افزایش اقدامات سیاسی روسیه در خاورمیانه برای مقابله با آمریکا


افزایش اقدامات سیاسی روسیه در خاورمیانه برای مقابله با آمریکا

خبرگزاری آریا- روسیه در سال های اخیر تحرکات منطقه ای خود در غرب آسیا و شمال آفریقا را به طرز چشمگیری افزایش داده است.

افزایش اقدامات سیاسی روسیه در خاورمیانه برای مقابله با آمریکا
خبرگزاری آریا- روسیه در سال های اخیر تحرکات منطقه ای خود در غرب آسیا و شمال آفریقا را به طرز چشمگیری افزایش داده است. نقطه عطف این تلاش ها حضور نظامی در سوریه از سپتامبر 2015 به منظور مبارزه با گروه های تروریستی و حمایت از دولت قانونی سوریه بوده است. به ویژه حملات هوایی روس ها علیه مواضع تروریست ها تلفات و خسارات زیادی به آنها وارد کرده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از الکوثر، در راستای تشریح سیاست های منطقه ای و رایزنی در باره مسائل غرب آسیا، "سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه سفر دوره ای خود به شمال آفریقا را از روز چهارشنبه آغاز و به کشورهای الجزایر، مغرب و تونس سفر کرده است. لاوروف در دیدارهای خود با مقامات ارشد این سه کشور در خصوص تحولات غرب آسیا و شمال آفریقا به ویژه منطقه ساحل در کنار اوضاع سوریه، یمن، لیبی و لبنان رایزنی کرده است.
یکی از موضوعات مهم مد نظر وزیر خارجه روسیه از این سفر فراهم آوردن زمینه های لازم برای عادی سازی روابط سوریه با کشورهای عربی و بازگشت دمشق به اتحادیه عرب است. لاوروف روز جمعه در نشست خبری مشترک با "ناصر بوریطه" وزیر امور خارجه مغرب در شهر رباط ضمن تاکید بر ضرورت بهبود روابط سوریه با دیگر کشورهای عربی ،خواستار بازگشت این کشور به اتحادیه عرب شد.
لاوروف گفت : بازگشت سوریه به اتحادیه عرب برای روسیه مهم است. لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با "خمیس الجهیناوی" همتای تونسی خود نیز گفت: در دیدار با مقامات تونسی درباره ضرورت تلاش برای بازگشت سوریه به اتحادیه صحبت کردم.
به نظر می رسد روسیه برای عادی سازی روابط سوریه با کشورهای عربی از اهمیت زیادی برخوردار است. بر خلاف سیاست ها و اقدامات ائتلاف غربی و عربی به رهبری آمریکا که با آغاز بحران در سوریه در سال 2011 تمام تلاش خود را با حمایت همه جانبه از گروههای تروریستی ، صرف براندازی دولت قانونی سوریه و "بشار اسد" رئیس جمهوری این کشور کردند و البته با ناکامی بزرگی مواجه شده اند، مسکو بر آن است که با توجه به پیروزی های پی در پی ارتش سوریه و متحدان آن در عرصه میدانی و تثبیت حاکمیت دولت سوریه بر بخش بزرگی از این کشور، اکنون زمان آن فرا رسیده تا آن دسته از کشورهای عرب که با غربی ها علیه سوریه همدست شده بودند در سیاست قبلی خود تجدید نظر کنند و روابط عادی سازی روابط با دمشق را تسریع نمایند.
اتحادیه عرب در سال 2011 و در پی آغاز بحران در سوریه، تحت فشارهای امارات و عربستان عضویت سوریه را در این اتحادیه تعلیق و بیشتر کشورهای عربی نیز با بستن سفارتخانه هایشان، روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع کردند. اکنون با پیروزی ارتش سوریه و متحدان آن بر تروریست ها و شکست توطئه ائتلاف غربی و عربی در این کشور، اتحادیه عرب و بسیاری از کشورهای عربی و منطقه از جمله امارات و اردن در تکاپو برای از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه هایشان در دمشق هستند.
در عین حال، در برهه کنونی آمریکا به عنوان سردمدار ائتلاف غربی و عربی علیه سوریه از کمترین میزان تاثیر گذاری بر روند اوضاع این کشور برخوردار است. واشنگتن نقشه های خود در باره سوریه به ویژه روی کار آوردن یک دولت غربگرا را نقش بر آب می بیند.
از سوی دیگر،اعلام تصمیم "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به مثابه نوعی اذعان عملی واشنگتن به شکست در سوریه تلقی می شود. "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در این زمینه گفت: ما نیازی به حضور آمریکا در سوریه که در اصل هم غیرقانونی بود، نداریم. هر چند که مقامات آمریکایی از جمله "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه این کشور تلاش کرده اند تا این گونه وانمود کنند که این مساله تاثیری بر سیاست امریکا در غرب آسیا از جمله مقابله با نفوذ منطقه‌ای و فعالیت های ایران نخواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل