بایسته‌های گام نهادن در 40 سالگی انقلاب اسلامی


بایسته‌های گام نهادن در 40 سالگی انقلاب اسلامی

مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی را باید در استقلال، فرهنگ خودباوری و عدم وابستگی کشور به هیچ قدرتی در جهان دانست.

بایسته‌های گام نهادن در 40 سالگی انقلاب اسلامیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در یادداشتی، تصریح کرده است:
۴۰ در باور ملی و دینی ما، عدد تکامل است و امسال ایرانی اسلامی با قدم‌های استوار در انتظار سالگرد پیروزی خود در چهلمین بهار انقلاب اسلامی است.
بنابراین باید قبل از هر چیزی بر این نکته تاکید کرد که ریشه‌های درخت تنومند انقلاب اسلامی از چنان استحکامی برخوردار است که دیگر با هیچ گردبادی لرزش در وجود آن ایجاد نمی‌شود.
این سخن به معنای غفلت از دشمن و توطئه های گوناگون معاندان و مخالفان نیست، بلکه توجه دادن به عظمت مسیرهای پیموده شده انقلاب اسلامی برای تکامل و تعالی است چرا که از گوشه و کنار، دشمنان برای تضعیف روحیه خادمان واقعی انقلاب و مسئولان دلسوز، ژاژ می‌خایند و اجازه نمی‌دهند انقلاب اسلامی تولد ۴۰ سالگی خود را جشن بگیرد.
اگرچه عقلانیت حاکم در نظام به خوبی می داند که توجه به این قبیل سخنان، با اهمیت جلوه دادن آنها است و به نفع دشمن، لذا به همین دلیل ساده و عقلایی، در این مقدمه از پرداختن به آن پرهیز می‌کنیم.
اما با توجه به این که ۴۰ سالگی برای نظام بزرگ جمهوری اسلامی تازه اول راه است و نه همه راه‌های رفته و رسیدن به تکامل و پیری، بهانه‌ای است برای پرداختن به خود و درنگی در پیشرفت‌ها، دستاوردها و نقاط ضعف تا الگوی نظام جمهوری اسلامی را از ضعف‌ها و کاستی‌ها بپالائیم و راه را بر ادامه مسیر و توجه به رشد همه جانبه هموار سازیم، بنابراین ضمن تأکید بر درنگی اندیشمندانه، ابتدا نگاهی اجمالی به پیشرفت‌های بی‌نظیر ایران اسلامی در طی این ۴۰ سال می‌اندازیم و در ادامه نگاهی بر چالش‌های موجود نیز خواهیم داشت و عوامل این کاستیها را بررسی می‌کنیم.
طبیعتا بررسی پیشرفت‌های شگرف در ۴۰ سال گذشته، نیازمند بررسی‌های آماری و عدد و رقم‌های موجود است که در این کوتاه سخن امکان ارائه آنها نیست، اما به صورت کلی می‌توان حوزه‌های پیشرفت کشور را در مولفه‌های زیر مورد توجه قرار داد که بی‌هیچ نیازی به آمار و ارقام، به صورت یک امر بدیهی برای همگان روشن است.
پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی شامل فناوری‌های نوین ارتباطی، فن‌آوری دفاعی، پزشکی و علوم جدیدی مثل نانو تکنولوژی، الهام بخشی فرهنگی و ... .
امروز ایران اسلامی از لحاظ قدرت دفاعی، جدا از فرهنگ بالنده دفاعی و اراده پولادین برای مقاومت و پیروزی متکی دانش بومی، جزء پیشرفته ترین کشورهای جهان است و در منطقه به جرأت می‌توان مدعی شد که کمترین واردات صنایع نظامی را دارد. از لحاظ پزشکی، یکی از دستاوردهای مهم ایران اسلامی، برابری دانش پزشکی آن با پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است. یکی دیگر از قابلیت‌های مهم ایران اسلامی، قدرت و توان مقاومت و فرهنگ مقاومت آن است که امروز الهام بخش منطقه و جهان است و این اتفاق در کشور نیز به رغم تبلیغات منفی دشمنان نظام، جایگاه نهادینه‌ای یافته است.
در حوزه تربیت سرمایه‌های انسانی، کیفیت آموزش عالی در ایران اسلامی با رشد غیرقابل تصوری روبه رو بوده است و در هیچ رشته‌ای نیازمند استاد خارجی در دانشگاه‌های کشور نیستیم و در زمینه افزایش تحصیلات عالی و ریشه‌کنی بی‌سوادی، در ردیف موفق‌ترین کشورهای جهان هستیم.
اما مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی را باید در استقلال، فرهنگ خودباوری و عدم وابستگی کشور به هیچ قدرتی در جهان دانست. امروز همه جهانیان می‌دانند که ایران اسلامی تنها کشوری است که بر اساس فرهنگ و اصول برآمده از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب خود در برابر هر حادثه و روندی اتخاذِ موضع می‌کند و به غیر از آرمان‌های انقلاب اسلامی، هیچ ملاحظه‌ای را در دستور کار خود ندارد، لذا بیراه نیست که ایران اسلامی را یکی از مستقل ترین کشور جهان بنامیم.
اما در کنار این پیشرفت‌ها، بعد از ۴۰ سال تلاش برای رشد و توسعه؛ کاستی‌هایی را نیز شاهد هستیم که این مسایل معلول برخی عوامل خارجی و ضعف‌های مدیریتی داخلی است که از آن جمله می‌توان به نابسامانی‌های اقتصادی، عدم تحقق رشد اقتصادی مطابق برنامه های تنظیمی پنج ساله و چشم انداز بیست ساله انقلاب و همچنین معضل اشتغال اشاره کرد.
به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی با همه تلاش‌های خوب صورت گرفته در حوزه تحقق عدالت اجتماعی، هنوز آرمان‌های انقلاب اسلامی به صورت کامل تحقق نیافته است. در چهلمین سال انقلاب اسلامی به جهت بلوغ کافی در حوزدهای مختلف و کسب تجارب ارزشمند در طی این مدت، شایسته است که درنگی در مسیرهای طی شده و دلایل ناکامی در برخی حوزه ها داشته باشیم تا با توکل به خداوند متعال و با انگیزه مضاعف، گام در مسیر تعالی بخش نظام بگذاریم.
امروز وقت آن است که با تکیه بر نقاط قوت و ایجاد انگیزه در خادمان واقعی ملت، عزم خود را در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و رفع نقایص جزم کنیم تا ان شاء‌الله با تحقق آرمان‌های بر جای مانده و متوازن سازی توسعه در همه بخش‌های کشور و تبدیل دانش اندوخته شده به ثروت ملی، برای فرزندان انقلاب و ملت بزرگ ایران آیندهای درخشان بسازیم.
بی‌تردید بهترین راه رسیدن به پیشرفت و توسعه، مطابق با اهداف بزرگ انقلاب اسلامی، بهره گیری از سرمایه های ارزشمند برآمده از حاکمیت موفق ۴۰ سال جمهوری اسلامی در کشور است که از آن جمله می توان به ذخایر ارزشمند فرهنگی برخاسته از هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد که سرمایه بزرگی از دستاوردهای فرهنگی و مدیریت جهادی را برای نسل‌های جدید ملت بزرگ ایران و مدیران کشور به یادگار گذاشته که بهره گیری مناسب و به روز شده از آنها می تواند راهگشای مطمئنی برای گرم‌های مختلف موجود باشد.
در این برهه از زمان و به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، به حسب وظیفه ذاتی و برنامه‌های مدرن، تلاش دارد با همکاری معاونت‌ها، سازمان‌ها و ادارات کل خود در کشور و همکاری سایر سازمان‌های کشوری و لشکری، در راستای معرفی گوشه‌ای از دستاوردها و سرمایه‌های بزرگ انقلاب اسلامی در جشن چهلمین بهار پیروزی انقلاب در سال ۹۷، برنامه‌های منظمی را تدبیر نماید.
این نوشتار ضمن آن که اهداف سیاست‌ها و ساختار برنامه‌های ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد، اعلامی است برای تمامی نخبگان و دلسوزان انقلاب اسلامی و فرهیختگان عزیز جامعه بزرگ ایران اسلامی که یاریگر و راهنمای همکاران خود در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باشند.
دومین جلسه شورای فرهنگی اجتماعی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد
­دومین جلسه شورای فرهنگی اجتماعی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به ریاست سردار بهمن کارگر برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دومین جلسه شورای فرهنگی اجتماعی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با موضوع «طرح ملی سبک زندگی جهادی» روز پنجشنبه به ریاست سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.
در این نشست که با حضور سردار «داوود عامری» مشاور عالی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «سردار نائینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار «مسعود جزایری» مشاور فرهنگی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار «مهدی رضاییان» مسئول کارگروه صنایع فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سردار «بهروز اثباتی» فرمانده قرارگاه مجازی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار «احمد نوریان» معاون اجتماعی ناجا، «مجید زین العابدین» مدیر شبکه اول سیما، «علی اصغر جعفری» مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، «محمود صلاحی احمدآبادی» بازرس هیات امنای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، «محمد آقاسی» رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، سردار «سید مجید هاشمی دانا» معاون روابط عمومی، تبلیغات و امور بین‌الملل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «حبیب الله مازندرانی» و «مریم شادی» مدیر پژوهش سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس برگزار شد، برخی از حضار به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره طرح ملی سبک زندگی جهادی پرداختند.
سرمایه‌گذاری در فضای مجازی و سازمان‌دهی این فضا، پرداختن به سبک زندگی شهدا در فضای مجازی، تأکید بر آموزه‌های دینی در تربیت فرزندان، توجه به مسائل فرهنگی در حوزه‌های فردی، خانواده و جامعه و ارائه طرح‌های فرهنگی ویژه هر محله، از مواردی بود که در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت