لووتیروکسین چیست؟ در مورد این دارو چقدر اطلاعات دارید؟ آیا میتوان از این دارو برای لاغری استفاده کرد؟ در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام در مورد لووتیروکسین توضیحاتی را ارائه خواهیم داد. یکی از اختلالات غده تیروئید، هایپوتیروئیدیسم می باشد. در این بیماری هورمون های ترشح شده از غده تیروئید کاهش می یابد. اگر انرژیتان کم و وزنتان بیشتر شده، در صورتی که اشتهای خیلی کمی دارید و میزان رشدتان به طرز قابل توجهی کاهش یافته مخصوصا اگر در سن رشد هستید، ریزش مو دارید، از خشکی پوست می نالید و همچنین صورتتان رنگ پریده و پف کرده است، بیشتر مواقع یبوست دارید، سرما را نمی توانید تحمل کنید، صدایتان خشن شده و به کندی حرف می زنید، به وجود این بیماری در خود شک کنید و به پزشک مراجعه کنید.

داروی لووتیروکسین

همان طور که از اسمش پیداست، این دارو برای افرادی که سطح هورمون های تیروئیدی آن ها کم است و دچار اختلال هایپوتیروئیدیسم هستند، تجویز می شود و سطح هورمون های تیروئیدی را به حد تعادل می رساند. لووتیروکسین ساختاری بسیار شبیه به ساختار هورمون تیروکسین یا T4 دارد. این دارو به صورت قرص و کپسول ساخته می شود. دوزهای مختلفی مانند ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ میکروگرم از این قرص در بازار وجود دارند. در هنگام مصرف باید به دوز مصرفی آن توجه کرد.

لووتیروکسین چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و تداخلات دارویی

چگونگی مصرف لووتیروکسین

لووتیروکسین معمولا به صورت روزانه مصرف می شود. دوز دارو برای هر فرد بسته به شدت بیماری اش متفاوت می باشد. بنابراین حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن خودداری شود. در ضمن بهترین زمان مصرف این قرص ناشتا و نیم ساعت قبل از صبحانه خوردن می باشد.

تداخلات موادغذایی با این دارو

اگر مبتلا به کم کاری تیروئید هستید و قرص لووتیروکسین مصرف می کنید، باید رژیم غذایی تان را نیز رعایت کرده و آن گروه مواد غذایی را در رژیم خود قرار دهید که جذب لووتیروکسین را در بدنتان افزایش دهد. همچنین آن مواد غذایی را که جذب تیروکسین را کاهش می دهد را مصرف نکنید. مصرف زیاد بعضی ازمواد غذایی مانند سویا، گردو، گریپ فروت و نوشیدنی کافئین دار، میزان تاثیر لووتیروکسین را کاهش می دهد. دوز لووتیروکسین برای کودکان، با توجه به سن و وزن و نوع اختلال، محاسبه شده و باید نیم ساعت قبل از خوردن اولین وعده ی غذایی توسط کودک، خورده شود.

موارد منع مصرف لووتیروکسین

لووتیروکسین داروی موثر در کم کاری تیروئید می باشد و خوردن آن باعث افزایش هورمون تری یدوتیرونین می شود. بنابراین در افرادی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند، ممنوع می باشد. همچنین در افرادی که سکته قلبی کرده اند و یا مبتلا به هایپرتنشن می باشند و به طور کلی دچار بیماری های قلبی عروقی شدید هستند، نیز منع مصرف دارد. ممکن است بعضی از افراد چاق بدون هیچ مشکل تیروئیدی، برای لاغر شدن از آن استفاده کنند که نباید برای کاهش وزن از این دارو استفاده شود.

مصرف این قرص در بالغین و کودکان

مصرف قرص لووتیروکسین در بالغین معمولا از دوز کم شروع می شود و بعد از چند هفته دوز آن افزایش می یابد. به طور معمول بعد از ۳ و یا ۴ هفته ۲۵ تا ۵۰ میکروگرم افزایش پیدا می کند.

مصرف قرص لووتیرکسین در کودکان بر اساس سن، وزن و شدت بیماری شان تغییر می کند و هر چقدر سن کودک کمتر باشد، دوز دارو برحسب کیلوگرم نیز کاهش می یابد.

مثلا برای کودکان زیر شش ماه ۸ تا ۱۰ میکروگرم بر کیلوگرم، برای کودکانی که بین ۶ ماه تا ۱۲ ماه هستند، ۶ تا ۸ میکروگرم بر کیلوگرم، کودکان ۱ تا ۵ سال مقدار ۵ تا ۶ میکروگرم بر کیلوگرم، ۶ سال تا ۱۲ سال ۵ میکروگرم بر کیلوگرم و بالای ۱۲ سال ۲ تا ۳ میکروگرم بر کیلوگرم قابل استفاده است.

