داشتن نگاه بین‌المللی به آینده، رمز ماندگاری در بازار فرش جهان


داشتن نگاه بین‌المللی به آینده، رمز ماندگاری در بازار فرش جهان

‌نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای ماندگاری در بازار فرش جهان باید به آینده نگاهی بین‌المللی داشت و از کیفیت تولیدات غافل نشد.

‌به گزارش ایسنا، ‌سید مهدی مقدسی با بیان اینکه فرش مزیت ایران است و در اراک نیز قدمت این هنر به بیش از 1.5 قرن می‌رسد، افزود: فرش ساروق و جیریای اراک به ثبت جهانی رسیده است و این نشان از ارزش و جایگاه این هنر خاص استان مرکزی است.

وی با تاکید بر اینکه مزیت‌های هر منطقه و استان براساس پیشینه آن تعیین می‌شود، گفت: فرش مزیت استان مرکزی است، اما جای سوال است که چطور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در تخصیص منابع به این مزیت توجه کافی را نداشته است؟ البته عموما تخصیص‌ها در این حوزه قابل توجه نیست، اما باید منابع اعتباری کم در اولویت قرار گیرد و نگاه به موضوعات نگاهی توام با اقدامات عملی باشد.

مقدسی تصریح کرد: اگر تغییرات نرخ ارز در اقتصاد کشور آثار آسیب زننده‌ای به دنبال داشته است، اما در بحث صادرات خاصه در حوزه صادرات فرش باید آثار مثبتی را به همراه داشته باشد .

وی با اشاره به قانون حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی، گفت: در زمان تصویب این قانون کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی فعال بود و تلاش شد که فضای حمایتی از فرش را برجسته مطرح کند و در این راستا مصوب شد که در برگزاری نمایشگاه‌های فرش می‌توان از امکانات دولتی استفاده کرد و باید در استان مرکزی نیز از این مزیت قانونی مورد استفاده قرار گیرد و روند اجرای این قانون تاکنون ارزیابی شود.

مقدسی بیان کرد: در لایحه بودجه 98 جهت حمایت بیمه‌ای از هنرمندان 850 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و افزایش این رقم تا هزار و 500 میلیارد تومان پیشنهاد شده که در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، البته باید ارتباط معناداری بین نفرات بیمه شده و میزان تولیدات به منظور میزان پرداختی حق بیمه برقرار شود.

وی با اشاره به تغییرات بازار جهانی فرش گفت: در سال‌های اخیر با ورود چینی‌ها، هندی‌ها و ترکیه‌ها بازار جهان فرش تغییر کرده و آنچه تا به امروز باعث حفظ و ماندگاری هنرمندان ایرانی در بازار جهانی شده است حاصل عملکرد متفاوت و نوع سفارشات است که با برندسازی، شناسنامه‌‌سازی و تبلیغات درست همراه شده، اما هنوز کفایت نمی‌کند و باید کار را گسترش داد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای عرضه فرش به بازارهای جهانی باید حضوری برجسته در نمایشگاه‌ها داشته باشیم که بخشی با مشارکت بخش خصوصی محقق می‌شود و در برخی از موارد می‌توان از کمک‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استفاده کرد تا فرش ایران به جهان معرفی شود، همچنین دعوت از سفرا و کاردارها و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در معرفی این هنر اثربخش است.

وی ادامه داد: امروز فرش استان مرکزی در نقاط مختلف تولید می‌شود، اما به خروجی قابل قبول نمی‌انجامد و باید از ظرفیت‌های تبلیغاتی مناسب استفاده کرد، علاوه بر این همایش‌ها و نشست‌ها نیز با حضور هنرمندان واقعی و به‌نام ایرانی و بازارهای جهانی نیز قطعا در شناخت این ظرفیت هنری موثر خواهند بود.

وی با تاکید بر نظارت بر فرش‌های صادراتی افزود: نباید اجازه داد که فرش‌های بی‌کیفیت صادر شود چراکه این اقدام به اعتبار ایران در بازارهای جهانی ضربه می‌زند، اگر برند فرش یک منطقه‌ای از ایران به ثبت جهانی می‌رسد باید توقعات بازار جهانی را مدنظر داشت و برای حفظ ماندگاری در این بازار باید تولیدات باکیفیت عرضه کرد.

مقدسی، ماندگاری در بازار را نیازمند داشتن نگاه بین‌المللی به آینده دانست و افزود: در شرایط کنونی فرش مزیت بزرگی قلمداد می‌شود و ظرفیتی برای رفع وابستگی صرف اقتصاد به نفت است، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نباید به این مزیت به عنوان اولویت دسته چندمی نگاه کند، فرش ساروق باید در قالب ظرفیتی عظیم مدنظر قرارگیرد، نمایشگاه برگزار کرده و بازار جهانی و هنرمندان بزرگ کشور را جلب کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن استان مرکزی یکی از زیبایی‌های بازار تاریخی اراک را نیز وجود سرای فرش‌فروشان و حجره‌های قدیمی مختص این هنر دانست که از این ظرفیت می‌توان بهره‌برداری چندگانه داشت و افزود: امید است با ارتقای کمیته فرش به کارگروه شاهد حرکتی رو به جلو در این راستا باشیم و مجمع نمایندگان استان‌حامی رونق مجدد صنعت فرش استان مرکزی است.

انتهای پیام

دبیر: زهرا حبیب پور

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط