به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان، خادم حسینی روز پنجشنبه در اولین نشست تخصصی مناسب سازی معاونین عمرانی و مدیران کل بهزیستی منطقه شش کشور که به میزبانی لرستان و در سالن اجلاس بهزیستی استان برگزار شده بود، اظهار کرد: یکی از مباحثی که مورد پیگیری قرار می‌دهیم بحث ارزیابی مناسب سازی است.

اوافزود: لرستان جزو استانهای امتیاز الف در بحث مناسب‌سازی بودند و این نشاندهنده تلاش همکاران لرستانی در دبیرخانه مناسب سازی استان است.

خادمی حسینی با بیان اینکه بازنگری ضوابط قانون هر چه سریعتر ابلاغ شود،تصریح کرد: قانون جدید حمایت از حقوق معلولان مورد بازنگری قرار گرفته و در این قانون تحولاتی صورت گرفته است.

او با بیان اینکه در امر مناسب‌سازی سه کمیته تشکیل شده که کارهای تخصصی ستاد را انجام می‎دهند، خاطر نشان کرد: برای اولین بار نظارت بر ستاد مناسب‎سازی بصورت مدون در حال انجام است.

خادمی حسینی بیان کرد: شهرداری‌ها را موظف کردیم که از صدور پروانه احداث و پایان کار برای تعدادی از ساختمان‌ها و اماکن عمومی را اصلاح کند و پروانه ساختمانی برای ساختمان‎هایی که مناسب سازی را رعایت نکردند صادر نکنند.

اوبا بیان اینکه سازمان بهزیستی بر مناسب سازی نظارت جدی دارد، افزود: براساس ماده سه قانون جدید حمایت از جامعه معلولین قرار شد آیین نامه‎ای در نظر گرفته شود و ماده چهار این قانون شهرداری‌ها را مکلف کرده از صدور پروانه احداث بازسازی و پایان کار برای همه ساختمانها و اماکن با کابری عمومی خودداری کنند.

خادم حسینی بابیان اینکه در قانون قبلی این بود که ضمانت اجرایی نداشت، تاکید کرد: از نقاط قوت قانون فعلی این است که ضمانت اجرایی وجود دارد و متخلفان از رعایت این ماده مورد مجازات قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: دستگاه‌های مشمول در هنگام واگذاری امور به پیمانکاران، تاییدیه گذراندن دوره مناسب‌سازی را از پیمانکاران اخذ کنند.

خادم حسینی با بیان اینکه عدم آشنایی متخصصین، مسئولین و آحاد مردم با مناسب سازی وجود دارد، یادآورشد: در فرایند طراحی کنترل و نظارت در ساخت و سازها ضوابط و مقررات مناسب سازی رعایت شود.

قائم مقام دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با بیان اینکه وظیفه 23 دستگاه در آیین نامه فعلی مشخص در امر مناسب‎سازی دارند و ضمانت اجرایی لحاظ شده است، گفت: همچنین نحوه تامین بودجه نیز مشخص شده است.

خادم حسینی تاکید کرد: پلیس راهور از پارک وسایل نقلیه در محل پارک ویژه معلولین جلوگیری کند.