لووتیروکسین چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و تداخلات دارویی

مکانیسم اثر لووتیروکسین

همان طور که می دانید غده ها مسئول تولید هورمون در بدن می باشند. یکی از این غده ها غده تیروئید می باشد که هورمون تری یدوتیرونین و هورمون تیروکسین را تولید می کند. افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند، غده تیروئید به مقدار کمتر از حالت طبیعی این هورمون ها را می سازد و در نتیجه عملکرد بدن دچار مشکل می شود. پزشک معمولا برای این افراد قرص لووتیروکسین را تجویز می کند که عملکرد آن مشابه غده تیروئید است و سطح هورمون تری یدوتیرونین را به مقدار طبیعی اش می رساند.

عوارض

هرقرصی جدا از فوایدی که برای بدن دارد دارای عوارضی نیز می باشد. قرص لووتیروکسین نیز از این امر مستثنی نیست. اگر بعد از مصرف قرص لووتیروکسین متوجه عوارضی مانند سردرد، گرگرفتگی، تب، عصبی شدن و… شدید، مصرف دارو را قطع کنید و با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین بعد از مصرف این دارو طبق نظر دکتر هر شش ماه میزان سطح هورمون های خود را آزمایش دهید تا از نرمال بودن نتایج آزمایشتان مطمئن شوید؛ چون یکی از عوارضی که لووتیروکسین ایجاد می کند پوکی استخوان است. بنابراین با دادن آزمایش خیالتان از این بابت راحت می شود.
در طول استفاده از این قرص ممکن است شاهد سردرد و بی خوابی و درد قفسه سینه و ضربان قلب غیر طبیعی و تپش قلب، حالت تهوع و اسهال و استفراغ، تب و گرگرفتگی،
کم شدن وزن، عرق کردن و تحمل نکردن گرما و … داشته باشید که همه ی این ها عوارض جانبی لووتیروکسین می باشد.

لووتیروکسین چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و تداخلات دارویی

نکات قابل ذکر در مصرف لووتیروکسین

یکی از عوارضی که مصرف لووتیروکسین، مخصوصا در ماه اول برایتان به وجود می آورد، ریزش مو می باشد که موقتی است.
قبل از خوردن لووتیروکسین از تعداد نبض خود آگاه باشید.
بهتر است لووتیروکسین را صبح مصرف کنید. به دلیل اثر بی خوابی که برایتان ایجاد می کند.
خودسرانه مصرف داروی لووتیروکسین را قطع نکنید و اگر علائم خوب شدن را هم در خود دیدید، مصرف آن را ادامه دهید.
برای این که از تداخل این دارو با سایر مواد مانند داروها و مکمل های مصرفی و… جلوگیری شود، پزشک خود را در جریان مصرف این مواد قرار دهید.
اگر باردارید یا قصد دارید در آینده ای نه چندان دور، باردار شوید و یا نوزاد شیرخوار دارید، پزشک خود را حتما آگاه کنید.

نکته مهمی که همیشه باید به خاطر داشته باشید، انجام آزمایش میزان هورمون های تیروئیدی در خون می باشد و باید در زمان های منظم چک شود.

همچنین اگر مجبور به عمل جراحی شدید، پزشک و جراح خود را از مصرف لووتیروکسین آگاه سازید.

لووتیروکسین چیست؟ عوارض، نحوه مصرف و تداخلات دارویی

هشدارهایی در مصرف این دارو

اگر در اثر مصرف قرص لووتیروکسین متوجه ایجاد عوارض در خود شدید، سریع پزشک خود را مطلع کنید. اگر متوجه شدید بیماری کم کاری تیروئید دارید و قصد باردار شدن را نیز داشتید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. چون کم کاری تیروئید ممکن است موجب سقط جنین شود. اگر مبتلا به بیماری های دیابتی، کلیوی ، کبدی، قلبی و… هستید و پزشک برایتان لووتیروکسین را تجویز کرد، حتما پزشک را از بیماری های دیگر خود مطلع کنید. اگر قصد انجام جراحی حتی دندانپزشکی را دارید، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر قبل از استفاده از قرص لووتیروکسین داروهای دیگری را نیز مصرف می کنید، حتما پزشک خود را از مصرف آن داروها باخبر سازید.

دوز فراموش شده لووتیروکسین

اگر خوردن یک نوبت از داروی لووتیروکسین را فراموش کرده اید و حداکثر 3 ساعت از زمان خوردن آن گذشته باشد، می توانید آن نوبت فراموش شده را مصرف کنید. ولی اگر بیشتر از 3 ساعت گذشته باشد، آن را مصرف نکنید و یا در نوبت بعدی دوز را دوبرابر نکنید.