واحد تقطیر سوم و چند طرح مهم زیست‌محیطی پالایشگاه اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد


واحد تقطیر سوم و چند طرح مهم زیست‌محیطی پالایشگاه اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد

همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با هدف افزایش ضریب اطمینان، واحد تقطیر سوم پالایشگاه اصفهان و چند طرح مهم زیست‌محیطی این شرکت به بهره‌برداری می‌رسد.

مرتضی ابراهیمی، مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر گفت: ظرفیت کلی پالایشگاه اصفهان روزانه 370 تا 380 هزار بشکه است که با راه‌اندازی واحد تقطیر سوم این ظرفیت در سه واحد توزیع و این تغییر موجب کاهش بار ترافیکی خوراک در برج‌های تقطیر خواهد شد.

وی افزود: تاکنون خوراک ورودی پالایشگاه وارد دو واحد تقطیر 100 هزار بشکه‌ای می‌شد که این موضوع موجب افزایش ترافیک محصولات داخل برج‌های جداکننده در برج‌ها شده بود. با راه‌اندازی واحد تقطیر سوم، افزون بر توزیع خوراک، ضریب ایمنی بالاتر رفته است و با توجه به جدید بودن تجهیزات واحد تقطیر سوم، کیفیت محصولات تولیدی نیز افزایش خواهد یافت.

ابراهیمی تصریح کرد: ظرفیت پالایشی پالایشگاه از طریق دو واحد جانبی غلظت‌شکن و در زمان نیاز به تولید بنزین بیشتر، حدود 60 تا 70 هزار بشکه‌ در روز افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه طراحی و تامین بخش عمده تجهیزات این واحد توسط سازندگان توانمند داخلی و تحت نظارت شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران صورت پذیرفته است، گفت: این واحد هم‌اکنون در مرحله راه‌اندازی بوده و حداکثر تا پایان سال جاری وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

تولید روزانه 11 میلیون لیتر بنزین یورو 5

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان بهبود کیفیت فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه اصفهان را مهم‌ترین هدف طرح‌های بهینه‌سازی در این پالایشگاه برشمرد و افزود: از ابتدای اردیبهشت امسال، کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه اصفهان که روزانه 11 میلیون لیتر است به سطح کیفی یورو 5 ارتقا یافته است.

مرتضی ابراهیمی با اشاره به اینکه بنزین باکیفیت تولیدی در پالایشگاه اصفهان به 12 استان کشور ارسال و توزیع می‌شود، گفت: کار تحقیقاتی ساخت کاتالیست واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه اصفهان که تا پیش از این تحت لیسانس دو کشور آمریکا و فرانسه تولید می‌شد و یکی از های‌تک‌ترین کاتالیست‌های صنعت نفت است، با سرمایه‌گذاری پالایشگاه اصفهان انجام و با موفقیت بومی‌سازی شد.

پروژه مهم زیست محیطی تصفیه آب پالایشگاه اصفهان آماده بهره‌برداری

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان همچنین از راه‌اندازی پروژه مهم زیست‌محیطی تصفیه آب پالایشگاه اصفهان همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی خبر داد و گفت: ظرفیت این پروژه 700 هزار مترمکعب در ساعت است که تا پایان بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

ابراهیمی واحد تصفیه آب پالایشگاه اصفهان را یکی از برترین واحدهای تصفیه آب صنعتی به لحاظ حجم و گستردگی در سطح کشور برشمرد و افزود: با بهره‌برداری از این پروژه بخش عمده آب مصرفی در چرخه پالایش نفت خام از آب خاکستری (فاضلاب) شاهین‌شهر اصفهان تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین معضلات واحدهای صنعتی در اصفهان آب است، گفت: تحقیقات این پروژه از هشت سال گذشته آغاز شده و می‌توان گفت پالایشگاه نفت اصفهان یک پیشرو در استفاده از آب خاکستری در بخش صنعت به شمار می‌رود.

تولید روزانه 20 میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت با راه‌اندازی پروژه تصفیه هیدروژنی گازوئیل

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان همچنین از مذاکره با شرکت‌های سازنده داخلی برای راه‌اندازی واحد تصفیه هیدروژنی گازوئیل پالایشگاه اصفهان خبر داد و گفت: این واحد که هدف از راه‌اندازی آن حذف گوگرد از گازوئیل تولیدی و تولید سوخت پاک است، هم‌اکنون 92 درصد پیشرفت دارد و میزان پیشرفت واحدهای جانبی آن نیز 52 درصد است.

مرتضی ابراهیمی با اشاره به این که هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه 18 تا 20 میلیون لیتر گازوئیل در این پالایشگاه تولید می‌شود که 2 تا 3 میلیون لیتر آن یورو 4 بوده و به منظور تامین سوخت اتوبوسرانی در سطح شهر اصفهان و استان‌های همجوار به مصرف می‌رسد، افزود: با راه‌اندازی این واحد، کیفیت تمامی گازوئیل تولیدی در پالایشگاه به یورو ارتقا خواهد یافت.

وی افزود: نفت‌کوره تولیدی در پالایشگاه اصفهان حدود 18 درصد محصولات تولیدی را تشکیل می‌دهد که طبق تعهدات زیست‌محیطی باید به صفر کاهش یابد که با تکمیل طرح جامع بهبود و بهینه‌سازی فرآیند شرکت پالایش نفت اصفهان این مهم محقق خواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه 80 تا 85 درصد قطعات موردنیاز در پالایشگاه اصفهان بومی‌سازی شده است، گفت: تمامی خریدهای مربوط به احداث واحد تصفیه هیدروژنی نفت‌گاز در گذشته انجام شده است و امیدواریم عملیات اجرایی آن به زودی سرعت یابد و در نیمه دوم سال 98 به بهره‌برداری کامل برسد.

حضور فعال سازندگان داخلی در اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی پالایشگاه اصفهان

وی پروژه جداسازی روغن از آب (تصفیه روغن‌گیر) و تامین برق پالایشگاه از نیروگاه به منظور صرفه‌جویی در آب (با 93 درصد پیشرفت فیزیکی) را از دیگر پروژه‌های در دست اجرای پالایشگاه اصفهان نام برد و تاکید کرد: تمامی پروژه‌های زیست‌محیطی و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان ازسوی متخصصان توانمند داخلی و شرکت‌های سازنده داخلی اجرایی خواهد شد.

ابراهیمی یکی دیگر از واحدهای آماده بهره‌برداری در پالایشگاه اصفهان را واحد گرانول‌سازی گوگرد عنوان کرد و گفت: این پروژه زیست محیطی به ظرفیت 300 تن در روز نیز در بهمن ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شانا، شرکت پالایش نفت اصفهان فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام، تولید فرآورده‌های نفتی و تامین خوراک صنایع پایین‌دستی (پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی اراک، نفت سپاهان، پالایش نفت جی و صنایع شیمیایی ایران) از سال ۵۸ آغاز کرد و اکنون حدود ۲۱ درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور در 16 استان را تولید می‌کند.

مجتمع بزرگ پالایشی اصفهان متشکل از دو پالایشگاه تقریبا مشابه بوده و اصلی‌ترین واحدهای عملیاتی آن شامل واحدهای تقطیر، تولید گازمایع، کاهش گرانروی، تبدیل کاتالیستی، تولید هیدروژن، آیزوماکس، بنزین‌سازی، حلال‌های ویژه، واحد آب و برق و بخار، واحدهای آمین و بازیابی گوگرد و ... است.

نفت‌خام موردنیاز این شرکت از حوزه نفتی مارون در فاصله ۷۰ کیلومتری اهواز از طریق هفت ایستگاه تقویت فشار و با خط لوله‌ای به طول ۴۳۰ کیلومتر تامین می‌شود.

طرح جامع بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیست محیطی این مجموعه پالایشی در جهت افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی و کاهش نفت کوره تولیدی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا