پیشگیری از نابینایی مطلق نوزادان نارس با تشخیص زودهنگام


پیشگیری از نابینایی مطلق نوزادان نارس با تشخیص زودهنگام

متخصصان شبکیه در مرکز آموزشی-درمانی چشم پزشکی پوستچی شیراز با غربالگری نوزادان نارس از نابینایی مطلق بسیاری از آن‌ها پیشگیری می‌کنند.

پیشگیری از نابینایی مطلق نوزادان نارس با تشخیص زودهنگامبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزشی-درمانی چشم پزشکی پوستچی شیراز گفت: در این درمانگاه به عنوان تنها مرکز غربالگری شبکیه نوزادان نارس در جنوب کشور، به بیماران فارس و استان‌های بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد خدمات تشخیصی و درمانی ارائه می‌شود.
رضیه ماکولاتی با بیان اینکه ماهانه ۸۰۰ نوزاد نارس در مرکز چشم پزشکی پوستچی غربالگری می‌شوند، افزود: در دو سال گذشته از نابینایی مطلق بیش از ۱۲۰ نوزاد پیشگیری شده است.
دکتر محمد کریم جوهری، فوق تخصص شبکیه هم گفت: نوزادان نارسی که قبل از هفته ۳۵ بارداری مادر و با وزن کمتر از ۲ کیلو گرم متولد شده و یا مدتی را در آی سی یو نوزادان تحت اکسیژن درمانی بوده اند، در معرض خطر بیماری آسیب شبکیه یا رتینوپاتی نوزادان نارس (ROP) قرار دارند.
وی افزود: این نوزادان نارس باید در هفته‌های ۴ تا ۵ پس از تولد توسط متخصصان شبکیه مورد معاینه دقیق قرار گیرند.
دکتر جوهری با بیان اینکه در نوزادان نارس رشد طبیعی عروق شبکیه دچار اختلال شده و امکان تجمع عروق اضافه و حتی خونریزی عروق نیز وجود دارد، افزود: در صورت درمان نشدن، این بیماری می‌تواند منجر به جداشدگی شبکیه و در نتیجه نابینایی نوزاد شود.
این فوق تخصص شبکیه افزود: در مرکز چشم پزشکی پوستچی با انجام معاینات منظم و دوره‌ای روند رشد عروق شبکیه نوزادان نارس بررسی می‌شود و در صورت تشخیص این بیماری با لیزر درمانی، تزریق درون چشمی و در مراحل پیشرفته جراحی شبکیه نسبت به درمان بیمار اقدام می‌شود.
وی افزود: پس از انجام اقدامات درمانی، معاینات دوره‌ای نوزاد بر اساس درجه بیماری وی و تا دست یابی به بهبودی کامل شبکیه و دید طبیعی ادامه می‌یابد.
دکتر جوهری تشخیص زودهنگام را مهمترین گام در درمان بیماری نارسایی شبکیه چشم نوزادان نارس برشمرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)