پایین آوردن تب کودکان، اقدامات مناسب


پایین آوردن تب کودکان، اقدامات مناسب

تب کودکان یکی از نشانه های شایع بیماریهاست. در بسیاری از مواقع به علت افزایش پاسخهای ایمنی بدن تب کودکان مفید نیز می باشد.

تب کودکان یکی از نشانه های شایع بیماریهاست. در بسیاری از مواقع به علت افزایش پاسخهای ایمنی بدن تب کودکان مفید نیز می باشد .
بسیاری از کودکان به تب های ویروسی مبتلا میشوند که در این صورت تنها لازم است که داغی بدن کاهش یابد، بنابراین تب کودکان در صورتی که زیر 38 درجه و تحت کنترل باشد مشکلی برای کودک ایجاد نمی کند زیرا کمی تب برای ازبین بردن ویروس ها لازم است.

برای پایین آوردن تب کودکان در منزل چه اقداماتی میتوان انجام داد؟
- ابتدا لباسهای کودک را کم کرده و او را از منبع گرما دور نگه می داریم .
- در هنگام تب کودکان بهتر است به میزان فراوان مایعات به آنها بدهیم .
- جهت پایین آوردن تب کودکان از استامینوفن استفاده می کنیم.در صورتی که با دادن استامینوفن تب پایین نیامد و همچنان بالای 39 درجه بافی ماند از پاشویه استفاده می نماییم.

پاشویه چیست؟
منظور از پاشویه شستن دست ، پا و صورت نیست چون اعضای نام برده از قسمتهای انتهایی بدن بوده و در اثر سرد کردن، عروق آنها روی هم خوابیده و در نتیجه خون کمتری به این قسمتها میرسد و این اعضا کبود می شوند .

نحوه صحیح پاشویه جهت پایین آوردن تب کودکان:
تکه ای پارچه را در آب ولرم قرار داده و آن را فشار می دهیم تا آب اضافی آن گرفته شود .سپس روی شقیقه،دورگردن، روی کشاله ران، روی شکم کودک گذاشته و منتظر می مانیم تا پارچه گرم شود. بعد از 2 تا 3 دقیقه پارچه ها را تعویض کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه بعد دوباره این عمل را تکرار می نماییم . سپس دمای بدن کودک را با تب سنج های گوناگونی که موجود داریم مانند دما سنج جیوه ای یا دیجیتالی کنترل کرده و تا زمانی که درجه حرارت به 38 برسد پاشویه را ادامه می دهیم .
نکته بسیار مهم:
حتما نیم تا یک ساعت قبل از پاشویه به کودک استامینوفن داده شده باشد زیرا پاشویه به تنهایی کودک را دچار لرز میکند.
برای پایین آوردن تب کودکان از آب سرد استفاده نکنید زیرا استفاده از آب سرد در پاشویه باعث انقباض عروق پوست شده ،خون کمتری زیر پوست جریان پیدا میکند. بنابراین تبادل گرمایی بین خون و پوست کاهش پیدا کرده و این خود مانع پایین آمدن دمای بدن کودک میشود.

تشنج ناشی از تب کودکان و روشهای مقابله با آن:
تشنج ناشی از تب در نوزادان و بچه های کوچک کاملا شایع می باشد.در تشنج،کودک به طور مساوی در هر دو طرف بدنش دچار تکان ناگهانی و لرز می شود و یا حتی ممکن است بدن کودک سفت شده و پاها و بازوها را به صورت چوب نگه دارد.کودکان پس از تشنج اغلب به خواب عمیقی فرو می روند.
در زمان بروز تشنج ناشی از تب کودکان،بهترین کار حفظ خونسردی و خواباندن کودک به پهلو است تا ترشحات از حلق او خارج شود.محک نگاه داشتن کودک در حال تشنج سبب افزایش تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش طول مدت تشنج ممی شود. تشنج ناشی از تب کودکان معمولا بیشتر از 3 تا 5 دقیقه طول نمی کشد. پس از بروز تشنج باید هر چه سریعتر کودک را به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