ایران میزبان نهمین اجلاس جهانی آب


ایران میزبان نهمین اجلاس جهانی آب

ایران به عنوان میزبان اجلاس جهانی آب در سال 1403، نهمین اجلاس جهانی آب انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ایران به عنوان میزبان اجلاس جهانی آب در سال ۱۴۰۳، نهمین اجلاس جهانی آب انتخاب شد. «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو در جلسه کمیته ملی آب‌شناسی این خبر را داده است

.

ایران میزبان نهمین اجلاس جهانی آب (WWF8) با شعار «آب برای همه» از ۲۷ اسفندماه ۹۶ تا ۳ فروردین ۹۷ در شهر برازیلیا، پایتخت کشور برزیل برگزار شده بود. رضا اردکانیان، وزیر نیرو؛ کاوه مدنی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست و عباس کشاورز، معاون وزیر کشاورزی از اعضای هیأت ایرانی شرکت‌کننده در این اجلاس بودند.

شورای جهانی آب در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد و محل دبیرخانه مرکزی این شورا در شهر مارسی کشور فرانسه مستقر بوده و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ شخصیت حقوقی از زیر مجموعه‌های سازمان ملل، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، بخش‌های دولتی، وزارتخانه‌ها، مؤسسات علمی و … عضو این شورا هستند. یکی از مهمترین وظایف شورای جهانی آب برگزاری اجلاس شورای جهانی آب هر سه سال یکبار بوده است.

این اجلاس از سال ۱۹۹۷ هر سه سال یک بار به عنوان بزرگترین رویداد آبی در سطح بین‌الملل با هدف بسیج کردن خلاقیت،‌ نوآوری، ارائه طرح‌های ابتکاری، دانش و اطلاعات جدید در حوزه آب برگزار می‌شود. تاکنون هشت اجلاس از سال ۱۹۹۷ به ترتیب در کشورهای مراکش (۱۹۹۷)، هلند (۲۰۰۰)، ژاپن (۲۰۰۳)، مکزیک (۲۰۰۶)، ترکیه (۲۰۰۹)، فرانسه (۲۰۱۲)، کره جنوبی (۲۰۱۵) و برزیل (۲۰۱۸) برگزار شده است.

فرآیند و ساختار اجلاس به این شکل است که در این رویداد ۱۷۴ جلسه عادی و ۴۱ جلسه ویژه در زمینه‌های مختلف موسوم به «فرآیند موضوعی»، «فرآیند منطقه‌ای»، «فرآیند سیاسی»، «نشست شهروندان» و رویدادهای دیگر تشکیل می شود.

فرآیند موضوعی این اجلاس شامل مباحث زیربنایی و تبادل نظر در خصوص روش‌های مقابله با چالش‌های موجود در بخش آب است. در فرآیند موضوعی حدود ۹۰ جلسه مختلف به صورت موازی در زمینه‌های مهمی همچون مدیریت تقاضا، زنجیره آب، غذا و انرژی (NEXUS)، شهرهای هوشمند و مدیریت پایدار منابع آب، احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، فناوری‌های نوین، مدیریت آب در شرایط اضطراری و سازگاری با تغییر اقلیم برگزار می شود.

فرآیند منطقه‌ای نیز به این ترتیب است که بررسی تجارب به دست آمده از گوشه و کنار جهان؛ فرآیند منطقه‌ای در شش گروه آسیا و اقیانوسیه، اروپا، آفریقا، آمریکا، کشورهای عرب و کشورهای حوزه مدیترانه با هدف تبادل اطلاعات و بررسی راهکارهای مقابله با چالش‌های آب تشکیل می‌شود. ایران در گروه کشورهای آسیا و اقیانوسیه تعریف شده است.

فرآیند سیاسی اجلاس به شکلی است که به دنبال فراهم آمدن موقعیت گفتمان و فرصت همکاری بین نمایندگان دولت‌ها است. هدف از فرآیند سیاسی نیز تقویت عزم سیاسی و انجام اقدامات مورد نیاز در سطح کلان برای مقابله با چالش‌های بخش آب است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی