به گزارش «نیپنا» فرهاد فزونی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید از سمت اقتصاد متکی به درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز و سایر ذخایر زیرزمینی به سمت ایجاد صنایع پایین‌دستی حرکت کنیم گفت: تردیدی نیست که بهترین مسیر توسعه صنایع پایین‌دستی منابع زیرزمینی که در راس آنها نفت و گاز قرار دارد، صنعت پتروشیمی است که در سرمایه‌گذاری مربوطه دوره گذار از اتکای به منابع قرار می‌گیرد و با ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند، می‌تواند در اقتصاد متکی بر نوآوری نقش مهمی ایفا کند.

وی افزود: امروز پتروشیمی به محور صادرات غیرنفتی کشور تبدیل شده است. با این وجود حمایت از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به دلیل ایجاد ارزش افزوده بیشتر و اشتغال بالاتر و حضور پررنگ بخش‌خصوصی یک ضرورت است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

فزونی تصریح کرد: در عرصه تولید مواد پتروشیمی و شیمیایی با ارزش افزوده بالامی توان با توسعه نظام‌مند صنایع پایین دستی پتروشیمی در قالب پارک‌های صنعتی پتروشیمی و شیمیایی و ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط پتروشیمی دانش بنیان با رویکرد نوآوری و تولید محصولات جدید، کارآفرینی و ایجاد شغل‌های پایدار را رقم زد و از سوی دیگر با مدیریت روزآمد و بهره‌ور کاهش هزینه تولید و در نهایت کسب حداکثر ارزش افزوده از مواد خام پتروشیمی را رقم زد و از این رهگذر به یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان محصولات پایین‌دستی پتروشیمی در جهان تبدیل شد.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: دولت باید ریل‌گذاری خود را در بخش صنایع پایه به سمت صنایع پایین دست هدایت کند و امتیازهایی را که تاکنون بیشتر متوجه واحدهای پایه پتروشیمی کرده بود، به سرمایه گذاران پایین‌دستی اختصاص دهد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم با برنامه ریزی‌های منسجم صنایع پایین دستی پتروشیمی را توسعه دهیم، صادرات محصولات پایه و پایین دستی پتروشیمی از کشور در افق چشم انداز می‌تواند معادل نفت خام باشد و اتکا به نفت خام کاهش یابد.

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس