سلام به همراهان عزیز هنربازار.علاقمندان به هنر چهل تکه درخواست کردند که نمونه هایی را با استفاده از خورده پارچه های موجود در خانه آموزش دهیم .امروز یک نمونه دستگیره آشپزخانه را که با خورده پارچه ها درست می شود آموزش می دهیم .این کار بسیار ساده است و نه نیاز به خرید پارچه دارد و نه مهارت خیلی بالا .افراد مبتدی هم می توانند این دستگیره را دوخته و استفاده کنند .شاید این آموزش باعث علاقه بیشتر شما عزیزان به چهل تکه شود و کارهای بزرگتری بدوزید.

وسایل لازم:

نوارهای پارچه ای به عرض ۲ و ۴ سانت قیچی پارچه زمینه الگو لایی پشم شیشه چرخ خیاطی سوزن ته گرد

روش کار:

پارچه هایی را که دارید به عرض ۲ و ۴ سانت برش بزنید .اندازه طول پارچه ها در موقع دوخت مشخص می شود.

دستگیره چهل تکه سیب

برای زمینه کار به این الگو نیاز دارید .اگر روی عکس کلیک کنید ،اندازه اصلی آنرا می بینید.می توانیدالگو را از روی مونیتور بکشید یا خودتان روی کاغذ طراحی کنید .کار سختی نیست.

دستگیره چهل تکه سیب

پس از کشیدن الگو آنرا روی پارچه ای که برای زمینه انتخاب کرده اید قرار داده و پارچه را با ۱٫۵ تا دو سانت زاپاس در اطراف الگو ببرید.

دستگیره چهل تکه سیب

یک مربع ۳*۳ سانت را از پارچه دلخواه بریده و در مرکز کار قرار داده وسوزن بزنید تا جابجا نشود.

دستگیره چهل تکه سیب

ادامه کار در جهت عقربه های ساعت است .یعنی از ضلع سمت راست شروع کرده و پارچه بعدی را به آن بدوزید.از اینجا به بعد به سلیقه خود شماست که از عرض ۲ سانت استفاده کنید یا ۴ سانت اما باید تناسب را در هر چهار ضلع رعایت کنید. بهتر است هر تکه را که می دوزید ،اتو کنید.

دستگیره چهل تکه سیب

تکه بعدی در ضلع پایین مربع دوخته می شود .دقت می کنید که هرچه جلوتر می روید به طول پارچه ها اضافه می شود.

دستگیره چهل تکه سیب

تکه بعد سمت چپ مربع و سپس سمت بالا ی مربع دوخته می شود.ساده بودن این چهل تکه به این دلیل است که خیلی اندازه گیری دقیق و فیکس نمی خواهد فقط تمیز دوزی و اتو را فراموش نکنید.

دستگیره چهل تکه سیب

این کار را ادامه دهید تا همه سطح زمینه پر شود.جهت دوخت را رعایت کنید.

دستگیره چهل تکه سیب

در شکل سمت چپ ،پشت کار را می بینید. یکبار دیگر الگو را روی پارچه زمینه بکشید (شکل سمت راست)

دستگیره چهل تکه سیب

دور کار را قیچی کنید تا یک شکل منظم و تمیز داشته باشید.سپس کار را روی لایی پشم شیشه و پارچه پشت دستگیره قرار داده و هردو را باهم سوزن بزنید.دقت کنید که پارچه زیر لایی باید به رو قرار بگیرد یعنی شما روی پارچه را ببینید نه پشت آنرا.

دستگیره چهل تکه سیب

دور سیب را با چرخ بدوزید. برای قشنگتر شدن کار می توانید روی کار را با چرخ بدوزید.مثل شکل سمت راست.

دستگیره چهل تکه سیب

دوباره پارچه و لایی اضافه را قیچی کنید.یک بندینک آماده کنید و به بالای سیب بدوزید برای اینکار از نوار اریب یا روبان هم می توانید استفاده کنید.

دستگیره چهل تکه سیب

حالا نوبت نوار دوزی دور کار است. هم می توانید از نوارهای پارچه ای که به عرض ۴ سانت دارید استفاده کنید و هم از نوار اریب آماده .

نوار را دور کار بدوزید به شکلی که برگشت نوار به سمت روی دستگیره باشد. قبلا دوخت نوار اریب را آموزش داده ایم.سپس دور کار را با قیچی چرت بزنید تا نوار به راحتی برگردد و کیس نخورد.

دستگیره چهل تکه سیب

لبه نوار را به سمت داخل تا کرده و بدوزید.

دستگیره چهل تکه سیب

تا اینجا دستگیره شما آماده است .برای زیباتر شدن آن می توانید از پارچه سبز که کمی ضخیم باشدیک برگ بریده و به دستگیره بدوزید.

دستگیره چهل تکه سیب

اینهم یک دستگیره زیبای آشپزخانه با استفاده از پارچه های دورریز.

دستگیره چهل تکه سیب

از این روش برای دوخت وسایل دیگر هم می توان استفاده کرد .مثل یک کیف زیبا که در تصویر زیر می بینید و اگر دوست داشته باشید آنرا هم آموزش خواهیم داد.

دستگیره چهل تکه سیب

با آرزوی شادی و موفقیت برای شما عزیزان همراه:)