شیوع بیماری های غیرواگیر از بی تدبیری ها در گذشته است


شیوع بیماری های غیرواگیر از بی تدبیری ها در گذشته است

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وقتی قرار است استفاده از فست فود در یک کشور بعنوان یک الگوی تغذیه ای شکل گیرد، سیاستگذاران باید نسبت به آلودگی به این پدیده، دوراندیشی کنند؛ امروز شیوع بیماری های غیرواگیر، نشانه هایی از بی تدبیری های گذشته ماست.

به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت بهداشت، «سعید نمکی» در نشست کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر اظهار داشت: بیماری های غیرواگیر یکی از بزرگترین مشکلات نظام سلامت است.
«سبک زندگی نادرست، عدم باور سیاستگذاران به بیماری های غیرواگیر و دگرگونی های فرهنگی مدیریت شده، عواملی هستند که امروز جامعه را به این بیماری ها گرفتار کرده اند.»
وی گفت: اعتقاد دارم که بار بیماری های امروز، تلنبار ندیدن های دیروز ماست؛ حدود 3 دهه پیش که مسئولیت معاونت بهداشت وزارت بهداشت را برعهده داشتم، اداره کل بیماری های غیرواگیر را راه اندازی کردیم و آن زمان در منطقه، بحثی از بیماری های غیرواگیر نبود؛ اگر آن راه را ادامه داده بودیم، وضعیت به مراتب بهتری در سطح جهان داشتیم.
سرپرست وزارت بهداشت، تاکید کرد: وقتی بیماری های واگیردار کنترل می شود، سیمای بیماریها به سمت بیماری های غیرواگیر تغییر می کند؛ اما در بحث کنترل بیماری های واگیردار، وزارت بهداشت، نقش و رکن اصلی را دارد.
«با 5 دلار، فرزندان مان در مقابل 6 بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه شدند؛ اما وقتی گرفتار دیابت و سرطان می شویم، با هزینه های سرسام آور روبرو شده و لزوم تقویت مشارکت های بین بخشی، بیش از پیش احساس می شود.
نمکی با بیان اینکه برای کنترل بیماری های غیرواگیر به تدوین نقشه ملی نیاز داریم، افزود: در کشور ما با توجه به تنوع اقلیم و تنوع مشکلات، باید نقشه های محلی برای کنترل بیماری های غیرواگیر تهیه شود.
«هیچ استانی الگوی تمام عیار کشور نیست؛ هیچ شهرستانی از یک استان، الگوی تمام عیار آن استان نیست و روستایی از یک شهرستان، نمونه کامل یک شهرستان نیست و در چنین شرایطی نمی توانیم برنامه ریزی متمرکزی داشته باشیم و نیازمند نقشه های محلی هستیم که با ادغام و تجمیع آن، نقشه ملی تهیه شود.»
وی اضافه کرد: در نقشه ملی بیماری های غیرواگیر باید دوباره بیماری های هدف و نقش همه دستگاه ها با منابع مورد نیاز آنها را تعریف کنیم. وزارت بهداشت در کنترل بیماری های غیرواگیر، حداقل نقش را دارد اما وزارت بهداشت می تواند در سیاستگذاری و بازخورد دادن به دستگاه های اجرایی در این زمینه نقش مهمی داشته باشد و فعالیت های پیشگیرانه از ابتلا به بیماری های غیرواگیر باید در نظام ارائه خدمات ادغام شوند.
سرپرست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برای کنترل بیماری های غیرواگیر نباید تخت های بیمارستانی جدیدی ایجاد کنیم بلکه باید درمان سرپایی را توسعه دهیم؛ اگر در مراحل اولیه بیماری، بتوانیم بیماری ها را تشخیص دهیم، شاهد پیشرفت بیماری و تحمیل هزینه بر مردم و نظام سلامت نخواهیم بود؛ باید برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در کشور بسیج ملی راه اندازی کنیم.
نمکی افزود: نباید از ظرفیت های بالای انجمن ها و سازمان های مردم نهاد در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر غافل شویم؛ اما آموزش درست این گروه ها برای ارائه آموزش به عموم جامعه، مهم است.
به گزارش ایرنا، معاون اجتماعی وزارت بهداشت معاون وزیر بهداشت هشتم آذرماه سال گذشته در سومین همایش مبارزه با سرطان گفت: برای اقدام موثر در حوزه کاهش مرگ و میرها به ویژه در زمینه بیماری های قلبی-عروقی و سرطان، راهی جز اجتماعی کردن نظام سلامت و مشارکت همه آحاد جامعه در حوزه سلامت نداریم.
محمدهادی ایازی افزود: امروز 82 درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری های غیرواگیر بوده که در این میان نقش سرطان قابل توجه است.
به گفته وی، در برخی استان ها سرطان عامل دوم و در برخی دیگرعامل سوم مرگ و میرهاست.
اجتمام*1193 ** 2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی