورمان تحت‌تاثیر قرار گرفتند و متاثر شدند. جمعیت هلال‌احمر و شخص دکتر پیوندی در راستای مسئولیت بشردوستانه و خیرخواهانه تصمیم گرفتند در این موضوع وارد شوند و مدارس پیش‌دبستان و دبستان این استان را پوشش دهند و سیستم گرمایش استاندارد برای این مدارس تامین شود.


شما در استان در ابتدا چه اقداماتی انجام دادید و روند اجرای طرح به چه صورت است؟
ارتباطاتی با آموزش‌وپرورش استان و سازمان نوسازی مدارس استان برقرار شد و نیازسنجی‌های کیفی و کمی صورت گرفت. در ادامه کار، با همکاری بنیاد برکت خوشبختانه توانستیم این اتفاق خوب را رقم بزنیم و تا امروز اقلام بسته‌های اولیه بخاری به استان رسیده و از تاریخ دهم دی ماه ٩٧ همکاران هلال‌احمر استان در تعدادی از شهرستان‌های سردسیر استان مثل سراوان، سوران، مهرستان، خاش و هیرمند، کار نصب بخاری‌ها را شروع کرده‌اند و درحال انجام است. روند کار به خوبی پیش می‌رود. تا دو روز گذشته طبق آخرین اطلاع بیش از ٣٧٠ کلاس در نقاط مختلف به‌ویژه شهرهای سرد و حتی مکان‌های صعب‌العبور بخاری برایشان نصب شده و فضای بسیار خوشایند و دلپذیری را با نصب این بخاری‌ها در مدارس شاهد هستیم، چراکه خانواده‌ها دیگر نگران خطرات سیستم غیرایمن گرمایشی نخواهند بود.


پیش‌بینی ادامه کار چگونه است؟
در مرحله بعد قرار است تا ‌هزار و ٥٠٠ کلاس در مدارس ٦ کلاسه سیستم پکیج برایشان تامین شود که به محض این‌که سیستم‌ها برسد، کار دنبال خواهد شد. در این مدت دو بار شاهد حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در استان بودیم که نشان‌دهنده حساسیت کار است و پیگیری‌های بسیار خاص مسئولان جمعیت را به دنبال داشته است. روند کار بسیار سریع است، زیرا برای بچه‌ها حضور در کلاس‌های سرد بسیار سخت است. کار در مدارس یک و دو کلاسه تمام شده و تلاش ما این است که در موضوع پکیج‌ها که نیاز به استانداردسازی و نصب تجهیزات خاص دارد، با دقت بسیار بالا پیگیری شود، البته ممکن است کمی زمانبر باشد، اما کاری است که با دقت کافی انجام خواهد شد. بر اساس فراخوانی که در طرح ققنوس در راستای جذب حمایت‌های مردمی داده شد، بخشی با ورود بنیاد احسان و برکت انجام شد. این بنیاد بسیار خوب پای کار است و در کنار هلال‌احمر پیش می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار